Test: Yamarin 63 DC med Yamaha F150

En snill båt for hele familien

Den finske storheten Yamarin kjemper seg tilbake mot toppen med nebb og klør. En daycruiser på drøye seks meter er en helt vesentlig del av suksessoppskriften. 

Pluss ikon
<b>FAMILIEIDYLL:</b> Den nye daycruiseren satser på bevegelsesfrihet og fleksible løsninger for store og små.
FAMILIEIDYLL: Den nye daycruiseren satser på bevegelsesfrihet og fleksible løsninger for store og små.
Sist oppdatert

Yamarin var lenge det mest suksessfulle folkebåtmerket i Norden. Men både som følge av endringer i eierstrukturen, og fordi verftet fomlet med ballen på produktutviklingssiden, har strømmen av nye Yamarinbåter på fjorden vært mindre enn tidligere.

De siste par årene har finnene vært i flytsonen igjen. Det har kommet en jevn strøm av nye modeller. Tradisjonelt har båter mellom 5 og 7 meter vært særdeles viktige for Yamarin, og nå begynner utvalget her å se riktig bra ut. I år kommer nyheten 60 DC på markedet, i fjor kom bowriderutgaven 63 BR.

Nå har vi kjørt tvillingmodellen 63 DC på test. Den ble lansert høsten 2019, men det er først nå i 2020 at modellen får sin virkelige debut.

<b>NY STIL:</b> 63 DC følger linjene fra de andre nye Yamarinmodellene. Mer lettkjørt enn sportslig i sjøen. 
NY STIL: 63 DC følger linjene fra de andre nye Yamarinmodellene. Mer lettkjørt enn sportslig i sjøen. 

Mye står på spill

Yamarin 63 DC har mye å bevise. Hvis det er noe de gamle Yamarin-modellene i denne klassen vil bli husket for, står svært gode sjøegenskaper og kvalitetsfølelse i fremste rekke. Samtidig skjønner teamet bak de nye båtene at det ikke holder å flikke på suksessoppskriften. Båtmarkedet er i endring, brukerne har andre krav og ønsker enn for noen år tilbake. Dermed kan ikke de nye modellene bare måles på bakgrunn av det som var.

Likevel er det innlysende at en daycruiser i denne størrelsen må ha noen grunnleggende kvaliteter på plass: Vi snakker om en hyggelig, sosial cockpit med fem–seks gode sitteplasser og om en kabin stor nok for de viktigste formålene. Daycruiser-kunden vil i tillegg ha en fin førerplass når han eller hun legger ut på dagstur.

Les også: (+) Test av NYE Buster XXL

<b>FOR DE SMÅ:</b> Ingen turbåt, men kabinen er et fint sted for smårollinger. 
FOR DE SMÅ: Ingen turbåt, men kabinen er et fint sted for smårollinger. 

Det viktigste er på plass

Vi kan berolige eventuelle tvilere med at alt dette er på plass og fungerer aldeles utmerket om bord i Yamarin 63 DC. Særlig gjelder det sittegruppen i cockpit. Den fremstår som fleksibel og praktisk, særlig fordi Yamarin har klart å kombinere krav til antall sitteplasser med god passasje gjennom uteområdet. Blir akterdelen for «møblert» er det ofte trangt og vanskelig å bevege seg rundt. Noe særlig de små om bord setter pris på.

Vipperyggen på babord sofabenk gir copilotplass for en voksen og et barn, mens en ekstra pute sørger for solseng når alle vil binge sammen. Den ekstra sitteklaffen i bakkant av førersetet er ikke den mest komfortable sitteplassen om bord, men er en fin avlastning når man laster båten full av familie eller venner.

Tekniske data

Lengde, m:  6,3

Bredde, m:  2,35

Dypgang, m:  0,3

Vekt tom, kg:  990

Drivstoff, l:  160

Personer:  6

Soveplasser:  2

Kabiner:  1

Anbefalt motor:  115–150

Pris:  475 000 (150 hk)

<b>BRA:</b> Førerplass med moderne skjermbasert betjening. Bred trapp, smale trinn.
BRA: Førerplass med moderne skjermbasert betjening. Bred trapp, smale trinn.

Under dekk er plassen begrenset. Slik må det bli i en båt på 6,3 meter – i alle fall om den fortsatt skal se noenlunde snerten ut. Det går likevel ikke utover den funksjonaliteten Yamarin har tenkt seg. Båten har hverken vann, kokemulighet eller toalettløsning. Ingen turbåt-nykker her, med andre ord. Kabinen er tenkt som stueplass, til en høneblund for de små, eller som en nødovernatting når sommerfesten er blitt for vellykket.

Les også: Test av tre nye påhengsmotorer: – Oppsiktsvekkende egenskaper

Skjerm frir til de yngre

Har du betalt rundt en halv million for ny båt, vil du gjerne at den følelsen skal for­plante seg til førerplassen. Virker den billig og enkel, blir avstanden mellom hullet på bankkontoen til manglende trivsel på båtens viktigste sitteplass ubehagelig lang. Dette har Yamarin skjønt, og den ergo­nomiske biten har de god kontroll på gjennom sin lange erfaring. Dermed sitter du godt, tett på kontrollene og med fin utsikt i alle retninger. Vi liker den solide fotplaten du kan stemme føttene mot når du kjører fort i bølger.

<b>KOMBINASJON:</b> I cockpit er det gode sitteplasser og god bevegelsesfrihet. 
KOMBINASJON: I cockpit er det gode sitteplasser og god bevegelsesfrihet. 

Der mange båtkunder vil merke nye tider er på instrumenteringen. Nå gjelder ikke analoge instrumenter og en frittstående kartplotter lenger. I stedet er alle funksjoner samlet i Yamarins 10-tommers Q-skjerm. For øvrig samme type løsning du finner hos Buster og Askeladden. Det betyr en veldig ren og velordnet førerplass, der brytere for de viktigste funksjonene er fin plassert i nedre del av dashbordet.

Disse nye betjeningsskjermene er utvilsomt et frieri til yngre båtkjøpere, vokst opp med slike innretninger fra smarttelefoner til lignende løsninger i privatbilen. Gamle, langsynte sjøulker med pølsefingre og elektronikk-aversjon må bare avfinne seg med den nye tid. Betjening, visning av motordata og sjøkart fungerer helt utmerket.

Les også: (+) Dette er de tryggeste og beste bruktbåkjøpene

<b>TRADISJONELT:</b> Selv om med moderne design og detaljer, holder Yamarin seg til velkjent daycruiser-­<br/>layout.
TRADISJONELT: Selv om med moderne design og detaljer, holder Yamarin seg til velkjent daycruiser-­
layout.

Etter litt tilvenning viser den seg å by på flere interessante muligheter. Den er koblet til internett og fungerer som tilkoblingspunkt for trådløst nettverk. Det er heller ikke premie for å gjette at det finnes en Yamarin app for tilkobling til enheten om bord. Da har du tilgjengelig bruksanvisning for båt og motor, men personlig liker jeg aller best den automatiske loggbokfunksjonen. Den gir tilgang til sporlogg, distanse, bensinforbruk og værdata.

<b>I FARTA:</b> Copilotsetet på babord har plass til en stor og en liten person. 
I FARTA: Copilotsetet på babord har plass til en stor og en liten person. 
<b>SKJERMET:</b> Vindskjermen er trukket opp og rundt cockpit. Det gir bra ly for elementene. 
SKJERMET: Vindskjermen er trukket opp og rundt cockpit. Det gir bra ly for elementene. 

Bra utstyr, grei pris

Turtall,  Fart,  Støy,  Forbruk,  Forbruk,
o/m knop dBA l/t l/Nm

1000  5  65  3  0,7

1500  6  65  5  0,9

2000  7  68  9  1,2

3500  23  78  19  0,8

4000  28  80  25  0,9

4500  32  82  31  1,0

5000  37  83  41  1,1

5700  43  88  56  1,3

Se mer

I Yamarin 63 DC kan du få dybdemåler og ekkolodd som tilleggsutstyr til kartplotteren. Båten har tilstrekkelig med standardutstyr og av det viktigste ekstrautstyret nevner vi kjøleboks, musikkanlegg til Q-skjermen, trimflaps og vannskistang. Veiledende pris ligger på 448 000 kroner med Yamaha F115-motor og 475 000 kroner med Yamaha F150, inkludert Q-skjerm og kalesje.

Vår testbåt var utstyrt med den sterkeste motoren. Forskjellen ligger ikke bare i effekt, siden 150-hesteren har større sylindervolum gir den dermed kraftigere dreiemoment. Den ekstra toppfarten er ikke det viktigste aspektet for å anbefale denne motoren. Motoren går også på lavere turtall det typiske marsjfartområdet, og dermed kjennes den mer avslappet ut.

Våre testmålinger viser at det beste fartsområdet, nærmest som normalt i denne båt/motorklassen, ligger mellom drøyt 20 og snaut 30 knop. Da jobber 150-hesteren i turtallsområdet 3500–4000 o/min. Der liker den seg godt, med akseptabelt støynivå på 78–80 dBA og snilt forbruk i området 0,8 til 0,9 liter per nautisk mil.

Les også (+): Du får følelsen av at båten er som banket ut av et stykke granitt

Lettkjørt og kjapp

Som de fleste andre volumsterke firesylindrede motorer, blir den mer høyrøstet etter hvert som turtallet stiger. Men riktig sjenerende blir motoren ikke før du passerer 5000 o/min. Toppfart på 43 knop er akkurat passe for en båt i av denne typen, der familieegenskapene er viktigere enn ren sportslig kjøreglede.

<b>RASK NOK:</b> Med 150-hester går båten opptil 43 knop på topp og marsjer komfortabelt inntil 30 knop.
RASK NOK: Med 150-hester går båten opptil 43 knop på topp og marsjer komfortabelt inntil 30 knop.

Det er litt urettferdig å forvente at det nye 63-skroget til Yamarin helt skal matche det gamle, det er tross alt kjent som et av de aller beste kjøreskrogene i bransjen. Den nye modellen kjennes noe mer sedat, litt mer tilbakelent enn tidligere.

Men også et par knepp snillere, en tanke mer stabilt og lettkjørt. Det tror vi de aller fleste kundene Yamarin sikter seg inn på ikke vil legge særlig merke til. I den nye generasjonen 6 til 6,5 meters båter er ikke nødvendigvis den sportslige kjøregleden et like viktig salgs­argument som tidligere.

Vi Menn Båt mener:

Den nye Yamarin 63 DC virker på oss som snillere, enda mer familievennlig båt enn forgjengeren. Den fører seg pent inn i rekken av Yamarins nye folkebåter, der enkel bruk og utstyrsnivå teller mer enn tidligere.

Pluss: Sitteløsning, cockpit, forbruk i marsjfart, Q-skjerm

Minus: Noe skroglyd i bølger, motorstøy i høy fart

Denne saken ble første gang publisert 18/06 2020, og sist oppdatert 24/06 2020.

Les også