Test: Mitsubishi Outlander 2,0 D 2007

7. Outlander 2,0 D fra 2007

Den er større, den er sterkere, og den har flotte egenskaper på veien. Hils på nye Mitsubishi Outlander.

Først publisert Sist oppdatert

Nye Mitsubishi Outlander er mer praktisk enn sin forgjenger. I tillegg til å ha større innvendig plass, er den blitt mer voksen på veien. Konkurrentene i kombi-SUV-klassen, med Honda CRV, Toyota RAV4, Land Rover Freelander 2, BMW X3 og et par koreanere i spissen, skal definitivt få noe å bryne seg på.

Den nye Mitsubishi Outlander frir til flere bilkjøpere enn før. Et heftig og aggresivt utseende baner vei for en bil med god plass innvendig, kraftig dieselmotor og god kjørekomfort. Litt kjedelig er det imidlertid at Mitsubishi har noen detaljer igjen før de kan kvitte seg helt med gubbestempelet.

Kjøreegenskaper

Mitsubishi Outlander ble testet både på bar vei og på skikkelig norskt snøføre. Vi ble imponert over hvor trygg og voksen bilen hadde blitt. Den kan ikke kalles spesielt sportslig, men til tross for en liten porsjon trygg understyring, hjelper gjerne hekken deg rundt svingen når du spør pent.

Motor

I likhet med i modellen Grandis, har Mitsubishi også i nye Outlander plassert en toliters Volkswagen TDI-diesel under panseret. Denne motoren kjenner vi som både sterk og rask, men dessverre også litt uharmonisk.

I Outlander derimot har de klart å temme villdyret, og gangen og trekkraften er betydelig jevnere enn i VW-modeller. 136 hester og 310 sterke Nm er nok til å gi Outlander respektable ytelser.

Ytelser

Som sagt byr Mitsubishi Outlander på god trekkraft og fint bunndrag. Fra 1 700- til 4 000 omdreininger i minuttet har man bra med moment tilgjengelig, mye takket være godt samarbeid mellom motor og girkasse. I fjerde- og femtegir, samt i typiske forbikjøringshastigheter, leveres det også bra med krefter. Null til hundre går unna på 10,8 sekunder, mens toppfarten nåes ved 187 km/t.

Eksteriør

Mens forrige generasjon Outlander var avrundet og myk i kantene, er den nye det motsatte. Den er røffere, sintere og ser bra ut uansett vinkel du ser den fra.

En del Mitsubishi-modeller har hatt problemer med at det som er en stilig design ved lansering, fort blir litt gammeldags. Vi verken håper eller tror dette gjelder Outlanders utseende.

Interiør

Interiøret i Outlander gir en umiddelbar følelse av kvalitet, og helhetsinntrykket generelt er meget godt. Ergonomien er etter vår oppfatning god, men vi er på en annen side ikke imponert av designet på instrumenter og midtkonsoll. Oransje lys er vel ikke helt "up to date"?

Plassen derimot er av det gedigne slaget. Både bakseteplassen og bagasjerommet imponerer stort, og har vokst betraktelig kontra forrige modell. Vår bil var en sjuseter, men vi tviler på at sittekomforten er av det mest behagelige slaget i de t bakerste setene.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Komfort

Mitsubishi Outlander byr på overraskende god komfort. Vel vitende om at vi satt i en påkostet utgave, passet setene likevel de fleste av utrolig godt. Et lite minus er at det av en eller annen merkelig grunn ikke finnes teleskopregulering av rattet.

Fjæringen var behagelig satt opp uansett om man befant seg på isete skogsvei eller tørr landevei, og bilen var svært stillegående i forhold til flere av sine konkurrenter.

Sikkerhet

Nye Outlander er nylig testet av EuroNCAP i deres kollisjonstest. Med fire av fem stjerner for sikkerheten til passasjerene i bilen, legger den seg på samme nivå som de fleste andre i klassen. På fotgjengersikkerhet får bilen tildelt to av fire stjerner, i samme leie som Chevrolet Captiva og Honda CRV.

Seks kollisjonsputer er standard uansett utstyrsnivå, det samme er ESP og beltestrammere.

Pris/utstyr

Til tross for at Mitsubishi Outlander har blitt mer voksen og rommelig, er prisen fortsatt på et akseptabelt nivå. Startprisen på 359 900 kroner med utstyrspakken Invite er nøyaktig tilsvarende det en Honda CRV koster med Comfort-pakke og bensinmotor.

Ønsker du deg mer utstyr og snadder finnes det tre ekstra utstyrspakker å velge mellom, den dyreste med navn InStyle koster fra 409 900 kroner, og huser ting som el. justerbare skinnseter, Rockford Fosgate stereo, 18-tommers lettmetallfelger og multifunksjons-skinnratt for å nevne noe.