Yamaha F350
En favoritt vender tilbake
Yamaha plugger et etterlengtet hull i modellprogrammet, og gjør et stort grep i sitt elektriske motorutvalg.
Da Yamahas V8-veteran på 350 hester tok farvel for noen sesonger siden, etterlot seg et ganske merkbart hull i motorprogrammet, og de fleste tenkte at den snart ville bli erstattet med noe tilsvarende.
I Skandinavia hadde flere av båtprodusentene laget modeller som passet hånd i hanske for 350-hesteren, men da den 425 hk sterke XTO-modellen dukket opp, var den et annet beist. Kraftigere, tyngre og med avansert teknikk også i en annen prisklasse.
Og mens Suzuki, Mercury og nå sist Honda har fylt på med modeller i dette effektområdet, er det først for 2024-sesongen Yamaha lanserer sin nye F350. Noen av de entusiastiske eierne av forgjengeren vil nok sørge en smule over at vi snakker om en V6 og ikke en V8. I dagens verden er nok det en fornuftig løsning, og man får heller glede seg over at motoren på ingen måte er noen lettvint opptrimming av 300-hesteren.
Yamaha benytter seg av klassiske motortriks for å gi 350-modellen det nødvendige skyvet. Motorvolumet går opp fra 4169 cm³ til 4256 cm³, men det er flere endringer under lokket enn som så. Innsugs- og eksosventiler er større og gasspjeldet hentet fra XTO 450-modellen. En ny veivaksel sørger for større slaglengde og mer dreiemoment.
Motoren har fått høy kompresjon med 11:1. Større volum på innsugssiden bedrer fordelingen av luft til sylindrene, slik at luftstrømmen skal være lik og stabil til samtlige. Variable kamtider med forbedret design av kamakselprofilen skal gi høyere ventilløft og lengre åpningstider for både eksos- og innsugsventiler.
En viktig detalj er nå på plass både for 350-hesteren og andre motorer med Yamahas Helm Master-system for enklere manøvrering. Nå får du effektiv joystickmanøvrering selv med bare en motor på hekken. Det skjer takket være oppkobling til baugpropell med variabel hastighet. Her er norske Sleipner på plass som leverandør av baugpropell, sammen med Vetus.
I en helt annen del av motormarkedet viser Yamaha at de tar utviklingen av elektriske utenbordsmotorer på alvor. Den japanske utenbordsmotorgiganten har nemlig kjøpt tyske Torqeedo, en pioner på utvikling av elektriske utenbordsmotorer og andre elektriske framdriftssystemer for marinebruk.
I tillegg til kompetansen og markedsposisjonen Torqeedo allerede har på mindre elektriske utenbordsmotorer fra 1 til 25 hk, ser Yamaha et potensial for utvikling av det de kaller mellomstore motorer, et område de definerer fra 30 til 80 hk på forbrenningsmotorer. Så kan man anta at omtrent det samme vil gjelde for elektriske motorer.
Tekniske data:
Yamaha F350 V6
Volum, cm3: 4256
Sylindre: 6 i 60-graders V-form
Boringxslag, mm: 96x98
Turtall, full gass, o/m: 5000-6000
Smøresystem: Våtsump
Girutveksling: 1,75 (21/12)