E10-bensin

Viktig å tenke på før motoren skal i opplag

Bransjeorganisasjonen Norboat er bekymret for konsekvensene av E10-bensinen. Representanter for motorleverandørene mener det er liten grunn til uro – når det gjelder nyere motorer. Men vinterlagring er en utfordring.

Pluss ikon
<b>IKKE SMART:</b> Langvarig lagring av E10-bensin kan være problematisk. Her får du noen viktige ekspertråd før båt og bensintank skal i opplag.
IKKE SMART: Langvarig lagring av E10-bensin kan være problematisk. Her får du noen viktige ekspertråd før båt og bensintank skal i opplag. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Nytt for båtsesongen 2023 er bensinstandarden 95 oktan E10 med inntil 10 prosent innblanding av etanol.

Det betyr også at bensinen er mer utsatt for å tiltrekke seg fuktighet og vann, og ifølge bransjeorganisasjonen Norboat blir mer bundet i bensinen desto lengre den står.

Norboat er bekymret for at det kan føre til motorstopp, siden båter ligger lengre og brukes sjeldnere enn eksempelvis biler. Derfor anbefaler de marinaer og båteiere å gå over til 98 oktan.

Like bekymret er ikke noen av de største motorleverandørene på det norske markedet. Hos Suzuki sier salgs, markeds og produktsjef Stein Harald Jørgensen at man med relativt små tilpasninger trygt kan kjøre med E10-bensinen på tanken:

– Alle våre moderne motorer er tilpasset E10-bensin, så teknisk sett er det ikke noe problem. Det er langtidslagring som er utfordringen med E10, ikke daglig bruk, sier Jørgensen.

Heller ikke Stian Kire, servicekoordinator hos Yamaha, er spesielt bekymret for E10-bensin:

– Våre motorer fra 2003 eller nyere kan kjøres på E10-bensin, men eldre motorer skal ha 98 oktan, sier han. – Bruker du et par tanker i løpet av sesongen, trenger du ikke å bekymre deg for E10-bensin, sier Kire

<b>TÅLER E10:</b> Bruker du et par tanker i løpet av sommeren, bør ikke vannansamling i E10-bensin utgjøre noen risiko.
TÅLER E10: Bruker du et par tanker i løpet av sommeren, bør ikke vannansamling i E10-bensin utgjøre noen risiko. Foto: Terje Bjørnsen

Viktig ved sesongslutt

Det er særlig langtidslagring av E10 drivstoff som kan være problematisk. Våre eksperter har noen gode råd til deg på tampen av sesongen:

– Ved slutten av sesongen anbefaler vi nå våre kunder som har båt med fast tank å kjøre tanken så tom som mulig. Dessuten at motorens drivstoffsystem dreneres eller konserveres, eksempelvis ved litt kjøring med alkylatbensin, før båter med innebygget tank legges i opplag, forklarer Jørgensen.

– Har man løs tank, så kobler man motoren fra tanken og kjører motoren tom for bensin, altså til den stopper. Eller man kan kjøre litt alkylat bensin gjennom motoren før opplag.

– Kast det som er igjen av gammel bensin på løs tank. På våren fyller man fersk bensin og bytter drivstoffilter enten man har innebygd eller løs tank.

Det anbefales å ta kontakt med lokal forhandler om det er noe man er usikker på med vinterlagringen, sier Jørgensen.

Stian Kire mener det er smart å enten ha nesten tom eller helt full tank om båten skal ligge lenge ubrukt eller i opplag.

– Dessuten bør du sørge for å sjekke vannutskilleren i drivstoffsystemet relativt hyppig, tipser han.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 26 2023