Test: Joysticksystemet Helm Master EX

Nå kommer de nye joystickløsningene til rimeligere båter

Den nye utgaven av Yamahas joysticksystem Helm Master EX har avanserte muligheter. Selv for båter med bare en motor. Det sørger integrert baugpropell for. 

Pluss ikon
<b>KRAFTIG VERKTØY:</b> Om bord i Invictus 420 tar joysticken kommandoen over styring, gass, gir, baugpropell og 1050 hk.
KRAFTIG VERKTØY: Om bord i Invictus 420 tar joysticken kommandoen over styring, gass, gir, baugpropell og 1050 hk. Foto: Produsenten
Publisert

Det har vært mye snakk om det nye joysticksystemet til Yamaha. Vi har skrevet om det flere ganger tidligere, men nå har vi endelig fått anledning til å prøve Helm Master EX med den mest avanserte funksjonaliteten.

I forbindelse med lanseringen av Yamaha F350 hadde Yamaha Motor Europe rigget en lang rekke båtmodeller med den nye motoren og joystick. Den største og viktigste nyheten er at elektronikken nå snakker med dertil egnede baugpropeller. Det gir langt mer autoritet over joystickmanøvreringen enn det motorene på hekken klarer alene.

Les mer: Detaljene om nye Helm Master

<b>SOLID SKUTE:</b> Selv nybegynnere klarer raskt å manøvrere den brede og tunge Invictus 420 til og fra kai. 
SOLID SKUTE: Selv nybegynnere klarer raskt å manøvrere den brede og tunge Invictus 420 til og fra kai.  Foto: Produsenten

Forbedring med én motor

Dessuten betyr det at du også kan bruke joystick selv om du bare har én motor. Helt det samme som to eller flere motorer blir det ikke, men alle skjønner at det uansett vil bli en forbedring sammenlignet med å holde på med ratt, gir/gass og baugpropell på egen hånd.

Dessverre var bare en av de seks testbåtene montert med joystick og integrasjon mot baugpropellen. Det var i tillegg den mektige Invictus TT 420 S med tre 350-hestere på hekken. Helt sikkert ikke den mest gangbare modellen her i Norge, men man tager hva man haver, som det heter.

Les mer: Dette er Yamahas nye 350-hester

På testdagen var jeg sammen med en gruppe «influencere» og «content creators» – med andre ord en broket ansamling av Youtubere og påvirkere fra ulike sosiale medieplattformer. Alle med en fellesnevner – de færreste hadde noe særlig erfaring med båt.

Ikke noe i veien med det, og for mitt vedkommende en ganske nyttig forestilling. Nå er ikke jeg skrudd sammen sånn at dagen bare er vellykket om jeg har bakket inn i en trang bås med en 40-foter i strøm og sidevind – uten å røre noe annet enn ratt og girspaker. Men det er nå ganske moro å få det til en gang imellom.

Stikk motsatt med mine nye influencer-venner. Som blir litt tomme i blikket da jeg forklarer hva slags hender og armer-spaghetti et joysticksystem sparer dem for. I stedet hyler de i vill begeistring mot selfiestangen når de kan legge til akkurat som med en Xbox-kontroller.

<b>SAMARBEIDER:</b> Når joysticksystemet også styrer baugpropellen blir manøvreringseffekten en helt annen. 
SAMARBEIDER: Når joysticksystemet også styrer baugpropellen blir manøvreringseffekten en helt annen.  Foto: Produsenten
<b>FLERE FUNKSJONER:</b> Ny design på joysticken gir enklere tilgang til ulike typer autopilot eller GPS-anker. 
FLERE FUNKSJONER: Ny design på joysticken gir enklere tilgang til ulike typer autopilot eller GPS-anker.  Foto: Produsenten

Lettmanøvrert gigant

Point taken for mitt vedkommende, og et håndfast bevis på noe jeg aldri har sett i virkeligheten, men hørt produsentene fortelle om: Joystickmanøvrering gjør det langt enklere for folk uten mye båterfaring å legge til brygga eller kjøre ut fra marinaen.

Det er helt klart tilfellet for Invictus, selv om du må ha en viss følelse for moment og graden av respons når man skal legge til brygga, men det forbløffende enkelt å få den svære skuta presist til brygga. RIB-en Capelli Tempest 42 og sundeck-modellen Jeanneau Cap Camarat 10.5 er heller ikke spesielt vriene å gå til og fra kaia med, selv om du må ta baugpropellen manuelt, siden den ikke er integrert med joysticken i disse to.

Mens jeg fordøyer inntrykkene og vurderer å legge tradisjonelle manøvreringsmetoder på hylla, tenker jeg også på hvor spennende det blir å prøve denne teknikken på mindre båter med én motor.

Elektrisk styring må være på plass for at systemet skal fungere, og det kan Yamaha nå levere helt ned til 150-hesters motorstørrelse. Da snakker vi integrasjon med baugpropell ned i båter på rundt seks meter, og dermed en langt lavere prisklasse enn tidligere.

<b>FIN KOMBINASJON:</b> Jeanneau Cap Camarat 10.5 fungerer fint med 2x350 hk og det nye Helm Master EX-systemet. 
FIN KOMBINASJON: Jeanneau Cap Camarat 10.5 fungerer fint med 2x350 hk og det nye Helm Master EX-systemet.  Foto: Produsenten

– Må tenke fremover

Det åpner nye muligheter både for båtbyggere og kunder, noe Marine Divison Manager Iver Strand hos Yamaha Motor Scandinavia er opptatt av:

– Vi jobber nå aktivt mot båtmerkene vi samarbeider med, sier Strand.

– Det er viktig at man legger til rette for at denne teknologien integreres fra start, slik at det blir et enklest mulig valg for båtkundene, utdyper han.

Noen tenker kanskje at dette er egenskaper de ikke trenger, og velger en motor uten den nødvendige teknikken.

– Men du kan for eksempel nå velge en motor med elektrisk styring uten å montere noe av tilleggsutstyret. Om du på et senere tidspunkt skulle ønske å få på plass eksempelvis autopilot eller joystick med baugpropell, blir det både rimeligere og enklere om motoren har elektrisk styring, påpeker Strand.

– Og selv om du ikke tror det er et behov for deg nå eller i fremtiden, kan det godt hende at det er viktig i bruktbåtmarkedet når du vil selge båten om fem eller 10 år.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 42 2024


Denne saken ble første gang publisert 14/08 2024.

Les også