Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon

A3 overbeviser med 1,4-liters turbomotor.

Først publisert Sist oppdatert

Gi Audis 1,4-liters motor med direkte innsprøytning en turbo, og monter den i A3. Da ender du opp med en kombinasjon som begeistrer, til en akseptabel pris. Det er stort sett VAG-konsernets egne modeller som er de største utfordrerne, men også PSA-gruppen og GM er på banen med mindre turbomotorer.

Audi A3 er en seriøs utfordrer i kompaktklassens premiumsegment. Med 1,4 TFSI får modellen enda et sterkt salgsargument. Den er sterk, gjerrig og slipper ut relativt lite CO2. Også prismessig kommer den godt ut av det.

Kjøreegenskaper

A3 med forhjulstrekk har trygge og forutsigbare kjøreegenskaper. Vi kjørte den i Oslo by så vel som milevis på is og snø oppover Numedal. På sistnevnte føre understyrer den lett, men er tilsvarende lett å korrigere. Den elektroniske stabilitetskontrollen bidrar i passe doser, og jobber stort sett temmelig mykt. Den kvikke turbomotoren bidrar til følelsen av å ratte en passe sportslig bil.

Motor

Denne 1,4-literen med direkte innsprøytning og turbo kler A3 svært så godt. Ikke bare er den kvikk, men dreiemomentet er så sterkt at den på mange måter minner om en dieselmotor. Faktisk er maksimalt moment - 200 Nm - tilgjengelig helt fra 1500 til 4000 omdreininger. Nedover Numedal lå jeg stort sett i fjerdegiret, uansett om det var 40 eller 80 km/t. Sparte girskift er også spart forbruk og spart miljø.

Ytelser

Vår testbil hadde en sekstrinns manuell girkasse med utvekslinger som gjør at sjettegiret på norske veier nærmest blir et unødvendig overdrive-gir, med en mulig toppfart på det doble av våre fartsgrenser. I tredje- og fjerdegir trives den derimot usedvanlig godt; der er motoren både kvikk, seig og langbent.

Eksteriør

A3 er stilig, men relativt diskré i sort med normal innpakning. Tredørsversjonen er mest sportslig, men ingen snur seg - såfremt du ikke velger en S-line med mer oppsiktsvekkende farge og fetere felger.

Interiør

Tredørsversjonen lider av en trang tilgang til baksetene. Når du først får baken nedpå, sitter du imidlertid greit. I førersetet er det virkelig trivelig, med Audis velkjente "red light district" og ordentlig premiumfølelse. Girspaken sitter godt i neven, og skiftene er presise. Bagasjerommet er overraskende stort og praktisk, i forhold til hva du venter deg, bilens størrelse tatt i betraktning. To små minus: venstrefoten hviler litt høyere enn gass- og bremsefoten, og en koppholder klønete plassert i bakkant av midtkonsollen er litt slapt.

Komfort

Med min 174 centimeter korte kropp sitter jeg som en prins. Lengde- og høydejusterbart ratt og gode setejusteringsmuligheter, burde få de fleste til å trives. Støyisolasjonen er god, og varmeapparatet tar seg kjapt av morgenisen på rutene. Setene varmes også opp faderlig fort. Hjulopphenget er passe fast; det takler det meste greit, bortsett fra vaskebrettsveiene i dalstroka innafor. Et minus utgjorde en svakt syngende resonanslyd fra motoren i en gitt hastighet.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Sikkerhet

EuroNCAP testet A3 da generasjon 2 kom i 2003. Det endte med 4 (av 5) stjerner for beskyttelse av voksne, tre for barn og én for fotgjengerbeskyttelse. Årsaken til at den siste stjernen ikke falt på plass, var at knærne var litt for utsatte ved frontkollisjon. Bortsett fra dette vanket det mye ros for en solid karosseristruktur. A3 har ellers full pakke med kollisjonsputer, elektroniske stabiliseringssystem og tre 3-punktsseler i baksetet.

Pris/utstyr

A3 1,4 TFSI har en innstegspris på 265 800 kroner. Testbilen hadde en teknikkpakke i tillegg, og koster 272 200 kroner. Vi savnet ikke mye, og kunne ha levd vel med en absolutt akseptabelt priset bil - men selvsagt kan fristelsene bli mange og ekstrautgiftene store hvis du kaster deg over de gedigne listene med ekstrautstyr. Da havner du fort godt over 300 000 kroner. På vår ferd i Oslo og i enda større grad på snø- og islagte veier, hadde vi et forbruk på 0,70 liter på mila - litt mer enn fabrikken oppgir, men så er det da også mye vanskeligere å kjøre med flyt på snø og issvuller.