Jaguar XF Sportbrake
Årets kuleste stasjonsvogn?
Jaguar letter på sløret bare noen dager før nyheten vises i Genève, og det ser riktig så bra ut!
Jaguar er i farta for tida. De har hatt stor suksess med sedanen XF, som er en konkurrent til BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse.
Stasjonsvogn er som kjent det store i Norge, ikke sedan, så XF må salgsmessig se seg slått av nevnte konkurrenter. Men nå gjør Jaguar noe med stasjonsvogn-underskuddet - hils på nye XF Sportbrake.
Tøff design
Dette er ikke første gang Jaguar slipper en stasjonsvogn, men Jaguar X-Type 2,2 D Estate er et sjeldent syn på norske veier. Kanskje kan XF Sportbrake øke innslaget av Jaguarer med bakluke på veiene. Det er i hvert fall ikke noe i veien med utseendet.
Ut fra de få bildene som Jaguar har sluppet, må vi si at Jaguar designmessig har taklet den skumle overgangen fra sedan til stasjonsvogn bra - en tøff sedan ser ofte alt annet enn tøff ut fra b-stolpen og bakover som stasjonsvogn.
I motsetning til for eksempel Mercedes E-klasse er taklinjen veldig kupéformet, noe som stjeler en del plass i bagasjerommet. Sportbrake har et oppgitt bagasjeromsvolum på 550 liter i motsetning til E-klasses smått utrolige 695 liter.
Ikke 4x4
XF Sportbrake kommer kun med diesel - enten en 2,2-liter med 190 hk eller en treliter med 240 eller 275 hestekrefter.
Dieselmotoren lar seg foreløpig ikke kombinere med firehjulsdrift, så det er kun snakk om bakhjulsdrift i første omgang.
Prismessig vil Sportbrake ligge cirka 30 000 kroner høyere enn sedanen som koster fra 589 000 kroner. Sportbrake vises på Genevemessa neste uke og ankommer furet værbitt i oktober.