Mansory Renovatio: Når SLR er blitt gammel

Edelbil-tuneren Mansory syntes SLR McLaren var moden for en ansiktsløftning. Så de fikset på det meste.

Først publisert Sist oppdatert

Mansory er ikke som alle andre, tyske tunere. For noen dager siden kunne du lese om deres bearbeidede Ferrari 599 GTB Fiorano her på vimenn.no, og her får du se hvordan de har gitt den ekstreme Mercedes-Benz SLR McLaren en midtlivsoppdatering.

SLR har jo vært på markedet siden 2004, og de eneste endringene som har skjedd, er at den har kommet i åpen utgave i tillegg, og at det er blitt lansert en mer sportslig og sprekere 722-spesialutgave for å minnes Stirling Moss' seier i Mille Miglia-løpet i 1955. Nå synes Mansory det tydeligvis er på tide å friske opp bilen, og de har lagd et nytt stylingsett til bilen av karbonfiber.

Bredere og tøffere
Den nye frontfangeren skal både gi bedre aerodynamikk og slippe inn mer luft til motoren og intercoolerne, skjermbredderne gir rom for større hjul, og de nye sideskjørtene skal både binde sammen skjermbredderne og gi riktige luftstrømmer mellom hjulhusene i fart. I tillegg gir de nye sideskjørtene plass til Mansorys nye eksosutblås bak forhjulene. Og støtfangeren bak har fått en omarbeidet diffuser, som også skal bidra til forbedret aerodynamikk.

Under den forsiktige skjermbreddingen har tuneren fått plass til sine egne, enkeltstøpte, femeikede felger. De måler 9x20 tommer foran og 11,5x20 tommer bak, og er skodd med henholdsvis 255/30- og 325/25-dekk. Mansory hevder at felgene deres er lettere enn standardvarene på SLR, noe som jo gir store fordeler for kjøreegenskapene, bremselengder og akselerasjonen.

Når 626 hk ikke er nok
Hjertet i bilen, den 5,4 liter store, kompressormatede V8'en som i utgangspunktet yter heftige 626 hk og 780 Nm, har heller ikke fått være i fred. Mansory sier at de heller ville la bilen gjennomgå en evolusjon enn en revolusjon, der de byttet ut standardbitene med sine egne, modifiserte deler.

De bygde om kompressor og intercoolere, ga bilen åpnere luftfiltre og omprogrammerte motorstyringen. Resultatet ble 700 hk og 880 Nm, og en 0-100-sprint på 3,6 sekunder, to tideler kjappere enn standardbilen. Toppfarten er også økt, fra 334 til 340 km/t.

Ingen grenser
Mansory sier selv at interiøret er designet uten at de har satt noen grenser. Og når vi ser på bildene, er vi ikke helt uenige i det utsagnet. Direkte vakkert er det nok kanskje ikke. Men de har i hvert fall brukt de fineste materialene, trukket om alt i det mykeste skinnet, og sydd det hele sammen med flotte sømmer. Rattet er bygd om, karbonfiberpynten er ny, og detaljer som nye, opplyste innstegslister og et nytt sett aluminiumspedaler er også på plass.

Tuneren kaller den ferdige bilen Renovatio, og sier ikke noe om hva dette koster. Men for den som har en SLR McLaren i garasjen, og vil bearbeide denne videre, spiller vel kanskje ikke detaljer som penger noen rolle.