Prøvekjørt: Audi A5 Sportback
A5 for familien
Har du hatt lyst på en Audi A5, men ikke klart å forsvare de praktiske ulempene med den? A5 Sportback er løsningen.
Audi A5 er etter vår mening både vakker og velkjørende, men den har ett stort problem: På lik linje med de fleste andre kupeer blir den fort upraktisk hvis man er flere enn to som skal på tur.
Audi mener nå at de har funnet løsningen på dette problemet med modellen de kaller Sportback. Det er i praksis en femdørs kupé med plass til både baksetepassasjerer og bagasje.
Overraskende god plass
Bilen har fått 9 cm. lenger akselavstand enn kupé- og kabrioletvariantene, noe som merkes godt på benplassen i baksetet. Undertegnede er nærmere 1.90 høy, og i lengderetningen er plassen overraskende god. Den skrånende taklinjen gjør at det kan bli en smule trangt i høyden dersom man rager høyere enn gjennomsnittet, men de fleste under 2 meter vil kunne sitte komfortabelt.
Bagasjerommet er også et kapittel for seg selv i denne bilen. Det er faktisk bare 10 liter mindre enn det du finner i en A4 stasjonsvogn - 480 liter. Det betyr at du ikke bare får med deg et vennepar på tur, men bagasjen deres slipper å bli sendt med budbil...
Interiøret forøvrig er klassisk Audi, og er i realiteten plukket rett ut fra de andre A5-modellene. Det betyr at der er enkelt, oversiktlig og med god kvalitetsfølelse.
Les også:
Kjører like godt
Kjøremessig er det ingen voldsom forskjell på Sportback og de andre modellene. Den kjører fortsatt godt, og har en lett tendens til overstyring hvis du presser den - både de firehjulsdrevne modellene og de som kun trekker på forhjulene. De forhjulsdrevne modellene (2,0 TDI og 2,0 TFSI) kan leveres med en elektronisk differensialsperre. Denne fungerer utmerket, og gjør at bilen understyrer minimalt inn mot svingene, og den gjør dette ved å overføre mer kraft til det ytterste hjulet, samtidig som den bremser det innerste.
De to største motoralternativene kan også leveres med sportsdifferensial. Denne ble introdusert på S5 i fjor, og også her er det teorien med å gi ytterhjulet mer fart enn innerhjulet som utgjør forskjellen fra en bil uten denne.
Godt motorutvalg
Det vil være mulig å bestille bilen fra 3. august, og prisen starter på 430.800 kroner. Da vil du få en 2-liters TFSI-motor på 180 hester, kombinert med manuelt gir. Det er seks forskjellige motorer å velge mellom - tre bensin og tre diesel. Alle motorene er velkjente fra Audis øvrige modellprogram, og de fleste (ikke 2,0 TFSI 180 hk. og 2,7 TDI) kan leveres med firehjulsdrift.
Billigste dieselmotor er 2,0 TDI med 170 hester og manuelt gir. Da starter prisen på 447.800 kroner.
Sannsynligvis blir den toliters dieselmotoren på 170 hester mest populær her til lands, og mange vil nok også punge ut de drøye 45 tusenlappene ekstra det koster for firehjulsdrift i kombinasjon med den motoren.
Les også:
Få direkte konkurrenter
Audi forventer at Sportback vil bli den mestselgende av A5-modellene, med et mål om 250 biler allerede i år. Det er ingen direkte konkurrenter på markedet nå, men det er liten tvil om at også BMW og Mercedes vil kaste seg på denne bølgen etter hvert. Vi har allerede sett hvordan dette segmentet har eksplodert det siste året, men da i klassen over - både pris- og størrelsesmessig. Biler som BMW 5 GT, Porsche Panamera og Aston Martin Rapide er firedørskupeer som er på vei inn på markedet nå. En annen konkurrent som kanskje kan bli farlig er fetteren Volkswagen Passat CC. Den har mange av de samme kvalitetene, men til en lavere pris, ettersom den starter på 416.850 kroner.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 25/07 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.