Suzuki 2014

Gode takter

Suzuki fornyer sine mindre motorer, med godt resultat. Vi har sett nærmere på nykommerne.

Pluss ikon
Suzuki DF
Suzuki DF Foto: Suzuki
Først publisert Sist oppdatert
INSTRUMENT: Uten instrumenter får du nødvendige beskjeder via disse lampene på motoren. FOTO: Suzuki
INSTRUMENT: Uten instrumenter får du nødvendige beskjeder via disse lampene på motoren. FOTO: Suzuki

Japanske Suzuki ruller i disse dager ut en ny 25- og 30-hester, som medregnet alle varianter kommer i hele 13 ulike konfigurasjoner (kort eller lang stamme, med eller uten kontrollboks, for å nevne noen). Dette er en tresylindret firetakter med 0,49 liters slagvolum.

Generelt er dette er en fin størrelse for mindre RIB, joller og landstedsbåter.

Spesielt de gamle og lette totakterne i denne størrelsen er godt utbredt om vi ser landets fritidsflåte under ett. Men tidene endrer seg, og tilsvarende tidlige firetaktere ble gjerne i tyngste laget for de minste båtene om vi sammenligner med totakterforgjengeren.

Nå kommer flere motorprodusenter med stadig lettere og mer effektive maskiner.

Og sist ut her er altså Suzuki med sin nye generasjon 25-30 hk. Produsenten går høyt over kulen og lover en lang rekke forbedringer.

Vi ønsket naturlig nok å se litt nærmere på nyhetene selv i praksis, her rigget på en rekke ulike akterspeil.

BASIS: Den relativt enkle utgaven av DF30, DF30ATHL (kult), passer fint i jolla. FOTO: Terje Haugen
BASIS: Den relativt enkle utgaven av DF30, DF30ATHL (kult), passer fint i jolla. FOTO: Terje Haugen

Det er det like vel Capelli 400 og Linder 445 som vi trekker fram som greie eksempler og test- benker for de nye motorene, i tillegg til gummibåten Futura Mk II Alu fra Z-Marine (Zodiac). Som nevnt er det mange ulike varianter av disse motorene. Om vi konsentrer oss om de tre viktigste, så blir det etter alt å dømme 30-hesteren med og uten kult, samt 25-hesteren, som blir å finne her til lands.

Priser og varianter

Suzuki kommer som nevnt med en lang rekke varianter av motorene sine i dette segmentet. Her tar vi derfor er prisene og de 10 mest relevante variantene her til lands:

  • DF25AS 32 990 kr (Kort/manuell)
  • DF25AL 33 500 kr (Lang, manuell)
  • DF25ARS 36 990 kr (Kort, el. start, kontrollboks)
  • DF25ARL 37 500 kr (Lang, el. start, kontrollboks)
  • DF25ATHL 37 990kr (Lang, rorkult, El.start, powertrim/tilt)
  • DF25ATL 39 990 kr (Lang, el. start, kontrollboks, powertrim/tilt.)
  • DF30AQHL 37 990 kr (Lang, manuell, rorkult, gas assist.),
  • DF30AQHEL 40 990 kr (Lang, el. start, rorkult, gas assist.),
  • DF30ATS 43 990 kr (Kort, el. start, kontrollboks, powertrim/tilt.)
  • DF30ATL 43 990 kr (Lang, el. start, kontrollboks, powertrim/tilt.)

Grunnleggende sett er dette bygget over samme blokka, men det effektuttaket er forskjellig. I tillegg kommer Suzuki med gode instrumenter som via NMEA-standarden kan settes opp akkurat slik du ønsker det. Den største nyheten er imidlertid prislappen på disse multi-instrumentene, som har blitt relativt beskjeden.

Spreke og livlige

Om vi starter med den relativt enkle utgaven av DF30, DF30ATHL (kult), som satt den på nye 13-foteren Capelli 400, en lett åpen båt. Motoren i seg selv har fått alle funksjoner på kulten, inkludert powertrim. I tillegg er det heller ikke behov for eget batteri for å drive denne, eller andre funksjoner i motoren.

Snorstarten, som også har blitt forbedret, fungerer ypperlig om vi sammenligner med den gamle totakteren. Beviset er at en halvslapp kontor-arm fint klarer å dra i gang motoren.

Powertrimen finner du på selve kulten, i tillegg til en lett tilgjengelig girspak. Dermed er det egentlig en sofistikert motorpakke på en liten båt vi har med å gjøre her. Det er lett tilgang til å stille på friksjonen på styringen, noe som altså er meget viktig om du vil liten båt og stor motor (om du vil unngå ufrivillig slalåm på bølgene).

Motorene oppleves både sprek og stille, og det er fult mulig å føre en samtale på normalt volum på akterbenken. Men den virkelige bonusen finner vi på instrumentene, hvor forbruket indikeres til rundt sju liter suppe i timen, på fullt kjør.

Fra stille til plan er skyvet mer enn nok i en liten båt, men med så pass små båter er det ikke mye som skille mellom kort eller lang planingsterskel. Her juksa vi litt og fikk en mann i baugen, slik at vi kunne kose oss med rundt 25 knop på topp i ferskvann.

KULT: Rorkulten har fått en overhaling med powertrim lett tilgjengelig. Selv med snorstart er motoren enkel å dra i gang. FOTO: Terje Haugen
KULT: Rorkulten har fått en overhaling med powertrim lett tilgjengelig. Selv med snorstart er motoren enkel å dra i gang. FOTO: Terje Haugen

I mangel av instrumenter i denne konfigurasjonen, er det tre lysdioder på motoren som indikerer tilstanden, enten det er snakk om for lite oljetrykk eller for høy temperatur.

Tekniske data DF25/30 – felles

  • Motortype: Firetakter med seks ventiler
  • Drivstoffsystem: Batteriløst innsprøytningssystem
  • Vekt: 62-74 kg
  • Sylindre: 3, i rekke
  • Slagvolum: 0,49 l
  • Boring og slaglengde: 60,4 x 57 mm
  • Utveksling: 2,09:1
  • Pris, fra: 32 990 k
  • www.erling-sande.no

15-foteren Linderen på sin side stiller med full pakke i form av konsoll med ratt og full instrumentering. Motormodellen her går under navnet DF30AT. Dette er en grei aluminiumsbåt, som kan settes opp både som ren sportsfiskebåt eller til mer allment bruk. Her fikk vi også sett nærmere på instrumentene, her satt opp med fart over grunn og forbruk.

Inntrykket av en stillegående og bensingjerrig motor befestes. Her fikk vi opp toppfarten til rundt 26 knop med en person om bord, og et indikert forbruk på rundt 10 liter i timen. 25-hesteren DF25AL (med kult) er altså den nedskalerte versjonen. Den fikk vi prøvekjørt på noen mindre gummijoller, blant andre jolla fra Z-Marine (Zodiac). Her bys det stort sett på de samme egenskapene, bortsett fra at toppturtallet ligger noe lavere, og ditto forbruk.

Ny teknologi - i båtmotorer

Går vi litt grundigere til verks under motorkåpa er det også andre nyheter på gang. For de spesielt interesserte kan det her nevnes at de har fått på et rullelager på ventilløfterne og en råde som er flyttet noen millimeter ut av senter. For bilfolk er nok dette gammelt nytt, men i båtmotorsammenheng er det friskt innslag i denne størrelsen.

Førstnevnte skal gjøre friksjonen noe mindre, i tillegg til at forbruket blir redusert. Å flytte råden innebærer litt mer balanse også, slik at friksjonen mot sylinderveggen minskes.

TEST: Linder 445 har vi brukt som test- benk for de nye motorene. FOTO: Terje Haugen
TEST: Linder 445 har vi brukt som test- benk for de nye motorene. FOTO: Terje Haugen

Et nytt system for å kjøle ned inntaksluften er også på plass. Å få inn tilstrekkelig kjølt luft er også bra for forbrenningen og forbruket. Videre satser Suzuki på innsprøytning i alle modellene, et system ikke krever batteri på plass. Lean Burn-teknologi fra de større motorene gir lavere forbruk på midlere turtall. Ellers er det også et gumminav på plass i propellen, slik at den går noe stillere inn i gir.