Windy 29 Huracan
Ny Windy lansert under svensk flagg
Da den nye Windy-modellen ble avduket på båtmessen i Düsseldorf, var den drapert i det svenske flagget.
Det var vel ikke bare vi her i Vi Menn Båt som fikk kaffen i halsen da den nye 29-foteren fra Windy ble lansert på verdens største båtmesse, pent pakket inn i det svenske flagget før avdukingen. I norske øyne er jo Windy en av våre store nasjonalstoltheter blant fritidsbåtene.
Vi har nemlig lett for å glemme at det er 12 år siden merket flagget ut til Sverige og Polen, og for lengst er etablert med hovedkontor i Västervik på den svenske østkysten. Der de under navnet Windy Boats Scandinavia har hatt stor suksess med å utvikle tendere til superyachter.
Det er vel og bra, og om forbindelsen til furet værbitt lever mest i hodet på oss nostalgikere, kjentes det svenske flagget likevel ut som et unødvendig slag under beltestedet på norske båtentusiaster. Men fungerte bra som en påminnelse om at Windy nå er like norsk som surstrømming og Skåne Akvavit.
Den nye Huracan er utviklet i samarbeid med yachtdesigner Espen Øino og britiske Design Unlimited. Førsteinntrykket er av en pen, men relativt anonym daycruiser som følger moderne konvensjoner om hvordan en slik båt skal se ut. Likevel har den på langt nær samme klassedefinerende stil som Windy 28 Ghibli da den dukket opp på slutten av 90-tallet, og la lista for DC-modeller i premiumklassen.
Konvensjonell er også innredningen, der du får det du forventer av en Windy – eller en hvilken som helst daycruiser i denne klassen. Sittegruppe i L-form, svigemorssete, to sportsstoler og solseng akter. Sistnevnte ligger flatt oppå motorrommet. For mens stort sett resten av verden har gått over til de mange fine utenbordsmotorene for båter i denne klassen, er det fortsatt hekkaggregat som gjelder hos svenske Windy.
Tekniske data:
Windy 29 Huracan
Lengde, m: 8.91
Bredde, m: 2,7
Vekt, kg: ca. 3450
Personer: 8
Soveplass: 2
Motor, hk: 370–440
Toppfart, knop: Ca. 43
Pris: Ca. 3,5 millioner
Lanseringsbåten hadde Yanmars velprøvde V8-diesel 8LV-370Z om bord, mens det ellers går i Volvo Penta – enten diesel med D6-440, eller bensin i form av V8-430. Prismessig snakker vi om rundt 3,5-3,6 millioner. Under dekk er det separat toalettrom, en liten bysseløsning og overnatting for to i dobbeltkøye i baugen.