Prøvekjørt: Audi A4 Allroad quattro 3,0 TDI 2010-modell

Allroad til folket

A4 Allroad er en høyere, røffere og mer påkostet utgave av stasjonsvognen A4 Avant quattro. Startpris: 495 000 kroner.

Først publisert Sist oppdatert

Audi A4 Allroad 3,0 TDI:

  • MOTOR, CCM: V6/2967
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 240/4000-4400
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1500-3000
  • EGENVEKT, KG: 1730
  • LENGDExBREDDExHØYDE, CM: 472/184/150
  • BAGASJEROM, L: 490 - 1430
  • DEKKDIMMENSJON: 225/55 R17
  • FORBRUK EU-MIX L/MIL: 0,72
  • CO2-UTSLIPP G/KM: 189
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 6,6
  • TOPPFART, KM/T: 237

Allroad har lenge hatt en lett mytisk status i Audi-kretser. Men når stadig flere biler under VW-konsernet iføres typiske allroad-effekter, fra Polo til Roomster, er det på høy tid at også A4 Avant får et røffere ytre.

Sjekk også:Test av Volvo XC70

A4 Allroad i korte trekk:

  • 18 centimeter bakkeklaring
  • Permanent 4x4 er standard
  • ESP med eget offroadsystem
  • Sterke motorer, 170 - 240 hk
  • Startpris en halv mill

Men for å starte med begynnelsen: Allroad har vært Audis "hemmelige våpen" mot SUV-hordene siden A6 Allroad debuterte i 1999.

Bilen er samtidig ganske intelligent i våre øyne. Den definerer en liten, men klar nisje mellom de vanlige og litt for lave stasjonsvognene, og de litt for høye og klumsetet SUVene.

Den gang Allroad ble introdusert, var det imidlertid mest av ren nød. SUV-trenden var på full fart opp, uten at Audi hadde noe motsvar til Mercedes ML eller BMW X5.

Tøff, høy stasjonsvogn

Men innen Audi oppgraderte A6 Allroad til generasjon II i 2006, hadde de også allerede lansert monster-SUVen Q7. Derfor ble generasjon II av Allroad veldig mye mer sivilisert og landeveistilpasset - mye av det røffe preget forsvant.

Perfekt norgesbil: Se langtest av Subaru Outback her.

Noe av det samme kunne man frykte med A4 Allroad, ettersom mellomklasse-SUVen Q5 nylig har debutert på markedet. Heldigvis, synes vi, har Audi valgt en utpreget friskusstil på A4 Allroad.

Det mest åpenbare er de kraftige, svarte plastlistene over hjulbuene. For det første signaliserer de et klart "ikke kødd med meg" image. For det andre ER det jo praktisk, enten man parkerer i trange parkeringshus eller må brøyte seg fram mellom småkvist på vei til landstedet.

Ikke luftfjæring

HVIT BIL: Blir fortsatt fort møkkete. Det som er nytt er imidlertid 18 centimeter bakkeklaring og heftig Allroad-grill.
HVIT BIL: Blir fortsatt fort møkkete. Det som er nytt er imidlertid 18 centimeter bakkeklaring og heftig Allroad-grill. Foto: Haakon Førde

Nå spiller også Audi mye på "offroad" i markedsføringen av nye Allroad. Vi synes det er på kanten til å være corny. Alle ser at dette er en landeveisbil med noe grus- og snøtilpasninger. Til gjengjeld er det litt av Audis stil å være tøffe i trynet.

For akkurat trynet er noe av det som skiller Allroad kraftig fra en vanlig A4 quattro. Den karakteristiske Allroad-grillen er monumental. Også den klassetypiske bunnplaten som kryper oppunder støtfangeren skiller Allroad fra røkla. Dette er rustfritt stål, ikke noe plastikktull.

Men aller mest er det chassiset som definerer bilen. For det første er bilen hevet nesten 4 centimeter, som gir bilen en bakkeklaring på 18 centimeter. Det er gjort gjennom større hjul (17-tommere er standard), og lenger fjæring.

A4 Allroad har imidlertid vanlige skruefjærer, ikke luftfjærer slik som A6 Allroad. Luftfjærer kunne man kanskje ha ønsket seg, det er jo luksus. Til gjengjeld bidrar standardfjærene også til at bilen blir mer real, forutsigbar og mindre jålete. Og den blir stående høyt, i motsetning til A6 Allroad som synker sammen som en padde når du parkerer.

4x4 og offroad-ESP

A4 Allroad kommer med permanent 4x4 som standardutstyr. Normalfordeling mellom drivhjulene er 60 prosent bak og 40 prosent foran. De kan likevel ved behov fordele opp til 80 prosent av kraften foran og 65 prosent bak. Det hele styres av elektroniske sensorer og datahjerner som kommandere en mekanisk senterdifferensial.

Dessuten kommer A4 Allroad med et automatisk "offroad detection system" - et system som registrerer dersom du kjører på vanskelig underlag som grusvei eller snø - og som deretter justerer inn ESP-systemet etter kjøreforholdene.

Systemet er litt mer liberalt overfor både antispinn og ABS-funksjon (den låser lenger, slik at hjulene rekkere å trenger gjennom underlaget), slik at du som sjåfør ikke føler deg kvelt av sikkerhetssystemene straks snø ellergrus får bilen til å leve litt.

Motor og gir

Mens vanlige A4 kommer med et utall motorvarianter, signaliserer A4 Allroad litt mer prestisje ved kun å leveres med forholdsvis sterke motorer, (foreløpig) to dieselversjoner og en bensinmotor.

Både treliters dieselen, som vi kjørte, og bensintoliteren med 211 hk, kan leveres både med manuell sekstrinnskasse og syvtrinns dobbeltklutsjkasse (S-tronic).

RUND I KANTENE: Hekken er også såpass avrundet på sidene at de plastlistdekorerte hjulbuene trer tydelig fram sett rett bakfra.
RUND I KANTENE: Hekken er også såpass avrundet på sidene at de plastlistdekorerte hjulbuene trer tydelig fram sett rett bakfra. Foto: Haakon Førde

Det er verdt å merke seg at forskjellen i drivstofforbruk, og dermed CO2-utslipp, mellom manuell girkasse og automatkassen er null. Prisforskjellen på 28 000 kroner utgjør dermed ganske nøyaktig prisen på girkassen alene, og ingen "skjulte" miljøtillegg.

Innstegsvariant, og åpenbart det mest fornuftige valget i Norge, blir likevel 2,0 TDI med 170 hester. Den kommer kun med manuell girkasse.

De nevnte tre variantene er leveringsklare i mai. Men til høsten (og i tide til nye vintersesong), kommer en om mulig enda mer fornuftig variant - 2,0 TDI med 143 hester. Og da kommer du antagelig ned i rundt 470 000 kroner.

Testet: A6 Allroad 3,0 TDI

Men kjører Allroad bra, da?

Svaret er ja. I en blindtest på vanlig landevei tror vi du skal være god for med sikkerhet fastslå om det er vanlig A4 Avant quattro eller Allroad du kjører, til tross for at sistnevnte sitter fire centimeter høyere.

I førsteinntrykket fungerer chassiset usedvanlig bra, og balansen i bilen er svært fin. Litt av årsaken kan tilskrives to centimeter bredere sporvidde.

Og dersom du drar ut på krøtterstier, gir svaret seg selv. Allroad flyter over ujevnheter og høydebrekk en standard Avant ikke hadde hatt sjanse på. Audi hadde til eksempeln preparert en morsom "offroadløype" for oss. Dette er en bil som tar seg fram til hytta så framt det er noen form for vei dit. Også i vårløsningen.

Slik fungerer firehjulsdrift.

Levering og konkurrenter

Faller du for fristelsen til å bli Allroader, havner du nok i godt selskap. Audi-importøren planlegger å selge rundt 500 A4 Allroad i 2009.

Det kan vi tro på, ettersom det strengt tatt svært få helt sammenliknbare konkurrenter. Ingen av hovedfiendene BMW eller Mercedes har en tilsvarende størrelse høy, røff stasjonsvogn med firehjulsdrift.

Volvo XC70 er større og konkurrerer mot A6 Allroad. Skoda Octavia Scout er til gjengjeld, mindre (og mye) billigere, og er ikke i nærheten av å være like attraktiv.

NB! Samtlige A4 Allroad som kommer til Norge i år defineres som 2010-modeller.

DYR, DEILIG: V6er med 240 hk og 500 newton. Literprisen er 250 000 kroner.
DYR, DEILIG: V6er med 240 hk og 500 newton. Literprisen er 250 000 kroner. Foto: Audi

76 firehjulsdrevne biler testet

IKKE XXL: A4 Allroad er riktignok 2 centimeter lenger enn vanlig Avant, men er fortsatt en bare akkurat passe stor bil. Den har bakseteplass i grenseland.
IKKE XXL: A4 Allroad er riktignok 2 centimeter lenger enn vanlig Avant, men er fortsatt en bare akkurat passe stor bil. Den har bakseteplass i grenseland. Foto: Audi