Uttern D66
Pakkeløsningen
Uttern trengte en småbåt ”med alt”. Nå er den her.
Konsept
Uttern D66 er en båt som Ola Båtmann vet å sette pris på. For det første er den rimelig priset, og med en fullspekket standardpakke - med kartplotter, fendere, fortøyningstau, dregg, fabrikkstoffing m.m. - er betegnelsen "m ye båt for pengene" fristende å trekke fram. At både forhandlere og kunder her i landet er tilfredse, har svenskene fått merke etter flere år på salgstoppen i Norge.
Går man D66 nærmere etter i sømmene, finner vi likevel noe forbedringspotensial. Rent finishmessig er det flere i DC-segmentet som slår Uttern, men til å være en turbåt på 22 fot, kunne ikke interiørprioriteringene vært løst stort bedre. Både plassen i cockpit og plassen under dekk er tilfredsstillende fordelt, båtens størrelse tatt i betraktning. Det er ikke akkurat danseplass noen av stedene, men hermetikkfølelsen melder seg ikke.
Sjøegenskaper: 4
Skal båten på tur, må den tåle litt sjø. Det gjør også Utterns nykommer: I likhet med flere tidligere modeller, har Uttern D66 et skarpt og dypt forskip som tar motsjø uten problemer. Båten er fint balansert, har et godt grep i sjøen og virker både lettkjørt og trygg. Spesielt trimmevillig var likevel ikke testmodellen vår, og vi har mistanke om at Verado-motoren var montert i høyeste laget, noe også kaviteringen i svingene tydet på.
Førerplass: 4
Førerposisjonen i Uttern D66 er godkjent, med bra ergonomi, fin oversikt over instrumenter og tilstrekkelig fotstøtte på begge sider. Vi blir imidlertid sittende litt langt fra den lille plotteren, og dashbordflaten blir verken fugl eller fisk; ikke kan man legge småsaker her, og ikke er det plass nok til papirkart. Hvit topp gir dessuten reflekser i vindskjermen.
Uteplass: 5
Cockpit i Uttern D66 har greie sitteplasser for opptil seks voksne personer, fordelt på to fine førerstoler og en dyp, avrundet aktersofa. Et pent og massivt trebord gir fin spiseplass, og snur man førerstolene, får hele kjernefamilien plass.
En wallaskoker med lokk for luftvarming, vaskekum og elektrisk kjøleskuff er samlet i en liten pantrymodul bak føreren. Løsningen stjeler litt dørkplass og minst én sitteplass i aktersofaen, men for turfolket er det et kompromiss som er lett å svelge.
De få stuverommene vi finner i cockpit, er fulle av ledninger og elektronikk, og en innstøpt trapp under aktersofaen stjeler lasteplass. For langturene er det med andre ord kabinen som blir stuveplassen. Utstyr som dregg, fendere og tauverk stuves imidlertid lett vekk i de to store siderommene akter eller i det store rommet på fordekket.
Inneplass: 4
Kabinen i Uttern D66 er enkelt innredet, med et avlukke for en Porta-Potti. Viktigst er det at liggekomforten for to er tilstrekkelig, og her er D66 hakket bedre enn flere av konkurrentene.
Motor: 4
Uttern er et Brunswick-merke, og kommer med Mercurys turboladede Verado-motorer. Deres største styrke ligger i lavt støynivå. Motorene i Verado-serien har vært gjennom en oppgradering før 2008-sesongen som skal gi bedre egenskaper; blant annet skal forbruket på full gass være redusert. En 150 hk på denne båten gjør jobben fint og pakken virker harmonisk. En 135 hk er imidlertid et alternativ.
Fart og støy: 3
37 knop toppfart er ikke direkte imponerende - det er flere som slår Uttern D66 i sportslighet og kjøreglede. Vi tror nok likevel at et behagelig støybilde fra Verado-motoren teller mye i denne sammenhengen. Vi kjørte ikke forbruksmålinger på denne båten, men erfaringer fra andre tilsvarende båter, tyder på et forbruk på 25-35 l/time med Verado 150 ved variert kjøring. Dette er tall på motorer FØR den tekniske oppgraderingen ble gjennomført.
Økonomi: 5
Uttern er folkebåten som gir mye for pengene. Bedre pakkeløsninger for Ola Nordmann finnes vel ikke på båtmarkedet i dag, noe som også reflekteres i salgstallene. Finish og kvalitet er ikke den aller, aller beste, men man får det man betaler for. Uttern er kjent for å holde seg godt i verdi og har et velutbygd forhandlernett.
For båtfolk på "budsjett" er Uttern D66 godt egnet. Her om bord har man det mest nødvendige for overnattingsturen, selv om plassen blir begrenset. Og med gode seteløsninger for ekstra passasjerer er båten også en sosial farkost for dagsturer.
Pris: 449 000 m/ Verado 150. Brunswick Marine Norway: www.brunswickmarinenorway.no
Denne saken ble første gang publisert 25/03 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.