Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede

Audi A3 har tapt lite på å miste taket; den kjører fortsatt godt, og oppleves som småsporty og påkostet.

Først publisert Sist oppdatert

Audi har nettopp lansert minstemann A3 i cabrioletutgave. De gode sidene til den lukkede modellen er fortsatt der, og toppløsgleden er en bonus. Med minste bensinmotor på 160 hk har du også det du trenger av kraft. I tillegg er den forholdsvis praktisk - stofftaket stjeler ikke så mye plass som et ståltak - og overraskende rommelig innvendig.

Samtidig som Audi lanserer A3 med sammenleggbart stofftak og fire seter, har BMW lansert A3s nærmeste konkurrent, 1-Serie, i åpen utgave. Audi håper at A3 cab skal treffe et mer sporty og økonomisk sterkere marked enn de kompakte, åpne bilene som har vært tilgjengelige til nå. Selv om A3 cab har stofftak, vil den konkurrere mot biler som Ford Focus CC, den kommende Peugeot 308 CC - og konsernets egen VW Eos.

Kjøreegenskaper

Den lukkede versjonen av Audi A3 er småsporty og samtidig komfortabel, og gjør seg fortjent til litt høyere prislapp enn for eksempel en Toyota Auris eller en VW Golf. I åpen utgave har den - i karosseristivhetens og sikkerhetens navn - lagt på seg noen kilo, noe som har tatt vekk litt av den friske, lette og lekne følelsen bilen ellers byr på. Men den forhjulsdrevne A3 cabriolet er fremdeles kjørbar, lett å kontrollere, og svarer kjapt og riktig på ordre - på en sporty måte. Et snev av skjelving etter skarpe humper hinter om at strukturen er blitt litt mykere nå som taket er borte, men dette er minimalisert og oppleves ikke som plagsomt. Sportspakken (S line), som inkluderer større hjul og lavere og fastere understell, bør nok vurderes for deg med et visst gasse- og markeringsbehov.

Motor

Med konsernets ferske 1,8-liters turbomotor på 160 hk og 250 Nm - begge deler tilgjengelig over et bredt område - har Audi A3 Cab godt med kraft tilgjengelig. I en åpen bil skal man jo til tider bare cruise rundt og nyte livet, noe motorens flate karakter er perfekt til. Men når du vil gasse, har den også en del å by på, uten å være noe råskinn av en maskin. Lydbildet er behagelig lavt, og overdøves jo uansett av vindsuset når du kjører åpent. Den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa er ikke ekstremt presis, men fungerer likevel fint og har godt tilpasset utveksling.

Ytelser

160-hesteren har maksimalt moment over et bredt turtallsregister, noe som gir A3 Cabriolet gode prestasjoner i de vanlige forbikjøringsintervallene. Heftig og råsprek er den ikke, mer behagelig sterk. 0-100-sprinten skal ta 8,3 sekunder, men du behøver ikke å gire så mye for å få hyggelig akselerasjon. Motoren passer veldig fint til bilens karakter; du trenger ikke mer kraft enn dette for å kose deg.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Eksteriør

Audi har valgt å gi A3 Cabriolet et sammenleggbart stofftak, selv om de fleste konkurrentene har fast tak i stål eller andre materialer. Dette gjør at det sammenlagte taket tar mindre plass, og krever også mindre tung leamikk enn et tyngre ståltak. Siden det tar mindre plass, har Audi-designerne sluppet å lage en bil med frontrute som trekkes ekstremt langt bakover, og de har også sluppet å lage en bil med svært høyt hekkparti. Spør du oss, er A3 Cabriolet en av de mest elegante i klassen. Den oppfriskede snuta - og detaljer som LED-kjørelys, om du betaler ekstra for xenonlamper - gjør seg også. Med S line-eksteriørpakken blir den enda tøffere.

Interiør

Førermiljøet i Audi A3 Cabriolet er det samme som i de lukkede utgavene, og som konsernets modeller for øvrig er ergonomien bortimot perfekt - uansett hvordan man er bygd. Kvalitetsfølelsen er tung, og den har et logisk oppsett. Foran har man masser av plass, og baksetet er også et akseptabelt sted å være for to voksne med litt korte bein - takhøyden er faktisk bedre her enn i den lukkede Sportback-utgaven. Og siden det sammenleggbare taket er av stoff, tar det ikke så mye plass i bagasjerommet; her er det plass nok til en weekendtur og mer til, i hvert fall om du synes 260 liter er nok. Bakseteryggene kan også legges ned, om du har større ting du vil frakte. Vi liker også løsningen med at taket har et eget rom å være i, så den plassen du bruker i bagasjerommet er fortsatt tilgjengelig når du legger ned taket.

Komfort

Kjøremessig har Audi A3 Cab en fin kombinasjon av komfortable og sporty egenskaper. Stofftaket demper mye lyd, men det kan være greit å legge i litt ekstra penger for å få ekstraisolert tak - da holder den bedre på varmen om vinteren, også. Og da virker den nesten enda mer stille enn en vanlig A3. Takløsningen er enkel og svært rask i bruk; det åpnes på ni sekunder og lukkes på elleve (i opptil 30 km/t). Som standard må du riktignok åpne krokene som holder taket til frontruteramma manuelt, men dette skal gå kjapt. Velger du det bedre isolerte taket, slipper du også denne manøveren hver gang du skal åpne eller lukke det. Sportssetene i den dyreste av de to utstyrsvariantene er for øvrig noe du vil ha med.

Sikkerhet

Audi A3 Cabriolet er ikke blitt kollisjonstestet av EuroNCAP, men den lukkede utgaven fikk fire stjerner for voksenbeskyttelse, tre av fem for beskyttelse av barn, og bare en av fire stjerner for fotgjengervennlighet da den ble testet i 2003. A3 Cabriolet har ESP og alt slikt vi forventer, men bare fire kollisjonsputer som standard. Den har tre Isofix-fester. Parkeringssensorer er bare tilgjengelig i hekken.

Pris/utstyr

I skrivende stund er startprisen for en 160-hesters Audi A3 Cabriolet 375 000 kroner, og innen du er ferdig med å plukke nødvendig utstyr, har du brukt noen titusener til. Sammenliknet med konkurrentene er den imidlertid ganske så pent priset.