Bakluke, bakluke, lukk deg opp!
Nye Ford Kuga får langt mer bagasjeplass.
Nye Kuga har 82 liter større bagasjerom enn utgående modell. Smartere tilgang til bagasjerommet får bilen også.
Bakluken kan nemlig åpnes ved å bevege foten under den bakre støtfangeren. Smart, dersom man har hendene fulle av handleposer og bilnøkkelen dypt nede i bukselommen.
Systemet er ikke revolusjonerende. Blant annet har VW Passat en slik funksjon. Også Ford har lansert systemet tidligere, men kun på en amerikansk modell.
"Sesam,sesam"-funksjonen er imidlertid tilpasset slik at det også virker på biler med tilhengerfeste, som er langt vanligere i Europa enn i USA. Det er også foretatt endringer slik at for eksempel en katt som løper under bilen ikke utløser åpningsmekanismen selv om bilens nøkler er innen definert rekkevidde.
Nye Kuga er 4,52 meter lang, noe som betyr at den er åtte centimeter lengre enn dagens modell.
- Kuga får mer plass, mer dynamisk designutforming og en langt sterkere følelse av kvalitet, sier Martin Smith, designsjef i Ford Europa.

Med nødassistanse
Fords nye nødassistanse-system blir tilgjengelige på nye Kuga fra lanseringstidspunktet. Dette systemet kobler deg automatisk til nærmeste alarmsentral dersom en kollisjonspute løses ut eller drivstoffpumpen slås av i forbindelse med en ulykke.
Bilens GPS og din Bluetooth-oppkoblede mobiltelefon brukes til å starte en nødsamtale. Mottakeren får oppgitt bilens posisjon, og GPS-koordinatene sørger for at den stemmestyrte alarmmeldingen er på riktig språk. Deretter åpnes det opp for kommunikasjon med dem som er i bilen.
Andre hjelpemidler som parkeingsassistent for automatisk lukeparkering, samt blindsonevarsling - som med et varsellys på sidespeilet varsler biler i blindsonen - er også tilgjengelige.
Ventet til vinteren

Kuga er ventet til Norge på tampen av året og kommer med 140- og 163 hestekrefters versjoner av Fords 2,0-liters TDCi dieselmotorer. De kam bestilles med Ford Powershift automatgirkasse med dobbel-klutsj.
Kuga kan også fås med 1,6-liters EcoBoost bensinmotor, som allerede er tilgjengelig i Ford Focus og C-Max.
Les også:
