Yamarin 81 Day Cruiser
Kanskje er dette årets viktigste båtnyhet
Bård Eker står for designet og svenske Petestep for skroget.
De tekniske tegningene hintet om noe helt nytt fra Yamarin. Noe helt nytt og noe helt utypisk Yamarin. Den mørkeblå fargen er borte, moderne design og duse farger har kommet til. Vi spurte oss selv; er den klassiske Yamarinen død?
Nei, på ingen måte. Selv om det gjerne sies «never change a winning team», er Yamarin, i likhet med andre båtprodusenter, avhengig av å fornye seg for å holde interessen oppe. Kanskje var det på tide, for den klassiske hvite og blå Yamarinen har lang fartstid. Kanskje begynte den klassiske Yamarinen å bli litt kjedelig. Fortsatt god, men kjedelig.
Hydrolift og Koenigsegg
Litt artig er det derfor at Yamarin kliner skikkelig til med et helt nytt flaggskip. Ikke bare har de satt velrenommerte Eker Design til å tegne båten, men helt ny og banebrytende skrogteknologi fra svenske Petestep skal gi bedre kjørekomfort, sportsligere sjøegenskaper og langt bedre drivstofføkonomi. Bak Eker Design står Bård Eker, kjent ikke minst for Hydrolift og Koenigsegg.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Personlig blir jeg overrasket over hvor annerledes 81 DC faktisk er når jeg møter den på båtmessa i Düsseldorf. Den ser ikke ut som en Yamarin, og jeg klarer ikke skjule at jeg er skeptisk. Jeg frykter at det fjonge designet har gått utover de praktiske løsningene Yamarin alltid har vært så gode på.
Frykten skal vise seg å være grunnløs. Iver Strand, Yamaha Motor Norges representant i Düsseldorf, guider oss gjennom båten, og det er tydelig at Yamarin-DNAet lever videre. De praktiske løsningene er der alle som én, og kanskje i enda større grad enn tidligere. Ta for eksempel de skjulte fenderholderne under paneler ved akterspeilet og den helintegrerte kalesjen.
Dyp og trygg
Plassutnyttelse og sikkerhet om bord står som en bauta i Yamarins båtbyggerfilosofi, og den har de ikke glemt – heldigvis. Høye skrogsider omslutter deg og gir en veldig trygghetsfølelse om bord. U-sofa akter på velkjent Yamarin-vis er på plass, samt en gjennomtenkt førerplass med plass til to i kjøreretningen og god ergonomi og oversikt for fører. Ryggen ved førerplass kan vippes fram, slik at også denne plassen blir en del av sittegruppen akter, som ved å felle ned de to bordene kan gjøres om til solseng.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Den litt retroaktige vindskjermen er trukket helt tilbake til sittegruppen. Den ser også høy nok ut til at folk om bord skal sitte i le for vinden. Et lite pantry med gassbluss, vask og kjøleskap er å finne på babord side, og to skritt ned i kabinen finnes et – til båtstørrelsen å være – romslig toalettrom. Undertegnede på 192 centimeter sitter i hvert fall tilstrekkelig godt for å gjøre sitt fornødne.
Dobbel seng i baugen og en stikkabin med god lengde under cockpit gir soveplass til en familie på fire eller fire veldig gode venner, så vi kan trygt si at turalibiet i nye 81 DC er i orden.
Helt ny skrogteknologi
Begrepet «ny skrogteknologi» er noe vi tar med en klype salt i vår milelange vandring i de 17 hallene i Düsseldorf. Ikke alt nytt er nytt. Det «nye» er gjerne små endringer, og i enkelte tilfeller bare skryt.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Helt ny er heller ikke skrogteknologien som bokstavelig talt ligger til grunn i Yamarin 81 DC. Svenske Petestep har forsket og utviklet denne skrogtypen i åtte år og brukt det flittig i båtrace, med enorm suksess ifølge Petestep's utsendte, Håkan Lindström. Helt nytt er det derimot i produksjonssammenheng. Yamarin er første serieproduserte båt med denne skrogteknologien.
Vi skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt, men at Yamarin velger Petestep-teknologi i deres nye flaggskip, og at Petestep velger Yamarin som produsent av det de mener er banebrytende skrogteknologi, sier en hel del. Yamarin er kjent for gode skrog, og de hadde neppe latt noen sko flaggskipet uten å være helt sikre på at teknologien er i toppklasse.
Kort fortalt har Petestep erstattet de tradisjonelle steglistene med såkalte deflektorer som sender vannspruten ned i stedet for ut til sidene. Det gir mer løft, bedre kjørekomfort og lavere motstand i vannet og bedre drivstofføkonomi.
Tekniske data
Lengde: 8,05 m
Bredde: 2,76 m
Vekt: 1950 kg
Personer: 10
Anbefalt motorstørrelse: 300 hk
Pris: 1,1-1,2 millioner kroner (inkl. utstyr)
Denne saken ble første gang publisert 24/04 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.