Silent-Yachts 62-3
Viser hva som er mulig med solcelledrift
Østeriske Silent-Yachts har i flere år vært blant de mest innovative storbåtprodusentene når det kommer til fremdriftsløsninger med lave utslipp.
På båtutstillingen i Cannes i september debuterer en ny 62-fots katamaran med tre dekk (derav navnet 62-3) med en spennende kombinasjon av solcellepaneler, elmotorer, batteriløsning og dieselgenerator.
42 solcellepaneler skal levere 17 kWp (tilsvarer 17 000 kWh per år) til et 286 kWh stort, vannavkjølt litiumbatteri. I tillegg består systemet av to elektriske motorer på 340 kW og en dieselgenerator på 150 kW. Ifølge Silent-Yachts skal man dermed kunne gå inntil 85 nautiske mil per dag med bare solen som energikilde.
Systemet er rigget slik at strømbehovet om bord skal kunne dekkes uten å bruke dieselgeneratoren. Unntaket er om man trenger høyere fart og lenger rekkevidde, eller om forholdene for solcellelading er ugunstige.
Mer effektiv
At en katamaran går i bresjen for slike innovasjoner er ikke tilfeldig. Båttypen går i utgangspunktet effektivt gjennom sjøen, noe Silent-Yachts skal ha forbedret med strømningsanalyser av skroget, og forlenget vannlinje gjennom negativ baugprofil. I tillegg gir den ekstra bredden mye plass per fot og selvsagt en ekstra stor flate for legging av solcellepaneler.
Silent-Yachts fremhever at katamaranen bare stikker i overkant av en meter dypt, og dermed passer fint til cruising og oppankring i grunne områder. De ser spesielt mot områder som Karibia og Sørøst-Asia. Båten trenger et mannskap på to og har god plass både til mannskaps- og passasjerlugarer, i tillegg til en flybridge på 20 m2 og hovedsalong på 50 m2. Den brede hekken dobler som rommelig badeplattform, eller som lagringsplass for Silent-Yachts sin egenutviklede Tender 400 – selvsagt med elektrisk drift, den også.