Ny Lancer Evo: Irriterende vellykket
Kjære Evo-entusiaster! Sånn til hverdagsbruk er den nye Evo'n "dessverre" en komfortabel og luksuriøs tradisjonsbryter. Den har solgt mye av sin rallysjel. Men til fest er den kanskje bedre enn noen gang.
Vi befinner oss i Granada i Spania. Som Evo-entusiast gjennom mangfoldige år, ser undertegnede fram til å stifte bekjentskap med den nye modellen, og forventningene er skyhøye. Jeg har kjørt de aller fleste Evo-modellene, med unntak av 3'ern og 7'ern, og har dermed et ganske klart bilde av hvordan utviklingen har vært.
Råskapen har hele tiden vært til stede modell etter modell, og det har vært tydelig hvilke egenskaper som til enhver tid har stått i fokus: ekstreme kjøreegenskaper, tight girkasse og eksplosiv turbomotor.
Gradvis mer sivilisert
Etter hvert som tallet bak Evo-navnet ble høyere, ble bilen både sterkere, mer muskuløs visuelt sett, og ikke minst mer effektiv når det gikk unna. For mange er kanskje Evo VI TME (Tommi Mäkinen Edition) den råeste av de normale gateversjonene, hvis man ser bort fra FQ-utgavene i forskjellige effektvarianter.
Evo VII, VIII og IX som kom i årene etterpå, har på mange måter både vært mer effektive og bedre kjøremaskiner. På en annen side har de kanskje blitt litt mer sivilisert, og har dermed mistet noe av brutaliteten som særpreget de eldre modellene.
Vi var forberedt på at den nyeste Evo-modellen trolig ville distansere seg enda mer fra forgjengerne, men hadde ikke engang drømt om at det kunne gå så langt som det har gjort.
Bryter med rally
For det er litt spesielt at en bil de fleste forbinder med homologering og rally, ikke lenger skal ha noe som helst med rallyløypene å gjøre.
Mitsubishis PR-sjef i Europa, Daniel Nacass, fastslår faktisk at slektskapet til nittitallets rallyikoner er historie, og at Mitsubishi heller vil konkurrere mot BMW M3 og Audi S4/RS4 enn mot den tradisjonelle rivalen, Subaru Impreza STI.
Derfor har ikke bilen romertallet X i navnet sitt; man vil signalisere tydelig at den ikke er en arvtager, og at man sikter mot en bredere kundegruppe enn tidligere.
PR-sjefen forteller videre at Evolution er bygd på samme plattform som den vanlige Lanceren og at bilene deler langt flere komponenter enn før. Dessuten er 4G63-motoren som har fulgt bilen siden starten, byttet ut med en ny toliters-turbo som veier 14 kilo mindre, men som byr på omtrent samme effekt, jevnere levert.
Fortsatt ekstrem
Etter noen harde og grundige runder rundt Guadix-banen utenfor Granada, innser jeg at mye av min frykt faktisk har vært ubegrunnet. Mye av rallysjelen har den mistet, ja, men det bor fortsatt ekstreme egenskaper i denne bilen.
Det finnes differensialer som distribuerer krefter både sideveis og mellom akslingene, laget for å så godt som eliminere understyring. Faktisk kan bortimot 70 % av momentet overføres til bakhjulene ved behov.
Bilen er langt mer komfortabel, sivilisert og hverdagsvennlig enn alle tidligere Evo-er, ja, men ved hjelp av noen kjappe tastetrykk kan man forvandle den til en kjøremaskin av rang - kanskje den hvasseste gjennom modellens 16 år lange karriere.
Til tross for at den nå veier 1600 kilo, er balansen og veigrepet utrolig, og merkelig nok er den såpass lite understyrt at man på tørr asfalt kan more seg sidelengs hvis man vil det.
Vi misliker at tradisjonene er brutt og at mye av arven fra rallyløypene er borte, men samtidig har vi følelsen av å ha kjørt den beste Evolution-modellen gjennom tidene, i hvert fall den mest effektive av dem.
Evolution-modellene ankommer Norge i september, og noen pris er ennå ikke klar. Vi stikker pekefingeren i været og tipper 850 laken.
Tekniske data Mitsubishi Evolution
- MOTOR: R4, 1998 ccm
- EFFEKT, hk ved o/min: 295 v/6500
- DREIEMOMENT, Nm ved o/min:366 v/3500
- EGENVEKT, kg: 1600
- FORBRUK, EU-MIX, l/mil:1,05
- CO2-UTSLIPP, g/km: 250
- 0-100 KM/T, sek: 5,4/ 6,3 manuell/ SST
- TOPPFART, km/t: 242
- PRIS, FRA, Kr: Kvalifisert gjetning: 850 000
- I NORGE: September
- FØRSTEINNTRYKK: Bryter med tradisjonene, men likevel en imponerende bra kjøremaskin