60 år - 60 spesialer
Ferrari feirer 60-årsjubileum med brask og bram. Samtidig lanserer de en spesialmodell forbeholdt de få, og bygger en diger temapark.

Ferrari feirer nå 60 år som bilprodusent - i 1946 ble selskapet som lager gatebiler grunnlagt, og den første gatebilen 125 S kom i 1947. Feiringen skal selvsagt gå over en lang - de vil jo gjøre så mye som mulig ut av dette.
SE FERRARI-BILDENE
"Bare" en ny variant
Som vanlig feires bursdagen med en ny bil. Denne gangen blir det mindre revolusjonerende enn F40 og F50 - som jo ble bygget for å feire henholdsvis 40 og 50 år. I stedet lanseres 612 Scaglietti i en begrenset "60th Anniversary"- serie, naturligvis i 60 eksemplarer.
Bilene har fått en spesiell totonet lakk, som skal minne oss om tidligere tiders storheter. De har fått et helt spesielt glasstak - en videreutviklet versjon av glasstaket i Panamerica, der føreren selv kan velge hvor mørkt glasset skal være og hvor mye lys som skal slippes igjennom.
Symbolverdi og stafett
De 60 spesialmodellene har også fått et noe oppgradert interiør, i tillegg til at de har hvert sitt symbol montert på midtkonsollen. Symbolene representerer de 60 viktigste hendelsene i Ferraris historie, som lansering av GTO, F40 og Enzo, VM-titler vunnet av helter som Ascari og Schumacher, og mye annet. Disse bilene skal selges til det Ferrari kaller " våre mest dedikerte klienter".
I sammenheng med jubileet skal Ferrari også kjøre en slags stafett. Den begynte forleden hos den italienske ambassaden i Abu Dhabi, og skal involvere 10 000 Ferrari-eiere på runden som går gjennom Kina, Japan, Australia, Sør-Afrika, Amerika og Europa. Naturligvis skal ferden ende i Maranello, nærmere bestemt 23. juni.
Stafettpinnen er et slags spesiallaget septer, bestykket med de 60 symbolene som Scaglietti´ene er prydet med og med en steilende hest på toppen - laget av platinum og diamanter.
Temapark på gang
Grunnen til at Ferrari valgte Abu Dhabi som utgangspunkt for runden, er at de i 2009 skal åpne en stor temapark i området. 250 000 kvadratmeter er satt av til parken, som skal inneholde 24 Ferrari-pregede attraksjoner for hele familien.
Blant annet skal det bygges et 70 meter høyt G-kraft-tårn, og en tvilling-berg-og-dalbane som gjør at vognene kan kjøre race mot hverandre. Gocarts, en rallyløype og sanddynekjøring er også blant attraksjonene.
I forbindelse med parken skal det bygges en Grand Prix-racingbane, egne hoteller og leiligheter, en diger golfbane, en vannpark, en egen marina og naturligvis drøssevis av restauranter og kafeteriaer. Totalt skal dette koste rundt fire milliarder norske kroner.
Vi nøyer oss med å gratulere med dagen, vi.