Prøvekjørt: Wellcraft 435

Ikke slik du tenker deg en USA-båt

Wellcraft er kjent for sine sjødyktige konsollbåter. Men etter en fransk overtakelse stakes kursen ut i en helt annen retning. 

Pluss ikon
<b>SKILLER SEG UT:</b> Slank, rette linjer og høye skrogsider gjør 435-modellen til noe helt annet enn en tradisjonell Wellcraft. 
SKILLER SEG UT: Slank, rette linjer og høye skrogsider gjør 435-modellen til noe helt annet enn en tradisjonell Wellcraft.  Foto: Produsenten
Publisert

For ti år siden overtok Beneteau-gruppen flere amerikanske båtprodusenter. Blant de mest kjente og profilerte er Wellcraft. De tøffe konsollbåtene i amerikansk havfiskestil har vært attraktive, både fordi de utstråler kjøreglede og fart, men også fordi båtene har klassiske sjøegenskaper på sitt beste. Her snakker vi nemlig om kompromissløs V-bunn og en dyp, myk gange i sjøen.

Det er ikke ofte jeg har vært om bord i slike, men da franskmennene hadde overtatt Wellcraft, gjorde de ære på den amerikanske arven ved å legge opp prøvekjøringer av mesteparten av serien. Da bruker man selvsagt anledningen etter beste evne, og jeg kjørte både store og små Wellcraft-modeller i frisk brisk og godt med bølger på den franske middelhavskysten.

Mange brede glis senere kunne jeg konstatere at akkurat dette behøvde ikke franskmennene lære Wellcraft noe om. Makan til solide kjørebåter skal man lete lenge etter.

<b>UNDER TAK:</b> I cockpitsalongen har Wellcraft fått på plass en rommelig bysse og gode sitteplasser for de fire som kan overnatte om bord. 
UNDER TAK: I cockpitsalongen har Wellcraft fått på plass en rommelig bysse og gode sitteplasser for de fire som kan overnatte om bord.  Foto: Produsenten

Noe helt annet

Kanskje derfor står jeg litt småskeptisk og studerer den Wellcraft 435 jeg straks skal ut å kjøre. Her er det ingenting som minner om den festlige kjøreopplevelsen med de store konsollbåtene. I stedet er det styrehytte, rett baug og masse bo- og innredningsfasiliteter om bord. Og Wellcraft-folket har nettopp fortalt hvorfor de satser annerledes med 355-modellen som kom for noen år siden, og den nye toppmodellen 435.

I korte trekk holder det ikke å være en av 10–15 produsenter som konkurrerer om havfiskemarkedet i USA. En ting er utviklingen i det amerikanske markedet som beveger seg mer i retning av det disse nye modellene kan by på, men også at man ønsker å utnytte Beneteau og Jeanneaus internasjonale nettverk. Der kan verftet utvide kundegrunnlaget med et bredere produktspekter enn bare amerikanske havfiskebåter.

Da er det tid for å gå om bord, og på hekken kan jeg slå fast at det meste heldigvis er som før. Store utenbordsmotorer er greia, gjerne så mange som mulig. I dette tilfellet er det tre i tallet, nærmere bestemt de 350 hester sterke V10-motorene fra Mercury. Når alle de 1050 hestekreftene er oppe i full galopp, skal det gå unna i over 40 knop.

<b>I BAUGEN:</b> Her finner du som forventet lugar med rommelig dobbeltkøye.
I BAUGEN: Her finner du som forventet lugar med rommelig dobbeltkøye. Foto: Produsenten
<b>MIDTKABIN:</b> Her får du et snev av yachtfølelse med liten sofa i tillegg til soveplassen. Ikke all verdens takhøyde, men det bidrar sammen med fargene til en lun stemning.
MIDTKABIN: Her får du et snev av yachtfølelse med liten sofa i tillegg til soveplassen. Ikke all verdens takhøyde, men det bidrar sammen med fargene til en lun stemning. Foto: Produsenten

Vekker fortsatt oppsikt

Jeg tar en rask tur gjennom båten før vi legger fra kai, og noe av skepsisen slipper taket allerede. Her er den tydelig at kvalitet har fått stå i høysetet. Ikke bare når det gjelder fargevalg og materialer, men også den grunnleggende kvalitetsfølelsen virker svært solid. Det lover godt når jeg legger fra kai og går ut i bølgene utenfor havna i Cannes.

Tekniske data

Lengde, m: 13,5
Bredde, m: 3,82
Dypgang, m: 1,2
Vekt, kg: Ca. 10 500
Kabiner: 2
Soveplass: 4+1
Drivstoff, l: 1 285
Vann, l: 250
Skrogvinkel: 20°
Motor, hk: 1050
Toppfart, knop: 42
Pris, fra: € 735 000 (eks mva)

Med sitt skrog i en blå, nesten turkisaktig metallicfarge vekker Wellcraft 435 berettiget oppsikt selv i dette blaserte havneområdet. Fargen er en ting, men også det slanke, skarpe skroget med et lavt overbygg gir båten et særegent preg. Langt unna klassisk konsollbåt, men definitivt virksomt på oppmerksomhetsskalaen.

Wellcraft-mannskapet om bord lukker den store skyvedøren mot akterdekket, og den lave brummingen fra Mercury-motorene blir nesten helt borte. Da er det bare å gi full gass, og den snaut 11 tonn tunge skuta glir opp i plan med jevn, kraftfull akselerasjon. I praksis er det ingen merkbar planingsterskel, men båten trives svært godt rundt 30 knop.

<b>FARGERIK:</b> I friske farger vekker Wellcraft 435 enda mer oppmerksomhet enn det særegne utseendet skulle tilsi.
FARGERIK: I friske farger vekker Wellcraft 435 enda mer oppmerksomhet enn det særegne utseendet skulle tilsi. Foto: Luca d'Ambrosio
<b>UNDER DEKK:</b> Forkabinen har tilgang til stort bad/toalett med egen dusjnisje, mens midtlugaren er den mest møblerte. 
UNDER DEKK: Forkabinen har tilgang til stort bad/toalett med egen dusjnisje, mens midtlugaren er den mest møblerte.  Foto: Produsenten

Jo, dette kan de

Det er noe sjø fra vind og andre båter, men det er dønning på 1–2 meter som merkes best om bord. Mer presist: Du ser at det er bølger rundt deg, men godt isolert inne i hytta merker du svært lite til dem. Her kjenner jeg meg godt igjen fra klassiske Wellcraft; et skarpt skrog skjærer gjennom urolig sjø på en behagelig måte. Soliditeten jeg følte i sted trer også tydelig frem: Her er det ingen lyd eller skrangling fra skrog eller interiør, og når bakveggen tar av for motorlyd, får jeg nesten samme følelse som i en stor Targa. Og ta det utelukkende som et kompliment.

Når man er om bord i en båt til rundt 13 millioner kroner, er oppfordringer til bøllekjøring en relativt sjelden foreteelse. Men det er nettopp det Wellcraft-folket vil. Nettopp når du utfordrer båten, kan du virkelig kjenne at 435 skal være av beste klasse. Jeg er ikke vanskelig å be, legger kursen på tvers av bølgene og legger gasshendelen flat.

Ikke lenge etter leser jeg av 42 knop på GPS-en, uten at det føles dramatisk på noen som helst måte. Jo, en litt mer aggressiv tone fra de 1050 hestene på hekken, men ikke mye mer. Så får jeg beskjed om å kjøre noen ordentlig krappe svinger, for noe av styrken til Wellcraft 435 skal være manøvrerbarheten. Jeg blir kanskje ikke brakt helt tilbake til jolledagene, men det kjennes nesten uvirkelig hvordan man kan brekke en båt på over 13 meter rundt på denne måten. En ting er at det går an, en helt annen at det kjennes naturlig og uten særlig motstand fra de kreftene som nødvendigvis virker inn under slik kjøring.

<b>AKTERSOFA:</b> Sitteområdet bakerst i båten har mulighet for solskjerming. Deler av skrogsiden kan vippes ut for mer plass når man ligger for anker. 
AKTERSOFA: Sitteområdet bakerst i båten har mulighet for solskjerming. Deler av skrogsiden kan vippes ut for mer plass når man ligger for anker.  Foto: Produsenten

Klarer en langtur

Nå vel, det er jo ikke slik du holder på med en båt i denne klassen. Like fullt er det morsomt at det går an, og for Wellcraft er det selvsagt viktig for å stoppe kjeften på sånne småsutrete tradisjonalister som meg. Det er sikkert enda flere av dem i USA. Så det der med sjøegenskaper og kjørbarhet kan jeg trygt putte i skuffen for bekymringer som aldri ble noe av.

Mens Wellcraft-skipperen kjører båten rolig til havn, tar jeg en tur under dekk for å sjekke hva du får av fasiliteter her nede. Tatt i betraktning at dette skal være en båt med både et sportslig utseende og egenskaper, må jeg si meg fornøyd. En rommelig dobbeltkøye i bauglugaren er som forventet, mens to toalettrom, et med separat dusjnisje - da begynner det å ligne turbåt. Midtlugaren som går fra skrogside til skrogside bidrar ytterligere til turfølelsen. Med stor dobbeltseng på babord og sofakrok på styrbord gjør den dette til mer enn en weekendcruiser.

Båten har også tilstrekkelig uteplass og i salongen. Bak førerposisjonen er det sittegruppe og på babord side av hytta et relativt rommelig pantry. Ingen overdådig plass, men nok for de fire som kan dra på tur. Utvendig gjør aktersofaen og en wetbar det enklere å ha med flere gjester på dagstur. Selvsagt har båten også den obligatoriske solsengen i baugen, om ønskelig med et lite bord mellom den og en sitteplass helt forut.

Om du en dag skulle bestemme deg for å legge fiskestengene på hylla og konsollbåten ut for salg, er det nok fortsatt mulig å glede seg over båtlivet i en Wellcraft 435.


Denne saken ble første gang publisert 23/06 2024.

Les også