Monte Carlo Yachts

Yacht med romteknologi

Beneteau-gruppen friskmelder verdensøkonomien og lanserer sin første fullblods miljøyacht.

Pluss ikon
PLASS: Fordekket utnyttes godt.
PLASS: Fordekket utnyttes godt. Foto: Monte Carlo Yacht
Først publisert Sist oppdatert
SOLCELLER: Taket er dekket med solceller.
SOLCELLER: Taket er dekket med solceller. Foto: Monte Carlo Yacht

Monte Carlo Yachts er et nytt, italiensk merke og underbruk av den franske Bénéteau-gruppen, som per i dag er verdens største seil- og motorbåtprodusent.

Del

Nå er de klare med sin første modell - som går under navnet MCY 76.

Skuta på 23 meter ble naturlig nok behørig døpt under et lite arrangement i Venezia nylig.

Romfartsteknologi

Og hva skiller så denne 46-tonneren fra alle de andre?

Når du har noen av verdens beste skipsbyggere på huset kan det forventes mye, inkludert marinisert teknologi fra romfarten.

Skroget er noe av det letteste og hardeste som så langt er serieprodusert, takket være kevlar i baugen og utstrakt bruk av en spesielt lett sandwich-miks.

Inne skal alt vannet som brukes om bord bli renset og brukt om igjen, en teknologi spesielt utviklet og hentet fra romfartsindustrien.

Systemet gjør at alt det som kommer fra badene om bord blir til rent vann igjen. Nesten alt om bord er støpt under vakuum for holde vekten nede.

Noe miljøskip er det like vel vanskelig å kalle det, med sine 4000 liter diesel, men det ingen tvil om at denne 23-meteren har høye miljøambisjoner. Hele taket er dekket med solceller for å drive det meste som bruker strøm om bord. Framover satser de ellers også på 62-, 68- og 86- varianter.

Konvensjonelt

Motormessig stiller den fortsatt i samme klasse som andre oljebrennere. Her kan du velge mellom å kjøre to av MANs V8-serie (1200 hk) på ZF-podder eller en konvensjonell løsning med V-gir og to V12-maskiner på 1600 hestekrefter. Dette skal kunne skyve nykommeren opp til 31 knop.

Marsjfarten beholdes rundt 27 knop.

Seaway

KNOP: Toppfarten på 31 knop oppnås ved bruk av velkjent dieselteknologi.
KNOP: Toppfarten på 31 knop oppnås ved bruk av velkjent dieselteknologi. Foto: Monte Carlo Yacht

Byggingen har foregått ved Monfalcone-verftet, helt nordøst i Italia - samme stedet som Stein-Erik Hagen får bygget sin nye Skagen 70 i regi av Seaway.

Selv om det er et nytt selskap så er ikke sjefen helt fersk i gamet, Carla Demaria har over 20 år med erfaring fra Azimut Benetti. Norsk pris er så langt ikke tilgjengelig, men den skal prismessig ikke stå tilbake for andre yachter i 23-metersklassen.

UTSIKT: Akterdekket har fått overbygg som strekker seg langt akterover. Praktisk for både sol og regn.
UTSIKT: Akterdekket har fått overbygg som strekker seg langt akterover. Praktisk for både sol og regn. Foto: Monte Carlo Yacht