Norsk båt

Unik luksusyacht

Kurt Strand fra Narvik kreerer noen av verdens mest fantastiske yachter.

Pluss ikon
Strand Craft 166.
Strand Craft 166. Foto: Strand Craft
Først publisert Sist oppdatert

I fjor høst skrev vi om nordmannen Kurt Strand og båten Strand Craft 122 i Vi Menn. Nå har Strand og hans svenske samarbeidspartnere i designselskapet Grey Design kommet opp med noe enda villere og voldsommere - Strand Craft 166.

Som navnet tilsier, snakker vi om en luksusyacht på 166 fot, eller 50 meter. Bredden er på ni meter. Designen er inspirert av sportsbiler. Fem luksuriøse dobbeltlugarer står klar til å ta vare på eiere/leiere/gjester.

Å liste opp hva du finner i yachten blir for mye, men entertainment-sektoren er i hvert fall vel ivaretatt. Under et fordekk laget i karbonfiber ligger soldekket, med blant annet solsenger, bar og en diger jacuzzi. Selvsagt kan dekket skyves til side for solfylte dager.

Det enorme soltaket over den uttrekkbare flybridgen tyder også på at komfort er noe man ikke firer på i denne båten.

EGEN BIL: Strand Craft har sin egen supersportsbil gjemt i hekken.
EGEN BIL: Strand Craft har sin egen supersportsbil gjemt i hekken. Foto: Strand Craft

I hekken skjuler Strand Crafts egen supersportsbil, Tender, seg (oppkalt etter lettbåter i luksusyachter, som kalles tendere). Den skal visstnok basere seg på en eksisterende italiensk sportsbil, og drives av en 4,3-liters V8 som utvikler 620 hk og gir en toppfart på 305 km/t.

Eller du kan bruke en annen modell som heller ikke skjemmer ut yachten - for eksempel en Ferrari, Lamborghini eller Koenigsegg.

17 000 gamper

TENDER: Kjekk å ha når du skal i land, og designspråket er det samme som hos yachten.
TENDER: Kjekk å ha når du skal i land, og designspråket er det samme som hos yachten. Foto: Strand Craft

Strand Crafts egne motorer er heller ikke å kimse av. To turbomatede V20-diesler (MTU 20V4000 M93L) produserer hver seg cirka 5750 hk. En Vericor gassturbin bidrar med 5600 hk ekstra.

Motorpakken på hele 17 000 hk gir SC166 en cruisingfart på 30 knop og en toppfart på 40 knop. Kanskje ikke så voldsomt imponerende, det enorme antallet hk tatt i betraktning.

Det kanskje mest kuriøse ved SC 166, er at veggene i kabinen er dekket av skuddsikkert materiale. Kjekt å ha om du skulle nærme deg kysten av Somalia. Ellers domineres eksteriør og interiør av børstet aluminium, krom og ledlys.

Som mange sikkert har forstått, er SC 166 foreløpig bare på prosjektstadiet. Vil den bli bygget? I følge Grey Design vil den det, hvis etterspørselen er der. Men uansett bare i et lite antall eksemplarer.

Les også:

Yacht med romteknologi

GEDIGEN: SC 166 er gedigen, men linjene er likevel smekre.
GEDIGEN: SC 166 er gedigen, men linjene er likevel smekre. Foto: Strand Craft

Polsk prakt

En klassisk yacht

50 nye iPad-konkurrenter