Båtførerprøven med nytt pensum

Båtførerprøven får nytt innhold

Nytt pensum 1. mars.

Pluss ikon
PENSUM: Nytt pensum i Båtførerprøven fra Sjøfartsdirektoratet, som trådde i kraft 1. mars, fokuserer på at høy fart i trange farvann ikke er lurt.
PENSUM: Nytt pensum i Båtførerprøven fra Sjøfartsdirektoratet, som trådde i kraft 1. mars, fokuserer på at høy fart i trange farvann ikke er lurt. Foto: Frederik Finnes
Først publisert Sist oppdatert

Etter at det kom nytt pensum fra Sjøfartsdirektoratet, som trådde i kraft 1. mars, har flere kastet seg rundt med nytt prøveinnhold til båtførerprøven.

Kursleverandøren Båtførerprøven.com er blant de første kurs-arrangørene som har fått oppdatert sitt nettkurs i båtførerprøven.

Samtidig er kurset oppgradert fra tidligere, med blant annet over 20 nye videoer.

– Vi ønsker å berømme Sjøfartsdirektoratet for å ha tatt tak i et gammelt pensum og fornyet det i takt med samfunnsutviklingen, sier Eirik Skare, daglig leder i Båtførerprøven.com AS.

Det er flere større endringer i pensum,  blant annet at moderne navigasjonsmetoder som GPS, kartplotter og muligheter og begrensinger med apper for mobiltelefoner og nettbrett i større grad vies plass i pensum, mens eldre navigasjonsmetoder tones ned.

– Spesielt viktig er det også at farer forbundet med høy fart har fått en sentral plass i det nye pensumet. I dag er det stadig flere som har båter som kan gå i høy fart, så dette fokuset er viktig, fortsetter Skare.

PENSUM: Tor-Anders Puck og Eirik Skare (f.v.) står bak det nye pensumet hos Båtførerprøven.com AS. begge utdannet ved Befalsskolen for Marinen og Sjøkrigsskolen i Bergen.
De har begge lang erfaring innen navigasjon, sikkerhet
og sjømannskap.
PENSUM: Tor-Anders Puck og Eirik Skare (f.v.) står bak det nye pensumet hos Båtførerprøven.com AS. begge utdannet ved Befalsskolen for Marinen og Sjøkrigsskolen i Bergen. De har begge lang erfaring innen navigasjon, sikkerhet og sjømannskap.

Fart teller

Han mener det er viktig å understreke at høy fart ikke nødvendigvis kun er 30-40 knop og mer, men kan like gjerne kan være 20 knop under ugunstige forhold og omstendigheter.

«Båtførerprøven Nettkurs» er derfor oppdatert med de seneste endringene, og har samtidig fått en rekke forbedringer som ekstra fokus rundt holdninger på bruk av vest, å vise hensyn på sjøen og å ivareta sikkerheten.

Mer enn 20 nye filmsnutter er produsert til kurset for å belyse de ulike temaene.

Samtidig har ”Spesielt viktige emner” fra den nye pensumlisten fått ekstra oppmerksomhet.

Båtførerprøven.com AS har deltatt i en arbeidsgruppe under Sjøfartsdirektoratet som jobbet med nye spørsmål til prøven, og har også gitt innspill til det nye pensumet.

FART: Dette arkivbilde fra Strømskilen viser hva som kan hende når en båt går på skjær. RS "Odd Godager" rykket her ut, med politi og folk fra AMK-sentralen. Det viser seg at båten har kjørt på et skjær og fløyet 40 meter oppover land..
De har fløyet 19 meter fra der den først traff holmen til den først var nedpå. FOTO: RS
FART: Dette arkivbilde fra Strømskilen viser hva som kan hende når en båt går på skjær. RS "Odd Godager" rykket her ut, med politi og folk fra AMK-sentralen. Det viser seg at båten har kjørt på et skjær og fløyet 40 meter oppover land.. De har fløyet 19 meter fra der den først traff holmen til den først var nedpå. FOTO: RS

Redningsselskapet ønsker praksis

– Vi har lenge tatt til orde for å gjøre båtførerprøven mer omfattende og oppdatert. En teoretisk del knyttet til farer forbundet med høy fart er et godt skritt i riktig retning, men vi skulle gjerne sett at nye båtførere også måtte gjennomgå et praktisk kurs for å kunne føre hurtiggående båter, sier pressevakt i Redningsselskapet Lars Mosby Enger.

Obligatorisk

Båtførerprøven ble obligatorisk fra 1. mai 2010, for den som er født etter 1980, og vil føre båter over en viss størrelse: Fritidsbåter med en lengde over 8 meter, 26 fot, eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter.

Ifølge Sjøfartsdirektoratet består nå pensumet til båtførerprøven av fire deler: Sjømannskap, Lover og regler, Navigasjon og kartlesing og Spesielt viktige emner.

Det er i sistnevnte post, under punkt 4.7 - Godt sjømannskap - at du finner det skjerpede kravet som går ut på at du bør kjenne til  «farer forbundet med høy fart»

Dette kan det dermed være lurt å sette seg godt inn i før du går opp til eksamen.