Dristig salgsinsentiv

Angrefrist på ny Opel

Angrefrist på ny Opel kan nesten vurderes som et desperat salgsinsentiv. Fallhøyden er stor, men stor er også den potensielle gevinsten.

ANGREFRIST: Liker ikke tyskerne sin nye Opel, er det bare å levere den tilbake. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
ANGREFRIST: Liker ikke tyskerne sin nye Opel, er det bare å levere den tilbake. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox
Først publisert Sist oppdatert

Det er i sitt hjemmemarked - Tyskland - at Opel nå går ut med et salgsinsentiv som vekker oppsikt. "Fornøyd, eller bare returner den", er slagordet.

Kunder kan kjøre sin nye Opel i 30 dager, eller inntil 3000 kilometer, og så levere den tilbake om de ikke er fornøyd med den. Kostnaden blir eventuelt bare symbolsk. En bil til rundt 200 000 kroner vil tyske kunder måtte betale cirka 1300 kroner for, om den leveres tilbake etter en måned.

Opel håper kampanjen skal reparere noe av skaden merkevaren er påført de senere år. Opel har ikke hengt med i kampen om den gode og moderne produktmiksen, og alt bråket rundt eier GM og finanskrisen gavnet heller ikke merket og salget.

- Vi håper å vinne nye kunder og fans til Opel.Hvem som helst som kjører våre biler for første gang vil raskt overbevises over hvor innovative og gode våre biler er, uttalte konstituert Opel-sjef Thomas Sedran i sakens anledning.

Kampanjen, som pr. i dag ikke har noen tidsavgrensing, kan sees av forbrukerne som en desperat handling, hevder Stefan Bratzel, i følge Automotive News. Bratzel er leder for Center of Automotive ved Bergisch Gladbach-universitetet.

- Samtidig gir den uten tvil Opel-forhandlere et spesielt godt salgsargument i hånden, sier Bratzel.

Både potensiell gevinst og fallhøyde er altså stor. Hyundai dras frem som et eksempel der noe tilsvarende gikk galt, da de i 2009 sa til nybilkundene sine at de kunne levere tilbake bilen om de mistet jobben. Det var ikke et godt sjakktrekk av Hyundai, i ettertidens lys.

TIL EVA? Adam er Opels kommende kar i småbil-segmentet. Neppe noen volumselger i Norge. FOTO: Opel
TIL EVA? Adam er Opels kommende kar i småbil-segmentet. Neppe noen volumselger i Norge. FOTO: Opel

Ikke i Norge

- Dette er et forsøksprosjekt, og er i dag ikke noe som er aktuelt for Norge, sier informasjonssjef Hélène A. Formo til klikk.no.

Det er en stund siden Opel sloss om de største markedsandelene i Norge. En stund siden 1989, da Opel var Norges største personbil-merke, med en markedsandel på 12,9 %, i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

I perioden januar-august i år hadde merket 2,7 % av markedet, og lå på en 14. plass på OFVs liste over bilmerker. Både Citroën (2,6 %) og Subaru (2,5 %) pustet dem i nakken.

Astra er mest solgte modell, men ligger bare på en særdeles beskjeden 47. plass på modell-listen.

- Vi skulle selvsagt ønsket oss en langt høyere markedsandel. Men vi har stor tro på at kompakt-SUV-en Mokka vil gi oss et løft, når den kommer i slutten av oktober. Vi har allerede 900 biler i bestilling, og forventer et salg på 1700 i året, forteller Formo.

Kompakt-SUV-er har rundt 1/4-del av personbil-markedet i Norge, og med en innstegspris på 239 900 kroner er det selvsagt mulig at Mokka blir en etterlenget salgssuksess for Opel Norge. Og vi har tidligere sett at en enkelt suksess - som for eksempel Mitsubishi ASX - kan få et bilmerke til å klatre høyt på listen over de mest solgte.

Likevel er ikke en ny modell nødvendigvis en redningsplanke.

- Opel har hatt og har mange gode modeller. Men bilkunder etterspør også trygghet, inkludert et godt forhold til en bilforhandler. Alt bråket rundt GM, Opel og ikke minst Saab har ført med seg en utrygghet hos bilkjøpere i forhold til disse merkene, og kanskje også en negativ stemning hos Opel-forhandlere. Tilliten til merket må bygges opp på ny for å kunne komme tilbake som en stor aktør i bilmarkedet, mener bilanalytiker Anders G. Hovde hos TNS Gallup.

Fakta:

EN FRELSER? Opel Mokka er rett rundt hjørnet, og kan bli en modell som gir Opel et etterlengtet løft. FOTO: Opel
EN FRELSER? Opel Mokka er rett rundt hjørnet, og kan bli en modell som gir Opel et etterlengtet løft. FOTO: Opel

* I perioden januar-juli var Opel Tysklands femte største merke, med 7,2 % markedsandel av nybilsalget. Ford pustet dem i nakken med 7,1 %. VW er suverent størst med 22,1 %.

* I 2001 var Opel Tysklands tredje største merke, med en markedsandel på 11,8 % av nybilsalget.

* Det går fortsatt mange Opel-biler på tyske veier - bare VW har flere. Men mens tallet for sistnevnte merke er økende, er tallet for Opel dalende.

* I august i år noterte Opel/Vauxhall seg for 42 387 nyregistreringer i EU. Det holdt til en fjerdeplass på listen, så vidt foran Renault og Ford. VW toppet med 99 661 nyregistreringer.

Les også:

Alle våre Opel-tester

VENTETID: Det har ikke hjulpet for Opel at hybriden Ampera har blitt flere måneder forsinket. I USA brukte GM 10 000 dollar pr. Ampera (Volt) i økonomiske insentiver i august, for å få kunder til å prøve den, og forhåpentligvis ""bli PR-folk for Chevrolet"". FOTO: Opel
VENTETID: Det har ikke hjulpet for Opel at hybriden Ampera har blitt flere måneder forsinket. I USA brukte GM 10 000 dollar pr. Ampera (Volt) i økonomiske insentiver i august, for å få kunder til å prøve den, og forhåpentligvis ""bli PR-folk for Chevrolet"". FOTO: Opel

Minst like bra som premiumbilene

Ingen SUV kjører bedre

Høstens bilnyheter