Tradisjonell sportscruiser
Test: Westline W34
Flaggskipet Westline W34 er både ryddig og ordentlig, men førerplassen kan forbedres.
Tekniske data Westline W34
- Lengde: 10,15 m
- Bredde: 3,4 m
- Soveplasser: 4
- Vekt: Ca. 6000 kg
- Pris: Fra 1 995 000 kroner m/Volvo Penta D6-330
- Pris testbåt: Fra 2 105 000 kroner m/2x Volvo Penta D3-190
- Økonomisk marsfart: ca. 22-31 knop m/2x Volvo Penta D3-190
Hvis man skal oppsummere Westline W34 i et ord, må det være "tradisjonell". De innovative løsningene ser du forgjeves etter, i stedet kjører båten i velprøvde og trygge sportscruiserspor.
LCD-tv og skinntrukket sofa
Det kommer tydeligst fram i innredningsløsningen. Under dekk finner du en dobbelt V-køye forut. I motsetning til en del andre båter i samme prisklasse, er det ikke noe egen lugar, men en åpen løsning med et forheng som trekkes for. Det setter visse begrensninger i følelsen av privatliv; i stedet kan du lukke døren inn til stikklugaren lenger akter på styrbord side. Mellom de to soveplassene er det en liten sofagruppe på babord, pent skinntrukket i vår testbåt. Du kan bestille en LCD-tv som kan trekkes fram når man ønsker å se en film fra sofaen. Toalett/dusjrom ligger på styrbord side og har en fornuftig utforming.
Liker du tester? Se alle våre båttester her.
Litt dårlig sikt
Også ute i cockpit har Westline W34 en velkjent innredningsløsning, med en stor dobbelsofa på førerplass, enda større U-sofa akter og bysseløsning på babord side. Over det hele ruver en solid targabøyle. Uteplassen fungerer best for passasjerene, mens førerplassen har behov for noen forbedringer før vi blir helt fornøyd.
Den viktigste innvendingen går på frontglassene i vindskjermen, som er kraftig buet og med et ganske ruglete glass. Da vi kjørte båten, var det "kalesjevær", og kombinert med sjøsprøyt på rutene blir sikten for dårlig. På fine sommerdager er ikke problemet like merkbart, men Westline-importøren skal ta opp utfordringen med sin skjermleverandør.
I tillegg bør man forbedre plassering av kartplotter, og vurdere hvordan rattvinkelen kan endres. Slik det fungerer nå, står rattet nesten rett opp fra dashbordet. Det i seg selv er ikke noe stort problem, bortsett fra at det sperrer for sikten til deler av kartplotterskjermen.
Noe kavitering
På motorfronten leveres Westline W34 med ulike løsninger fra Volvo Penta og Yanmar. Rimeligste motor er en D6-330, mens vår båt var utstyrt med rimeligste dobbeltinstallasjon, 2x Volvo Penta D3-190. Westline har hatt visse problemer med å tilpasse D3-drevene til W34-skroget, et problem som nå skal være løst, men som fortsatt var delvis til stede da vi kjørte båten, i form av kavitering når drevene ble trimmet ut.
Sulten på store båter? Se video av Sunseeker Predator 92 Sport her.
Den helt store betydningen for vårt inntrykk av båten fikk dette ikke, da prøvekjøringen uansett ble foretatt under værforhold som ikke tillot mer enn 20-22 knop marsjfart. Det er den farten båten trives best i når sjøen er urolig på typisk frisk bris-vis langs sommerkysten. Det takler den bra, og spesielt med sjøen inn fra siden og skrått forfra tar skroget godt unna. Får du sjøen inn forfra, må du være forberedt på et og annet hardt og hørbart smell. Den mest merkbare utfrodringen er at skroget kaster opp en del sjøsprøyt. Dermed er det en fordel å sette opp i alle fall fremre delen av kalesjen på vindfulle dager.
Enkel D6 bedre?
Vi har kjørt dobbeltinstallasjon av D3-190 i en del tilsvarende båter tidligere, og er ikke helt sikre på at det er den beste løsningen i en såpass stor båt. Selv om støynivået holder seg på akseptabelt nivå, har motorene en litt spiss klang som på visse turtallsområdet ledsages av en ganske hissig turbohvining. Sammenliknet med D6'ens harmoniske gange, er det nok til å få oss til å undre på om ikke en enkel D6 er bedre - så sant du ikke trenger tryggheten i en dobbeltinstallasjon.
Med de to D3'ene er det beste marsjfartområdet mellom ca. 25 og 30 knop. Forbruket ligger på rundt 2,3-2,4 l/nm, eller ca. 55-70 l i timen - omtrent som ventet. Støynivået rett i underkant av 80 dBA er akseptabelt, men ikke helt i toppklasse.
Denne saken ble første gang publisert 06/10 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.