Guide til sikkerhet på sjøen
Ti tips for sikkert sjøliv
Ulykker med fritidsbåt skjer gjerne fordi du minst venter det.
Voksne menn er en utsatt gruppe. Rundt regnet dør 20 av dem hvert år fordi de faller over bord, og ikke kommer seg opp i båten igjen.
Ut fra disse dystre fakta skal vi se på løsninger som gjør det enklere å få deg selv og andre om bord igjen.
Her er de ti viktigste tipsene for hvordan du unngår å falle over bord:
1. Av alt utstyr er ditt eget hode det viktigste. Tenk derfor før du handler.
2. Alkohol hemmer vår evne til å bedømme risiko og øker kroppens varmetap. Ikke stå i båten om du må lense.
3. Bruk flyteutstyr som er godt synlig og behagelig.
4. Båten skal ha rikelig med rekker og håndtak, men du skal alltid bevege deg like forsiktig som om du var på en balkong med kun en halvmeter rekkverk.
5. Gjør båten skikkelig sjøklar før du drar ut, og hold orden om bord. Bruk også skikkelig fottøy med gummisåler, men unngå støvler.
6. Bruk dødmannssnora. Disse finnes nå i elektroniske og trådløse varianter. For seilende gjelder det alltid å bruke sikkerhetsline festet til en løpeline. Den må være så kort at du ikke faller over ripa.
7. Husk at båter har en tendens til gli ut ved om bord- eller ilandstigning når du sparker fra.
8. Slipp aldri motorens styrekult i fart. Har du mer enn 20 hester, bør du ikke styre med kulten i det hele tatt, men med ratt.
9. Vurder alltid din egen fysiske form før du beveger deg rundt på dekk og dollbord. Hold deg uansett fast hvis du skal stå i båten, bevege deg på dekk eller lene deg ut.
10. Sist, men ikke minst: Alle båter skal ha en leider som er mulig å nå når du ligger i sjøen.
Om du allikevel går på hodet i havet, må du forsøke å holde roen og spare kreftene. Tommelfingerregel sier at du bør bli ved båten og krype sammen for å unngå varmetap.
Men hvordan kommer du opp i båten igjen?
Småbåter entres i akterkant for å unngå kantring. Om motoren ikke er i gang, kan du tråkke på kavitasjonsbrettet og komme deg om bord igjen.
En leider som kan trekkes ned i sjøen, eller badestige som noe kaller det, er blitt vanlig på nyere båter. Denne er fin å bruke om du først havner i vannet. Ellers kan en tauende med løkke gjøre samme nytten.
Er du selv om bord og prøver å få tak i en person i vannet, er det også noen triks. Den litt brutale varianten går ut på at du faktisk trykker den uheldige ned i sjøen for å få hjelp av oppdriften når du trekker ham over rekka.
Ta godt spenntak og bruk lårmusklene.
Les vår blogger Jarle Andhøys tanker rundt temaet.
Større motorbåt
I større båter er det gjerne høyt fribord. Da trenger du en leider, som det finnes mange typer av.
Basiskravene til en leider er at må tåle en tung person med våte klær og kunne brukes ved litt sjøgang. Her skiller vi mellom permanente leidere og en pinneleider, slik som losene bruker når de skal om bord i større fartøy.
Men vi har også provisoriske varianter. Dette er relativ enkelt å lage i et nødstilfelle. Et tau kan fungere, men dette gir ingen støtte og det forsvinner gjerne under båten når man plasserer beina i dem.
En person som har ligget i sjøen en stund, er gjerne ute av stand til å klatre opp en slik leider.
Se vår komplette oversikt over motorbåter i det norske markedet.
Varsling
Om noen faller over bord, er det snakk om MOB. Den forkortelsen står for Man Over Board. Det er ved MOB helt avgjørende at det handles raskt og riktig.
Har du en GPS, trykk på MOB-knappen. Den finnes på de fleste seriøse GPS-er. Da er posisjonen lagret.
Når uhellet inntreffer, legger du resolutt over til samme side som du tror personen har falt over bord fra. Deretter legger du roret over til motsatt side.
Dermed unngår du at personen i vannet blir truffet i hodet av propellen, samtidig som du kommer rett tilbake. Kast ut en fender som markør og rop «mann over bord».
Les mer om sikkerhe til sjøs:
Her er de ferskeste tallene fra Norsk Folkehjelp om drukning
Finn ut hvordan Redningsselskapet jobber med sikkerhet i båt
Kilder: Sjøfartsdirektoratet, Oslo politidistrikt, Havnepolitiet, Kongelig Norsk Båtforbund, Kongelig Norsk Seilforening og Sjøforsvaret.
Denne saken ble første gang publisert 13/05 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.