Yamarin Cross 53 BR med Yamaha F70, 2012
Enkel og tøff
To mindre modeller i den nye Cross-serien fra Yamarin er på vannet.
Med skrog i aluminium og innredning støpt i glassfiberarmert polyester satser man på båter som er hakket tøffere.
Aluminiumskroget veier ifølge produsenten ikke så veldig mye mindre enn et tilsvarende glassfiberskrog, men båten føles lettere ut på vannet. Vel på plass bak rattet får man ingen alu-følelse siden innredningen er i tradisjonell glassfiber. Dermed blir opplevelsen om bord som i en hvilken som helst annen båt.
Med det unntaket at 53-modellene har en enkel innredning og det gjelder spesielt for modellen med midtkonsoll.
I BR-modellen (bowrider) har man godt beskyttede sitteplasser bak vindskjermen og en kalesje kan settes opp.
Med gangsonen midt i båten er det enkelt å bevege seg fra for til akter, men plassen forut er svært enkelt innredet.
Sitteplassene er begrenset til en liten benk forut med stuverom under. Resten av plassen er ren og foran konsollene er det ingen sitteplasser - bare noen enkle trinn som gjør det enklere å entre båten fra siden.
Hva man så skal bruke plassen til blir et mer åpent spørsmål.
Selvsagt er det fin lasteplass for bagasje og utstyr til hytta, men det er ingen fordel å laste for tungt forut. Alternativt kan den åpne plassen være kjekk å ha om man skal fiske fra båten, men etter en stund kan det være godt å sette seg ned enten man bruker snøre eller stang. Hadde man i det minste hatt et par hengslede klappseter foran konsollene, kunne man fått i både pose og sekk.
Enkel førerplass
Testdata Yamarin Cross 53 BR
Tur-tall, o/m |
Fart, knop |
Støy, dBA |
For-bruk, l/t |
For-bruk, l/nm |
1000 |
3,4 |
59,8 |
1,4 |
0,42 |
2000 |
5,8 |
67,4 |
4,2 |
0,73 |
4500 |
21,9 |
79,6 |
12,9 |
0,59 |
5000 |
24,7 |
81,3 |
15,3 |
0,62 |
5500 |
27,8 |
81,7 |
19,3 |
0,69 |
6300 |
32,2 |
84,9 |
23,9 |
0,74 |
BR-modellens stoler og sitteplasser bak vindskjermen er komfortable nok, men trukket i et røffere, mer værbestandig materiale. Det gir båten et gjennomgående barskere brukspreg. Vindskjermen er forholdsvis høy og gir fin beskyttelse for fartsvinden.
Førerplassen er også grei og enkel med plass til plotter, men noen av plastdetaljene rundt rattet gir ikke den store kvalitetsfølelsen. Kalesjen er plassert i en egen garasje bak akterbenken og arrangementet med badeplattformen er i velkjent Yamarin-stil.
Passer med 70-hester
På Cross-modellene har man valgt en gelcoat på dekket i en grå farge med en beskjeden blå dekorstripe på skrogsiden. Pent og greit samtidig som det ser barskt ut. Men det blir også vanskeligere å oppdage båten ute i skjærgården, for totalt sett har jo båten en tilnærmet kamuflasjefarge ala et marinefartøy.
70-hesteren på hekken passer fint til båten. Den gir en toppfart på drøye 32 knop og ved 22 knop er drivstofforbruket så lavt som 0,59 liter per nautisk mil eller 12,9 liter per time. Båten planer kjapt og ligger stabilt. I 20-22 knop er den snill som et lam, cruiser avslappet og med behaglig støynivå. Men man må tilte motoren en del ut for å oppnå riktig trim og slipp på skroget.
Tilter man motoren helt inn, trykker den på baugen. I praksis betyr det at man kan holde båten i plan selv langt ned i fartsområdet, men i høyere hastigheter er det viktig å tilte motoren en del ut.
Bra i bølger
Småkrappe bølger - som vi hadde under testen - viser igjen et skrog med myke og behaglige bevegelser. Nå skal vi med en gang legge at man skal ta med i beregningen at båten bare har en lengde på 5,3 meter.
Det gir naturlige begrensninger i grovere sjø og man skal også være bevisst på hvordan man fordeler lasten om bord.
Tekniske data Yamarin Cross 53 BR
- Lengde: 5,25 m
- Bredde: 2,08 m
- Vekt: 580 kg
- Personer: 6
- Motor: 50-70 hk
- Pris med F70: Fra kr 235 000
Aluminumsskroget har den store fordelen at det er sterkt og tåler røffere behandling. Hele båten virker stiv og bastant. Det finnes ikke alu-båtfølelse når man farter rundt med båten og det er den positive siden med kombinasjonen aluminium skrog og glassfiber dekk
Les også:
- Føles som et flytende landsted
Slik velger du rett motor til hyttebåten
Denne saken ble første gang publisert 03/05 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.