Test: Targa 46
Litt av en skute!
Her finner du ikke et snev av revolusjon. Bare tradisjon. Og slik liker vi det.
Den nye, store Targa-modellen ble lansert i 2017 og de første båtene kom på vannet til 2018-sesongen. Mange har trodd og ment mye om hva som ville skje med designet på Targa-modellene som er lansert de siste par årene, men de store endringene har uteblitt.
LES OGSÅ: Denne båten har «danseplass» på akterdekket
Her er det forsiktig modernisering og pleie av et båtkonsept med stor suksess gjennom mange tiår. Det er en forståelig strategi, selv om det ikke resulterer i de mest spennende overskriftene.
Merkbare fremskritt
Selv om malen er den samme, representerer Targa 46 likevel et merkbart steg fremover. Utseendet går det ikke an å ta feil av, men linjene er en smule mykere og mer elegante.
At båten er den største og lengste modellen hjelper selvsagt på utseendet, men enda viktigere er mer plass om bord. Et høyere dekk gir bedre plass i lugarene og motorrommet får plass til større IPS-installasjoner.
Følelsen av kvalitet
Det altoverskyggende inntrykket av båten møter du allerede når du setter føttene på det gedigne akterdekket. Det handler om bunnsolid kvalitet.
Følelsen av at båten er banket ut av et stykke granitt. Noe som selvsagt ikke er fysisk mulig, men det er den beste beskrivelsen av at alt fra den minste detalj til helhetsinntrykket når du står på førerplass virker fjellstøtt.
På akterdekket kan du sette opp bord og stoler når du ligger i havn og under dekk finner du de kraftige IPS-maskinene fra Volvo Penta.
Det starter med IPS600 på til sammen 870 hk, mens det kraftigste alternativet er D8-IPS800 med til sammen 1200 hk. Da er skuta kapabel til toppfart på 41 knop, noe som unektelig gir en ganske imponerende følelse fra førerplassen. Targa 46 kan også leveres med tradisjonelt hekkaggregat og to D6-400.
Verneverdig førerplass
I en båtverden der moderne design virkelig har gjort sitt inntog på førerplass virker Targa 46 tradisjonell til det gammeldagse. Fra vi kjørte vår første Targa 27 i 1998 virker det nesten ikke som det har skjedd noen ting.
Hvilket det selvsagt har, for her er det selvsagt alt det flotteste og mest moderne du kan tenke deg av elektronikk og styresystemer. Men rundinstrumentene i taket over dashbordet, trerattet med stålspiler på vippeplaten foran føreren, teakhåndtakene og kartlommen – alt har en eim av svunnen tid.
LES OGSÅ: Muskelbil og superhelt var modell da Kenneth bygde egen båt i hagen
Men slik liker tydeligvis Targa-folket det, og fra et funksjonelt synspunkt har vi lite å utsette på den tradisjonelle utformingen. Så la Targas førerplass være et stykke verneverdig båttradisjon, da.
Den meget rommelige dekkssalongen er utformet slik man forventer. En stor sofagruppe på babord utgjør det naturlige midtpunktet og langs styrbord side er det pantryløsning med det meste av utstyr og masse skap- og skuffeplass.
LES OGSÅ: Denne båten har en helt spesiell løsning på fordekket
I akterenden av hytta er det nedgang til eierlugaren. Her er det toalett og dusjnisje, samt dobbeltkøye og enkeltkøye. Båtkonseptet tillater ikke en stor midtlugar som er blitt populært på vanlige bobåter, likevel er neppe noe problem å trives her selv på lange ferieturer.
Gjestelugaren har nedgang foran i salongen og er utstyrt med eget toalett, samt en opphøyd dobbeltkøye frem mot baugen.
Fungerende flybridge
Den solide lengden på cockpittaket gir også muligheten til en velfungerende flybridgeløsning. Det er tre sitteplasser i front med dobbeltsete på copilotsiden og en vinkelsofa i akterdelen.
Dermed kan seks-syv personer nyte turen her oppe fra. Førerplassen har en stor kartplotter og det du trenger for å manøvrere, med blant annet joystick til IPS-en, baugpropell og autopilot.
Skjærgården sør for Åbo viser seg fra sin snilleste side denne dagen og har ingen utfordringer å by Targa 46-skroget på. Det er vel slik at om værforholdene utfordrer en Targa 46, burde man heller blitt i havn.
LES OGSÅ: Norges raskeste helårsbåt
Vi får noen solide hekksjøer fra passerende ferger og andre store båter, men det rikker ikke på 12 tonn båt med et skarpt og for båtlengden slankt V-bunnskrog.
Går så det griner
Vi Menn Båt mener
Det finnes 46-fotere med mer plass og bokomfort. Mange med mer moderne design. Men følelsen av bunnsolid kvalitet og uknuselige sjøegenskaper er Targa fortsatt alene om.
Med de to D8-IPS800 i hekken legger du knapt merke til størrelse og tyngde. Den er lettmanøvrert i havn og sprinter opp i fart på en nesten jolleaktig måte.
På førerplass er det nesten helt stille og det er fort gjort å bli fartsblind når GPS-en viser over 40 knop og skjærgården glir majestetisk forbi. Det at du sitter såpass langt forut i båten gjør at det er lett å glemme lengden du har akterover.
Det må nybegynnere som meg ha i minnet, særlig ved havnemanøvre og med tanke på den solide hekksjøen du legger igjen.
På den annen side – det er noe jeg godt kunne ha vent meg til. Targa 46 er nemlig blitt et meget verdig overhode i Targa-familien.
Tekniske data: Targa 46
Lengde total, m: 15,11
Bredde, m: 3,95
Dypgang, m: 1,1
Vekt, kg: Fra ca. 11 000
Drivstoff, l: 1500
Vann, l: 350
Toppfart, knop: 36–41
Marsjfart, knop: 23–31 (870 hk)
Pris, kr: Fra ca. 7,5 millioner
Testdata: Targa 46 med IPS600 (870 hk)
Turtall, Fart, Liter/ Liter/o/m knop time Nm
1000 7,5 6,3 0,9
1500 9,5 24,7 2,6
2000 16,5 46,2 2,8
2250 20,0 60,1 3,0
2500 23,5 73,6 3,2
2750 27,0 90,4 3,4
3000 30,0 111,4 3,7
3250 34,0 133,6 4,0
3540 37,5 169,3 4,5
Denne saken ble første gang publisert 17/01 2020, og sist oppdatert 17/06 2020.