Prøvekjørt: Sargo 31 Aftdoor

En liten endring forvandler den til en feriebåt

En tilsynelatende liten endring gjør stor forskjell. Og båten er en turmaskin skreddersydd for fire.

Pluss ikon
ALLVÆRSBÅT: Forholdene under prøvekjøringen var ikke slik at vi får prøvd båten i særlig vindsjø, men erfaringen tilsier at Sargo-skrogene tåler en støyt.
ALLVÆRSBÅT: Forholdene under prøvekjøringen var ikke slik at vi får prøvd båten i særlig vindsjø, men erfaringen tilsier at Sargo-skrogene tåler en støyt. Foto: Kari Wilén
Først publisert Sist oppdatert

Rett før sommerferien lanserte Sargo en ny utgave av sin populære 31-foter. Aftdoor-versjonen skiller seg, ikke overraskende, fra de andre variantene med en bakdør i hytta. Man skulle kanskje ikke tro at en tilsynelatende liten detalj gjør såpass mye forskjell, men karakteren og funksjonaliteten i båten endrer seg merkbart. Det blir mer tur- og feriebåt over hele konseptet.

Døren er en slank sidehengslet sak, plassert på styrbord side av hytta. Dermed mister du ikke så mye plass i bakkant av hytta som med en båt der hele bakveggen er en stor skyvedør. Akterdekket har en L-sofa på babord side med en liten oppbevarings/sittekasse opp mot bakveggen. Med bord i midten får du en helt grei sittegruppe for 4–5 personer.

BAKDØR: Smart plassert på styrbord side er det fortsatt litt igjen av akterveggen.
BAKDØR: Smart plassert på styrbord side er det fortsatt litt igjen av akterveggen. Foto: Kari Wilén

To gode lugarer

Fire personer er for øvrig et nøkkeltall for Sargo 31 Explorer Aftdoor. Hele båten er som skreddersydd for at fire kan reise på ferietur. Det begynner selvsagt med det fine kabinarrangementet: En lugar akter og en forut gjør at det ikke kjennes som om man bor oppå hverandre. Akterlugaren virker overraskende luftig, med en bred dobbeltkøye på tvers. Lugaren forut har V-køye og her ligger toalettrommet på styrbord side i nedgangen til lugaren. Ikke voldsomt stort, men alt i alt har fire personer den plassen man må ha om turen skal vare mer enn noen dager.

FIRER: I hytta er sofa og spiseplass akkurat passe for fire på tur.
FIRER: I hytta er sofa og spiseplass akkurat passe for fire på tur. Foto: Kari Wilén

Det samme inntrykket kommer til syne i cockpit. Bredden på hytta tar hensyn til at gangveiene rundt er brede nok til at walkaroundkonseptet fungerer. Det betyr igjen at plassen innvendig ikke er overveldende, men tilstrekkelig. Her er det tradisjonell utforming med byssa på styrbord og en sittegruppe i U-form på styrbord. Akkurat stor nok til at nettopp fire personer sitter behagelig.

Vippbar rygg i forkant av sofaen gir copilotplass og på styrbord side har du en førerplass med god kombinasjon av moderne utseende og tradisjonelle kvaliteter. Et relativt behagelig førersete er plassert på toppen av kjøleskapet, men du har tilstrekkelige justeringsmuligheter slik at du finner en kjørestilling enten du skal stå eller sitte. I tillegg til akterdøra, har du selvsagt de obligatoriske skyvedørene på hver side forut.

EGEN STIL: Klassisk design på førerplass, med en egen Sargo-vri på farger og utforming.
EGEN STIL: Klassisk design på førerplass, med en egen Sargo-vri på farger og utforming. Foto: Kari Wilén

Solide håndrekker

Layouten på førerplass er naturligvis ikke ulik det du finner hos Targa, men de finske båtprodusentene er flinke nok til å finne på særegenheter til at de ikke går helt i samme spor. Hos Sargo gir det seg for eksempel utslag i et mer fremskutt styrekonsoll i mørkegrått kunststoff med integrert kartplotter. Det sørger for at du får rattet tett på deg når du kjører, noe vi setter pris på. Ulempen er at passasjen mellom førersete og konsoll ut/inn på sidedekket blir relativt smal.

Utvendig er gangveiene brede og forut er det formet en liten sitteplass. Solide håndrekker finner du langs hele båten, slik at du har godt grep når du er underveis i bølger. Den gjennomførte finishen i svart og ulike nyanser av grått gir hele båten et tøft, ekspedisjonspreget uttrykk – både fra utsiden og innvending.

AKTER: Selv om kabinen er under cockpitdørken virker det ikke trangt.
AKTER: Selv om kabinen er under cockpitdørken virker det ikke trangt. Foto: Kari Wilén

Bra med en D6

På motorsiden har du de vanlige alternativene og produsenten regner med at det er enkeltinstallasjon av Volvo Penta D6 med ulike effektuttak som vil treffe best i Skandinavia. Du kan velge mellom D6-330, D6-370 og D6-400. Sargo oppgir toppfart med de ulike alternativene til henholdsvis 32, 35 og 37 knop. Det hele blir et spørsmål om preferanser og hvor mye kroner man ønsker å legge i ekstra fartspotensial.

Hadde vi vært i posisjon til å kjøpe en Sargo 31 Explorer hadde vi nok minst havnet på D6-370. Først og fremst med tanke på langturer der det blir ekstra vekt i form av personer og bagasje om bord. Da har du kjørestyrke nok til fortsatt å slakke av på gassen for å holde marsjfart på opp mot 30 knop, noe som kan knipe med en D6-330.

Forholdene var ikke slik at vi får prøvd båten i særlig vindsjø, men erfaringen tilsier at Sargo-skrogene tåler en støyt. Inntrykket med det vi får av hekksjø fra andre båter, heller også i den retningen. I tillegg er det lite skrogstøy og D6-motoren såpass godt dempet at samtalen i cockpit går lett selv opp mot toppfart. Fire på tur i en Sargo 31 Explorer Aftdoor? Gjerne det, vi er med.

D6 PASSER BRA: Med tre versjoner av Volvos store diesel er fartspotensialet mellom 32–37 knop.
D6 PASSER BRA: Med tre versjoner av Volvos store diesel er fartspotensialet mellom 32–37 knop. Foto: Kari Wilén

TEKNISKE DATA

Sargo 31 Explorer Aftdoor

Lengde, m: 9,96

Bredde, m: 3,30

Dypgang, m: 1,05

Vekt, kg: 5 100

Drivstoff, l: 500/700

Vann, l: 120 Septik, l: 80

Personer: 12

Motor: Volvo Penta D6-330/370/400

Fart, knop: 32/35/37

Pris, kr: Ca. 2,6 millioner