Prøvekjørt: Nissan Navara 2,3 dCI Double Cab
Arbeidshesten som gir SUV-følelsen
Nytt understell merkes på komforten og kjøreegenskapene.
Pickup-en er et allsidig nyttekjøretøy som stadig flere setter pris på. Pickup-markedet vokste med 17 prosent i fjor. Men spesielt komfortable er de ikke, ofte grunnet løsningen med bladfjærer bak. Det gjør at pickup-ene blir stive, og spretter og rister på ujevn overflate når lasteplanet er tomt.
Nye Nissan Navara representerer i så måte en liten revolusjon i pickup-markedet når den nå kommer med et helt nytt 5-link hjuloppheng med spiralfjærer bak, riktignok kun for Double Cab-modellen. Det merkes på komforten og kjøreegenskapene. Navara minner nå mer om en SUV i kjøreopplevelse, og bakhjulene har bedre kontakt med underlaget når det er ujevnt. Vi kjørte kun bilen uten last på planet, men Nissan hevder at fordelene med multilink-løsningen skal være like store selv om bilen er fullastet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Endelig 3,5 tonn
I et segment som tradisjonelt sett har kommet sent på banen når det gjelder komfort- og sikkerhetsfunksjonene, kan nye Navara skryte av standardteknologi som Around View Monitor og nødbremssystem (Forward Emergency Braking). Andre sikkerhetsfunksjoner og praktiske egenskaper inkluderer cruise kontroll, Hill Descent-kontroll og bakkestartassistanse, i tillegg til nøkkelfri adgang, ryggekamera og parkeringssensorer. Sju kollisjonsputer er standard.
Den har selvfølgelig også lavserie, men den mekaniske differensialsperren er borte og erstattet med en elektronisk låsbar differensialsperre bak. I tillegg til traction-kontroll har den også Vehicle Dynamic Control (VDC), et sensorbasert system som reduserer motoreffekten og bruker bremsene på hjulene for å stabilisere Navara-en dersom den får sleng
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Nyttelasten er økt fra 835 kilo til rundt 900 kilo – trekkapasiteten med et halvt tonn fra 3000 kilo til 3500 kilo – akkurat som Isuzu D-Max og Ford Ranger. Lasteplanet på den nye Double Cab-versjonen er 67 mm lengre enn forrige generasjon og er økt til totalt 1578 mm. Lasteplanet på King Cab er 1788 mm langt. Bakkeklaringen er på 22 centimeter.
Gjerrigere turbomotor
Navaras nye 2,3 liters dCi-motor er ifølge Nissan 24 prosent mer effektiv enn forrige generasjon. Slagvolum er noe redusert, men antall hestekrefter og dreiemoment er de samme som i den gamle 2,5-literen. Du kan velge mellom to alternativer, enten 160 eller 190 hk. 160-hesteren har enkel turbo, mens 190 har twinturbo.
Vi prøvekjørte versjonen med 190 hk. Forbruket er oppgitt til 0,7 liter per mil ved blandet kjøring (0,84 liter på forrige generasjon med 190 hk). Selv oppnår vi et forbruk på 0,88 l/mil ifølge kjørecomputeren, mens egen måling viser 0,9 l/mil.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Nyttig utstyr
Når det gjelder overføringen kan du velge mellom sekstrinns manuell girkasse eller syvtrinns automatgirkasse. Versjonen vi prøvekjørte hadde en tradisjonell syvtrinns automat som på helt greit vis velger rett gir til kjøresituasjonen.
Tekniske data:
- Motor, cm³: 2298
- Effekt, hk ved o/min: 190/3750
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/1500
- Egenvekt, kg: 2026
- Tilhengervekt, kg: 3500
- Nyttelast: Ca 900 kg
- Lengde/bredde/høyde, cm: 533/185/184
- Dimensjoner lasteplan, cm L/B: 158/156
- Standard dekkdimensjon: 255/60R18
- Forbruk, EU-miks l/mil: 0,70
- CO₂-utslipp, g/km: 183
- 0–100 km/t, fabrikk, sek: 10,8
- Pris fra, kr: 338 270 (160 hk, manuell)
- Pris fram kr (testbil): 436 280
Førermiljøet har fått et solid løft. Rattet kan fortsatt bare høydejusteres, men vi finner en god sittestilling i de komfortable setene. Tre 12V-uttak er noe en raskt kan sette pris på. Det samme med dype og fine koppholdere.
Vi synes derimot at fargeskjermen er plassert for lavt, og setter et lite spørsmålstegn ved klimaanlegget som blåste kald luft ved 16 grader og hetetokter ved 16,5.
Nye Navara kommer med en rikholdig liste med ekstrautstyr i kategoriene nytte og pynt. Alt fra hard-top, verktøykasse, sykkelstativ, skyvbart lastebrett, rulledeksel og veltebøyle med lysrigg til kromlister, kanalrør og klistremerker.
Denne saken ble første gang publisert 13/06 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.