prøvekjørt: uttern c87

Fleksibel som få

Masse plass og stort motorutvalg. Det gjør Uttern C87, den nye styrehyttebåten fra Uttern, aktuell for alt fra fiske- og ferietur.

Pluss ikon
BEDRE I SJØEN: Skrogutformingen gjør båten mer behagelig i sjøen og raskere enn de mer halvplaneraktige styrehyttemodellene. (FOTO: Terje Bjørnsen)
BEDRE I SJØEN: Skrogutformingen gjør båten mer behagelig i sjøen og raskere enn de mer halvplaneraktige styrehyttemodellene. (FOTO: Terje Bjørnsen)
Publisert

Uttern utgjør en viktig del av Mercury Marines båtutvalg i Skandinavia, og da passer det fint for motorprodusenten at man kan tilby flest mulige motoralternativ. Det gjør heller ikke noe for kundene, særlig fordi den nye Uttern C87 er så stor at den kan benytte seg av en lang rekke motoralternativ.

De senere årene er det blitt vanligere her nord at selv store båter opp mot ni meter selges med en eller to utenbordsmotorer. Slik er det også med C87. I dette tilfellet har Uttern også beholdt en versjon med hekkaggregat. Ikke minst fordi verftet da kan tilby en dieselmotor som denne fine treliters V6-motoren på 260 hk. Særlig fra Vestlandet og nordover er det fortsatt mange som sverger til diesel. De 6,2-liters V8-bensinmotorene på 300 eller 350 hk blir nok et mer eksotisk innslag på våre breddegrader.

Fin med 2x200 Verado

EIERKABIN: Dobbeltkøyen forut er det storbåt-stil over. (FOTO: Terje Bjørnsen)
EIERKABIN: Dobbeltkøyen forut er det storbåt-stil over. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Ser du på utenbordsutvalget, er det typisk for en slik styrehyttebåt. Her kan du velge mellom enkelinstallasjon med Mercury F300 Verado eller F350 Verado. For dobbeltinstallasjon er det enten 2xF150 eller 2xF200 Verado som gjelder. Et annet sted i denne utgaven har vi kjørt en sammenligning av store styrehyttebåter med enkel- og dobbeltinstallasjon. Uten å røpe konklusjonen i den testen, gjorde det ikke noe for oss at Utterns demobåt var utstyrt med to F200 Verado.

UT PÅ TUR: Styrehytte-designet skjuler en god turbåt.
 (FOTO: Terje Bjørnsen)
UT PÅ TUR: Styrehytte-designet skjuler en god turbåt. (FOTO: Terje Bjørnsen)
TYPISK: Dashbord-designet følger et ganske standardisert oppsett for styrehyttebåter. (FOTO: Terje Bjørnsen)
TYPISK: Dashbord-designet følger et ganske standardisert oppsett for styrehyttebåter. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Det gir båten gode fartsressurser. Vi logget 39 knop som toppfart, men det er ikke det viktigste i en så stor båt med masse innredning og turfokus. I stedet liker vi at du kan dra gassen godt tilbake og fortsatt ha god cruisefart på 25–30 knop. Lukker du akterdøra underveis, blir det også ganske lite motorstøy i hytta.

Ikke noe strykejern

Da vi kjørte båten var det rundt en meter vindsjø, tidvis ganske krapp. Da blir det mer skrogstøy og gnissing fra interiør i bevegelse som preger lydbildet, men noe særlig mer av den sorten enn hos typiske konkurrenter byr ikke Uttern C87 på.

MIDTKABIN: Her kan ungene boltre seg, eller man kan invitere et vennepar på tur. (FOTO: Terje Bjørnsen)
MIDTKABIN: Her kan ungene boltre seg, eller man kan invitere et vennepar på tur. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Trenden på store styrehyttebåter er på vei bort fra de gamle "strykejernaktige” skrogene med halvplaneregenskaper, til moderat fartspregete skrog. Fordelen er at de går mykere i sjøen, spesielt i med bølger skrått inn forfra. Da slipper du unna banking og stanging mot sjøen. Ulempen er en mer markert planingsterskel og noe mer sidevindsfølsomhet, men i Uttern C87 motvirkes det i tilstrekkelig grad ved bruk av trimflaps.

PANTRY: Det er mulig å få fullt utstyrt pantryløsning som en del av kabin-pakken, men det er fortsatt en smule trangt for komplett middagsservering. 
(FOTO: Terje Bjørnsen)
PANTRY: Det er mulig å få fullt utstyrt pantryløsning som en del av kabin-pakken, men det er fortsatt en smule trangt for komplett middagsservering. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Kan brukes på langtur

Men Uttern C87 handler om så mye mer enn motorinstallasjoner, fart og sjøegenskaper. Ser du bare på den typiske styrehytteprofilen, tenker du kanskje fisketurer og transportbåt for helårsbruk. Det kan den selvsagt brukes til, men i tillegg er dette også en fullgod tur- og feriebåt for to til fire personer.

Under dekk er det nemlig større plass enn du forventer fra utsiden. Det gjelder ikke bare eierkabinen med en flott, frittstående dobbeltkøye, men også midtkabinen under cockpiten. Verken barna eller et vennepar ville bli spesielt fornærmet over å tilbringe noen netter her. På styrbord side mellom kabinene er det et greit dusj/toalettrom.

FLEKSIBELT: Sitteløsningen i cockpit har mulighet for ulike sammensetninger. (FOTO: Terje Bjørnsen)
FLEKSIBELT: Sitteløsningen i cockpit har mulighet for ulike sammensetninger. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Den fleksible cockpitløsningen gjør oss enda sikrere på at en langtur med Uttern C87 ville fungere utmerket. Styreposisjonen og bysseanordningen på styrbord er ganske standard, men sittegruppen på babord er en ordentlig forvandlingskunstner:

UTSTYR: Du bør velge noe ekstrautstyr for å få det beste ut av båten, som eksempelvis bord på akterdekket. (FOTO: Terje Bjørnsen)
UTSTYR: Du bør velge noe ekstrautstyr for å få det beste ut av båten, som eksempelvis bord på akterdekket. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Du kan for eksempel organisere den som U-sofa, spisegruppe med bord, med to seterader i fartsretningen eller som en smal ekstrakøye. Sidedør ved førerplassen og den store skyvedøren akter gjør det enkelt å komme inn og ut.

Fornuftige utstyrspakker

Tekniske data Uttern C87

Lengde, total: 8,91 m (utenbords)

Bredde: 2,98 m

Skrogvinkel: 17 grader

Vekt tom: 2713 kg (utenbords)

Drivstoff: 400 l

Vann: 100 l

Personer: 10

CE-kategori: B

Pris: Med 2x200 Verado ca. 1 015 000,-

Med 260 hk 3,0 TDI ca. 1 075 000,-

Hva en båt på rundt 9 meter gjør med styrehyttekonseptet blir også tydelig på akterdekket. Stor, fleksibel aktersofa og godt med bevegelsesplass sørger for at Uttern C87 fungerer bra både på dager med godt og dårlig vær. Skal du ha fullt utbytte av båten, bør du bestille den med såkalt Premium utstyrspakke. Da får du med utstyrspakker for kabin, cockpit og elektronikk. Da følger det eksempelvis med viktige ting som fullt utstyrt bysse, dieselvarmer, landstrøm, full pute-, kalesje- og bordpakke akter, samt kartplotter og stereo. Er det noe du klarer deg uten, kan pakkene også kjøpes separat.

Denne saken ble første gang publisert 30/06 2017.

Les også