Nyhet: Audi A8
50 små lys tenker for deg
Den oppgraderte luksusbilen Audi A8 har fjernlys du aldri har sett maken til.
Like etter at Mercedes har lansert sin nye utgave av luksusdoningen S-klasse, er Audi på pletten med det de beskriver som en omfattende oppgradering av A8.
I denne bilklassen handler det definitivt om størst, best og mest moderne. Det bugner av utstyr i disse bilene, og Audi kan ikke sitte stille og se på at Mercedes S-klasse har fått noe som kan være bedre. Selv om det strengt tatt ikke manglet noe som helst før denne oppgraderingen heller, noe du kan få et inntrykk av fra vår test av A8 slik den har vært fram til nå.
Blant nyhetene Audi leder oppmerksomhet mot, er en nyutviklet lysteknologi. Fjernlyset består av i alt 50 dioder som hver for seg automatisk kan dimmes eller slås av. Slik styres lyskjeglen unna biler som kommer imot, samtidig som sjåføren skal kunne nyte godt av best mulig lys framover på veien.
Automatiseringen av lysenes funksjon stopper ikke med det. Lysstyrken og -spredningen kan reguleres med ruteopplysninger som finnes i navigasjonssystemet. Lysene kan for eksempel styres til å lyse inn i en kommende sving.
Også når det gjelder blinklys er det kamp i luksusbilklassen. Mercedes S-klasse fås nå med blinklys der styrken dimmes når du venter i en lyskrysskø, og som er ekstra kraftig dersom sensorsystemet synes bilen bak kjører for tett og må varsles om at farta må ned.
Audis svar er blinklys som blinker i en bølgebevegelse utover. Det skal, sier Audi, gjøre det ekstra klart for sjåførene rundt A8-en hvor den skal. Ikke minst ser det trolig temmelig kult ut.
Mer luksus, mer hjelp
Du bør ha alle muligheter til å finne veien i en A8. Du kan navigere via Google Earth og Google Street View - du kan altså se gata du kjører i på skjermen.
Bilen tilbys dessuten med utstyr som automatisk korrigerer styringen om du skulle blir for opptatt med å fikle med Google-kart.
Nattsynassistenten varsler sjåføren om større dyr og fotgjengere som måtte stå i veien for bilen.
Du kan velge hvordan bilen skal oppføre seg via Drive select. Kjøremodusene omfatter blant annet komfort, normal og sport samt individuelt oppsett.
Via et kundeprogram kalt Audi exclusive kan også helt spesielle ønsker innfris. Om Audi exclusive går like langt som BMWs parallell for sære påfunn, vet vi imidlertid ikke.
BMW Individual har blant annet trukket deler av interiøret i en X6 i lakseskinn.
Sterkere motorer
Audi liker å presisere at alle A8-modeller har firehjulsdrift som standard - det har nemlig ikke hovedkonkurrentene BMW 7-serie og Mercedes S-klasse.
Som normalen er for slike biler, har A8 også fått kraftigere motorer ved oppgraderingen. Den minste motoren er en trelitersdiesel med 258 hk. Den skal ifølge Audi greie seg med kun 0,59 l/mil. Om treliteren ikke holder, står Audi klar med en dunderdiesel på 4,2 liter med 385 hk og et brutalt dreiemoment på 850 Nm (før 350 hk/800 Nm).
De to tilgjengelige bensinmotorene på 3,0 og 4,0 liter yter henholdsvis 310 og 435 hk. Med den åttesylindrede fireliteren tar A8 sin toppsjef fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder.
Om dette ikke holder, kan du selvsagt gå for langversjonen (13 cm lengre, altså 527 cm) med W12-motor, 6,3 liter sylindervolum og 500 hk. Eller hva med sportsutgaven S8, som har V8 bensin, to turboer og 520 hk?
Den billigste utgaven av den oppgraderte Audi A8 vil koste fra i overkant av 1.050.000 kroner. Til Norge kommer den i november.
Les også:
Prøvekjørt: Maserati Quattroporte - ekstremt lekker
Jaguaren som kunne ha passet veldig godt i Norge
Porsche Panamera som er gjerrigere enn en liten Renault
Prøvekjørt: Bentley Mulsanne - tørst som et helt russekull