Suzuki Lean Burn
Sparer miljø og lommebok
Nye Suzuki-motorer bruker lite drivstoff.
For to år siden lanserte Suzuki de tre første motorene med såkalt «Lean Burn»-styring. Detter er i motorer som skulle gi et lavere forbruk enn det som hittil hadde vært mulig.
Mindre forbruk gir som kjent også lavere utslipp og de kan derfor sies å være mer miljøvennlige motorer.
Dette krever en mer avansert datahjerne i motoren og utvikling av nye materialer som tåler høyere temperaturer enn tidligere. Kort fortalt gir mer oksygen og mindre bensin høyere forbrenningstemperatur i motoren, og det stiller i sin tur større krav til materialbruken ifølge Suzuki.
De tre første motorene DF70A/80A/90A som ble lansert høsten 2008 har vist seg å gi et lavere bensinforbruk, samtidig som ytelser og driftsikkerhet beholdes. I fjor høst lanserte Suzuki DF60A med "Lean Burn" teknologi.
Nå lanseres altså DF40A, DF50A og DF300 i ny utgave. Alle med «Lean Burn»-teknologien.
Den nye DF300 skal kunne by på et forbruk på under literen per nautisk med en 24 til 25-fots daycruiser.
De første motorene vil bli vist på båtmessen Båter i Sjøen, som går av stabelen neste uke.
For mer informasjon: www.erling-sande.no
Denne saken ble første gang publisert 30/08 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.