Test: Honda CR-V 2,2 CTDI

5. CR-V - en suksessoppskrift

Honda CR-V har vært en suksesshistorie, spørsmålet er om den nye modellen har ingrediensene til å følge opp.

Først publisert Sist oppdatert

Honda CR-V er en av mange nye kompakte SUV-modeller som kommer på markedet i 2007. Den havner i et knalltøft felt av konkurrenter. I tillegg til landsmenn som Toyota Rav 4 og nye Mitsubishi Outlander, skal den også lokke kunder fra mer prestisjetunge modeller som BMW X3 og Land Rover Freelander 2. Og mot slutten av året kommer bl.a. VW Tiguan og vil ha et ord med i laget.

Honda CR-V gjør store fremskritt i forhold til den gamle modellen. Gode til svært gode egenskaper, kombinert med konkurransedyktig pris/utstyrsforhold gjør den til en av favorittene i klassen.

Kjøreegenskaper:

Honda CR-V har jevnt over gode kjøreegenskaper. Bilen er blitt mye mer kompakt og personbilaktig enn forgjengeren. På glatt føre har den en tendens til å understyre hvis det går for fort, noe som fanges greit opp av stabilitetskontrollen. Firehjulstrekket slår inn først når forhjulene begynner å spinne, derfor må du bruke gassen for å få ut hekken i en sladd. Totalt sett føles Honda CR-V trygg og forutsigbar.

Motor:

Honda CR-V i dieselversjon bruker den velkjente 2,2-liters motoren fra øvrige Honda-modeller. Den preges av en litt lettere og mer metallisk klang enn dieselmotorer generelt. Turtallsregisteret er også bredere, du kan bruke motoren fra snaut 1500 og opp til nesten 5000 o/m. Kraftutviklingen er smidig og ikke så av/på som hos en del konkurrenter. Legg til en presis 6-trinns kasse med korte veier, og du har en meget harmonisk drivlinje.

Ytelser:

Honda CR-V har gode akselerasjonsegenskaper sammenlignet med de fleste konkurrentene. Den drar som et lokomotiv fra lave turtall, og som nevnt går den ikke tom for damp selv om turtallet blir høyt. Dermed blir forbikjøringer eller motbakker en lek, nesten uansett hvilket gir du måtte befinne deg i.

Eksteriør:

Vi Menns testteam er litt delt i sin oppfatning av designet på Honda CR-V. Men fordelen er at de fleste har en mening om det, noe som betyr at Honda CR-V nok ikke vil ha problem med å bli gjenkjent blant stadig flere SUV-modeller. Gjennomgangsmelodien er at man setter mest pris på fronten og profilen, men er litt mer avmålt til hekken.

Interiør:

Innvendig har Honda CR-V løftet seg flere hakk fra den litt traurige forgjengeren. Den opplevde kvaliteten har tatt innpå prestisjekonkurrentene, men mangler fortsatt litt på plastkvaliteten til å være helt i mål. Instrumentene er pene og lettleste, mens betjeningen er meget enkel og oversiktlig. Det er god benplass, samt et familievennlig bagasjerom med bra fleksibilitet og smarte løsninger.

Komfort:

Også her har Honda CR-V forbedret seg kraftig. Følelsen er langt mer "polstret" og solid enn tidligere. Bilen kjennes ut som en litt gedigen stasjonsvogn når du kjører, og det er bare noen ganger at hjulstøy trenger gjennom. I lav fart merker du noe transmisjonsstøy og litt hvining fra turboen. Setene er litt harde og flate i de enklere utstyrsvariantene.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Sikkerhet:

Siden Honda CR-V ikke har vært testet i EuroNCAP, skal man ikke være for bastant i konklusjonene. Den forrige CR-V oppnådde respektable resultater i 2002, og vi kan anta at den nye følger opp. Civic og Accord har klart seg bra i nyeste versjoner. På utstyrslisten ser det ut til at CR-V har det som man kan forlange av sikkerhetsutstyr for passiv beskyttelse. Stabilitetskontrollen fungerer fint og har en innebygd funksjon for stabilisering av tilhenger.

Pris/utstyr:

Vår Honda CR-V var en Elegance - enkleste dieselversjon - til 392 000,- (februar 2007). Samme utstyrsnivå med bensin koster 375 000,-. Elegance virker å være fornuftig utstyrt, mens Executive-pakken til drøyt 50 000 legger på snadderutstyret som tiltaler bilentusiastene: Xenon, skinn, navigasjon, ryggesensor, 18-tommere, fetere stereo, p-sensor, for å nevne det viktigste. Med det utstyret holder bilen seg fortsatt under 450 000 kroner. Avstanden til en tilsvarende utstyrt X3 eller Freelander 2 er dermed stor.