Perfeksjonert SLR
Kjører du en SLR McLaren, er det ikke så veldig stor fare for at naboen har maken. Men Brabus mener det fortsatt er behov for å individualisere og trimme den ytterligere.
Bilder: Brabus Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren er ekstremt kostbar, ekstremt sprek, og ikke akkurat noen man ser hver dag. Og vi antar eierne er stolte av bilene sine. Men tyske Brabus tilbyr nå oppgradering av bilen, for de som måtte ha blitt litt lei av den.
Bedre i høy fart
Den åpne superbilen har fått en ny frontspoiler som festes til originalstøtfangeren. Denne gir et tøffere utseende, og skal redusere løftekreftene i stor fart. Den er utviklet i vindtunnel, lagd av karbonfiber, og skal både være svært lett og svært sterk. En diffuser med ny design - den skal jo passe til de nye luftstrømmene rundt bilen - er også på plass bak.
Tuneren har satt på sine egne felger i 9,5 x 20-tommers størrelse foran og 11,5 x 20-tommers størrelse bak, skodd med henholdsvis 255/30- og 305/25-dekk. Felg- og dekksettet er utviklet spesielt for SLR, og skal gi bedre kjøreegenskaper.
Mer kraft, kjappere aks
Den kompressormatede V8´en har fått nye kamaksler, et kjølesystem for bensinen og et åpnere eksosanlegg, noe som frigjør 24 ekstra hestekrefter. Dermed yter Brabus´ SLR 650 hk.
En spesialutviklet diffbrems bak, som låser opptil 40 prosent, bidrar til å gjøre SLR´en kjappere i frasparket. 0-100 skal gå unna på 3,6 sekunder, og toppfarten er 337 km/t.
7800 meter tråd
Brabus har lagt ned mye arbeid innvendig i bilen. De lager jo det kunden ønsker, og SLR´en vi ser her har fått ny skinninnredning - og skinnkledde fotbrønner. 7800 meter tråd er brukt i sømmene! Et mer ergonomisk og sporty ratt er på plass, og de har satt inn en rekke karbonfiberbiter i dashbordet, midtkonsollen og dørsidene.
Denne saken ble første gang publisert 27/12 2007, og sist oppdatert 04/05 2017.