Prøvekjørt: Targa 27.2
Vi har et helt spesielt forhold til denne båten
Det er gått nesten 30 år siden Targa 27 så dagens lys. Og den tredje versjonen i serien ligger fortsatt usedvanlig tett på originalen.
For et øvet Targa-øye kan det muligens være enkelt å skille den nye Targa 27.2 fra sine to forgjengere. Men for en normalt båtinteressert person vil det nok være nødvendig å få pekt ut forskjellene mer spesifikt. Det sier en del om Targa-konseptet og måten det finske verftet jobber på. Båtfolk over hele Skandinavia er tydeligvis svært fornøyd med de robuste styrehyttebåtene.
Endringene er forbløffende små når man tenker på at den første Targa 27 kom allerede i 1991 og 27.1-modellen overtok i 2002. Første utgave ble produsert i 200 eksemplarer, mens den andre versjonen endte opp på rundt 400 eksemplarer.
Det er vel passende at den tredje utgaven av Targa 27 dukker opp rundt 27 år siden den første. Og ser man på hva som er skjedd med andre båtmodeller på den tiden, er det ikke uten en viss forundring og respekt man registrerer at versjon nummer tre ikke skiller seg voldsomt fra modell nummer én. Det er evolusjon fremfor revolusjon som styrer utviklingen – ikke bare av 27-foteren – men i hele spekteret av Targa-modeller.
Gode minner
Her i Vi Menn Båt har vi et spesielt forhold til Targa 27. På slutten av 90-tallet kjørte vi nemlig en slik båt, tidsriktig utstyrt med Volvo Penta KAD 43 hele veien fra Oslofjorden til Nordkapp. Med start i begynnelsen av mai og målgang i slutten av juni. Organisert som en redaksjonell stafett med mannskapsbytter underveis. Og vi ble glade i «vår» Targa 27 – ikke minst i de bunnsolide sjøegenskapene som taklet ruskevær med 3–4 meters bølger uten å mukke.
Men selv om det nesten er som å komme hjem når jeg går inn i Targa 27.2, har det selvfølgelig skjedd en del siden den gangen og i forhold til forgjengeren 27.1. Designet er tilpasset den nye stilen fra de større Targamodellene, der den avrundede hekken er et typisk kjennemerke. Båten er også blitt litt bredere og lengre, noe som også gir seg utslag på plassen i styrehytta.
Toalettrommet hadde tidligere inngang fra fordekket, men nå har det flyttet inn med nedgang i midten forut i hytta. Også innredningen har fått en oppfriskning, der den ekstra bredden nå brukes til et dobbelt copilotsete med vipperygg. Dermed er det både blitt bedre plassforhold under kjøring og om man skal ta seg en matbit. Den tilberedes fortsatt i den kompakte bysseseksjonen foran copilotsetet. Bordet vippes nå ut fra skrogsiden, mot den tidligere løsningen der det ble senket opp og ned langs en stang fra taket.
Ingen glasscockpit, nei
Det er nesten komisk at en båt i glasscockpitens tidsalder har en førerplass som Targa 27.2. Det er så tradisjonelt og likt sine forgjengere at man skulle tro tiden står stille på Targa-verftet. Men klager vi? Nei. Rett og slett fordi det fungerer. Kartplotteren står på bøyle foran ratt og knapperad. Motorinstrumenter, VHF og en del sekundærelementer sitter i panelet over frontvinduet. Stolen kan skyves, du har bra fotstøtte og det vippbare rattet gjør at du finner god kjørestilling enten du står eller sitter.
I tillegg har du flott utsikt og oversikt forut og til alle sider. Midtsetet i akterbenken vippes opp og gir tilgang til soveplassene, organisert med to langsgående køyer på hver side. De skal i prinsippet gi soveplass til fire, men vi vet – av egen langturserfaring – at det blir vel sosialt. Mest behagelig er det når en person sover på hver side.
Som en klassisk torpedobåt
Det er ikke vanskelig å kjenne igjen sjøegenskapene når vi slipper til bak rattet på Targa 27.2. Skrogutformingen minner oss fortsatt litt om en klassisk torpedobåt, som Jan Herman Linges Tjeld-klasse. Den slanke, skarpe baugen og det dype V-bunnskroget er kjernen i Targa 27-opplevelsen og gir komfortabel gange i bølgeforhold der selv større båter må slakke av på gassen.
Ikke det at vi opplever så mye av det i dag, med lite vind og små bølger. Men en og annen voksen hekksjø gir muligheter og minner oss om at du gjerne kan trimme litt ut i medsjø for å unngå at baugen går for dypt og båten stikker sideveis gjennom bølgen.
Vår gamle KAD-motoriserte Targa 27 nådde 32 knop i gode stunder. Nå er det Volvo Penta D6 som gjelder, med effektuttak på 330, 370 og 400 hk. I denne båten sitter største motor og det er selvfølgelig ikke noe å si på fartsressursene. Med tre personer og halvfulle tanker er den målt til 39 knop.
D6-motoren har rolig gange og Targa-båtene er som vanlig godt støydempet og isolert mot vibrasjoner. Dermed er det ikke slitsomt for mer enn maskineriet å gå nær toppfart, men mest harmonisk og økonomisk blir det mellom ca. 25 til 30 knop.
Du kjøper ikke en Targa fordi den er billig, men fordi den er tøff, robust og ikke minst har en usedvanlig god kvalitetsfølelse. Den er også hjertelig til stede i den nye 27.2. Vi kan ikke garantere at denne båten føles like god som ny om 27 år, men blir den tatt pent vare på er det mye som peker i den retningen.
TEKNISKE DATA
Targa 27.2
Lengde total, m: 9,19
Bredde, m: 3,10
Dypgang, m: 1,05
Vekt, kg: Ca. 4 100
Drivstoff, l: 530
Soveplasser: 4
Motor: Volvo Penta D6-330/370/400
Pris: Fra ca. 2,1 millioner
Denne saken ble første gang publisert 24/10 2018, og sist oppdatert 17/06 2020.