BÅTNYTT: BAVARIA
Nye eiere snur skuta - nordmann i sentral posisjon
Bavaria ble reddet fra konkurs i fjor sommer. Nå satses det med nye eiere. Produktutvalget skal strammes opp for å bedre både produktivitet og kvalitet.
Bavaria er en av Europas viktigste seil- og motorbåtprodusenter mellom 30 og 60 fot. De siste årene har de drevet en voldsom produktoffensiv med mange nye modeller, blant annet R-serien på motorbåtsiden.
Eiere kastet inn håndkledet
Men Bavaria har tross grei drift slitt med stor gjeld. Og i 2018 kastet de amerikanske Private Equity-eierne inn håndkledet og utløste dermed en umiddelbar fare for konkurs.
Les også: Denne Weekend-modellen skal være banebrytende
Bavaria ble satt under administrasjon og det har vært jobbet knallhard for å skaffe nye investorer. Og i oktober kom gladmeldingen 800 ansatte, forhandlere, kunder og underleverandører hadde ventet på: Det Berlin-baserte Private Equity-firmaet CMP Capital Management hadde overtatt verftet.
Ny Bavaria-sjef
På den store båtmessen i Düsseldorf i januar var det en tydelig lettet og stolt Dr. Ralph Kudla som møtte pressen. Han er partner i CMP og ny sjef i Bavaria – eller CRO, som han kaller seg. «Chief Restructuring Officer» er en tittel som tyder på at det skal bli endringer i under CMP-eierskapet.
Les også: Denne båten er laget spesielt for sportsfiskere (og andre med et aktivt båtliv)
I den grad man kan si at en hardbarket finansmann kan virke lettet og rørt, var det nettopp slik Kudla framsto noen få timer etter at Boot 2019 åpnet dørene og lange køer av besøkende stilte seg opp foran standen for å se nærmere på modellutvalget. På tross av at det av åpenbare årsaker ikke var mye nytt siden i fjor.
Lojale båtforhandlere
– Det er bare drøyt 100 dager siden vi overtok Bavaria og når jeg står her i dag er det lite som tyder på at Bavaria var i store problemer for tre måneder siden, sier Kudla. Han trekker i første rekke fram en svært lojal stab av medarbeidere og forhandlere som i stor grad har stått skulder ved skulder gjennom krisen. – Vi har verken mistet medarbeidere eller forhandlere. Det vitner om stor lojalitet, sier Kudla.
Satser på 10-12 kjerneprodukter
Likevel er det en jobb å gjøre framover: Produksjonen skal samles under ett tak i Giebelstadt, formene til R55 er allerede fraktet fra Kroatia til Tyskland. Produktutvalget skal strammes opp, fra 26 modeller til rundt 10-12 kjerneprodukter. For å bedre både produktivitet og kvalitet.
– Vi planlegger å gå i null i regnskapsåret 2019-2020, sier Kudla.
Den norske Bavaria-sjefen Lars-Erik Solvang mener framtiden ser bra ut. Han leder nå Bavarias internasjonale forhandlerutvalg og følger således utviklingen på nært hold.
Les også: Slik skal Byton selge elbil
– Inntrykket av de nye eierne er bra, sier Solvang. – De skjønner hvordan verftet fungerer og hvordan det bør utvikle seg, avslutter han.