viknes 1080 panorama
En båt for både ruskevær og blank sjø
En real snadderbåt!
Det er full fart i produksjonslokalene til Viknes. Fra nyttår og frem til sommeren leverer verftet seks eksemplarer av den nye 1080 Panorama. Kapasiteten på drøyt 70 båter i året er fullt utnyttet.
– Den nye utgaven av 1080 kom som en naturlig del av vår kontinuerlige prosess med produktutvikling og -forbedringer, forklarer daglig leder Kristian Sivertsen. – Vi har åpnet opp området på akterdekket med elektrisk sjalusitak og cockpitsalongen er blitt mye lysere med glasstak og elektrisk skyvbar takluke.
– I tillegg har vi gjort en del andre justeringer på interiøret og fått et mer moderne preg på vinduene i overbygget. Resultatet er ifølge Sivertsen en båt som slår godt an hos kundene:
– De som velger en 1080 kjøper den svært ofte som en tur- og feriebåt. Her er poenget at man skal være på reise og bo ombord. Mange kunder har eid en 1030 før og vil gjerne ha mer plass.
Bedre motor fra Yanmar
Vi Menn Båt mener
Det er noe eget med å komme ombord i og kjøre en Viknes. Og aller best kjennes det når været er smårufsete. Da får den spille på hele registeret sitt og viser hvorfor det er noe ekstra med et produkt som takler typiske norske forhold. Nettopp det er Panorama-versjonen blitt bedre på, siden du får mer glede av båtturen de dagene været er pent.
Som på bestilling ser en dame seg om i testbåten når jeg går ombord. Hun og mannen har en 1030, men vil gjerne ha en litt større båt. Jeg hører på kommentarene at hun både er båtvant og har satt seg godt inn i fornyelsen av 1080-modellen. Det aller meste faller i smak, så det virker som om Viknes har gjort riktige grep i Panorama-utgaven.
I testbåten sitter det en Yanmar 6LY44, en helt ny common rail diesel med moderne motor- og styringselektronikk. Basisen er en stor 5,8-liters rekkesekser, og den leveres i både 400 og 440 hk-versjon i Viknes 1080.
– Vi er fornøyd med den nye motoren fra Yanmar. Girskiftene er mykere og utslippet av dieselrøyk så å si eliminert i forhold til forgjengeren, sier Sivertsen.
Da er det på tide å kaste fortøyningene og gi seg skjærgården nordvest for Bergen i vold. Selv om solen stråler, er vårdagen både relativt kjølig og vindfull. Meteorologiske lover stiv kuling fra nord i ytre strøk og når jeg passerer under Askøybrua fråder det hvitt i skipsleia mellom Askøy og Litlesotra. Det passer meg perfekt, for redskap som Viknes 1080 Panorama fortjener å få vise hva den kan når forholdene tøffer seg en smule.
Gode fartsressurser
En båt med akseldrift har noen ekstra utfordringer på støy- og vibrasjoner, men det er ikke noe tvil om at Viknes kan det de holder på med. Førsteinntrykket er at motor- og drivlinje holder seg pent i bakgrunnen, enten du kjører rolig eller ligger på god marsjfart.
Desibelmåleren bekrefter det inntrykket og holder seg lenge på 70-tallet. Bare om du skal ha ut de siste knopene mot toppfart blir det mer motorstøy i cockpiten. Og med 29 knop går båten fort til å være halvplaner. Akselerasjonen er bra og det tyder på at du har gode fartsressurser selv når båten er ferielastet.
I fartsområdet mellom 20–25 knop oppleves båten som spesielt harmonisk. Da er lydnivå og forbruk på sitt beste samtidig som du raskt legger nautiske mil bak deg. Kjøreegenskapene er gode, båten reagerer fint på roret og har ingen store krengningstendenser. Finmanøvrering i havn byr som alltid på noen ekstra utfordringer med akseldrift kontra drev. Testbåten har "bare" baugpropell, men lar seg likevel håndtere greit. De fleste kundene velger en hekktruster i tillegg og da tar man sidevind og trange plasser på strak arm.
Viknes leverer båtene både med tradisjonelle trimflaps og ZipWakes interceptorsystem. Testbåten har sistnevnte og den automatiske innstillingen fungerer fint så lenge forholdene ikke blir for røffe. I bølger og vind synes jeg det fungerer best å trimme manuelt i stedet.
Effektiv i krappsjøen
Bølgene oppover Hjeltefjorden er ikke så store, kanskje 1,5 meter på det meste, men de er krappe og hissige. Du tenker umiddelbart at her blir det juling i form av slag og stamping, men Viknes 1080 Panorama er nå i sitt ess og viser hvorfor et godt balansert halvplanerskrog på ingen måte har gått av moten. I 17–18 knop går vi rett mot bølgene og kunne fortsatt med det i timevis.
Båten skjærer pent gjennom, og kvalitetsfølelsen får et løft siden det hverken er knirking eller skrogstøy å snakke om. Jeg prøver meg med sjøen inn fra siden og aktenfra, men kan egentlig ikke finne noe å utsette på hvordan båten oppfører seg. Det er forutsigbart og behagelig.
Dessuten er det lunt og tørt både i cockpit og på akterdekk, en av de klassiske egenskapene man setter pris på i en vestlandsbåt. Men når jeg skal hygge meg med lunsjen i rolige farvann kommer den nye takløsningen til sin rett. De skyvbare takene i cockpit og på akterdekket slipper solen inn samtidig som vinden holdes ute. Hadde det vært en lun sommerdag ville også kalesjesidene rundt akterdekket forsvunnet og gitt en helt åpen løsning.
Tekniske data
Lengde: 11,55 m
Bredde: 3,59 m
Dypgang, maks last: 1,15 m
Vekt lettskip: 6855 kg
Personer CE B/C: 8 /14
Køyeplasser: 6
Kabiner: 3
Tankkapasitet diesel: 470+500 liter Tankkapasitet kaldtvann: 400 liter Tankkapasitet varmtvann: 50 liter Tankkapasitet septisk: 140 liter
Motor: Yanmar 6LY 400–440 hk
Løsningen med en solid glassvegg og -dør mellom cockpit og akterdekk virker solid. Lukket skjermer den for trekk og støy, men slipper lys inn. Og har du den åpen smelter cockpitsalong og akterdekk sammen på en smart måte. Lys er også et nøkkelord selv med cockpittaket lukket. De to glassfeltene gjør det luftig i cockpit og trekker du for sjalusiene får du en elegant, dempet spredningseffekt på lyset.
Innredningen i Viknes 1080 Panorama er funksjonell og tradisjonell, slik du forventer i en båt som dette. Cockpiten har en rommelig sittegruppe på babord, der fremre delen også kan benyttes som et copilotsete i fartsretningen. Og på styrbord side akter finner du en bra bysseseksjon. Førerplassen vitner om at Viknes har bygget rundt 2700 båter. Alt er på rett plass med godt utsyn og finslipte detaljer.
Plassen under dekk er godt disponert i forhold til hva som er tilgjengelig. Eierkabinen forut er den klart største og mest behagelige, mens de to andre – en forut og en stikkabin under cockpitdørken fungerer bra for gjester eller barn.