Test: Nordkapp Avant 600 med Evinrude E-TEC 115 H.O

Ekte bowrider

Avant 600 er bygget for de komfortorienterte estetikerne.

Først publisert Sist oppdatert

Nordkapp sin testrepresentant er en bowrider i ordets rette forstand. I forhold til konkurrentene er konsollene trukket relativt langt bakover i båten, noe som gir en stor sofabenk for opp til fem personer helt framme. Her sitter man også fint, og med en innleggsplate har man en liten solseng.

Ulempen er at plassen bak vindskjermen blir mindre, noe som betyr mangel på en permanent bordløsning her bak, men fordi 600 er noe lengre enn konkurrentene kjennes båten fortsatt voluminøs i cockpit.

Se tester av andre bowridere:

Stort volum betyr også mye stuveplass, og her er Nordkapp overlegen. Spesielt stuverommet i styrbord konsoll er enormt, men også babord konsoll har egne drenerbare og helt vanntette rom. Avant har også en solid dør mellom konsollene som lukker for fartsvind og vannsprut langs dørken.

Nordkapp har alltid satset på kvalitetsfølelse, og Avanten skiller seg ikke ut her. Selv med teaklaminat i dørken ser båten påkostet ut, og det er ingen som kan matche komforten i akterbenken, som har utmerket lårstøtte.

Detaljene er fine og solide, og dashbordet utmerker seg med god plass til Evinrundes nye digitale instrumenter og en firetommers kartplotter fra Garmin. Litt synd at vi mangler et 12V-uttak, og et farget dashbord som ville forhindret reflekser i vindskjermen.

Førerergonomien er ikke bra nok, med lavt plassert ratt og dårlig plass for beina
Førerergonomien er ikke bra nok, med lavt plassert ratt og dårlig plass for beina Foto: Finnes, Fredrik

600 Avant er en solid båt i sjøen. Den har et letthåndtert og presist skrog som går mykt og udramatisk, og som knapt nok har noen planingsterskel. Likevel er det to ting ved denne båten som gjør at den kjennes litt ukurant: For det første er ikke førerergonomien bra nok, med lavt plassert ratt og dårlig plass for beina.

Tekniske data: Nordkapp Avant 600

Pris kr:

331 500

Motorkapasitet:

75 -150 hk

Motor testbåt:

Evinrude E-TEC 115 H.O.

Toppfart:

39,7 knop

Produksjonsland:

Polen

Lengde (LOA):

5,92 m

Bredde:

2,05 m

Dyptgående:

0,70 m

Byggemateriale:

GAP

Vekt uten motor:

620 kg

Vekt med motor:

720 kg

CE kategori:

C

Antall personer:

7

Drivstofftank:

140 l

Mer informasjon

www.nordkapp-boats.no

Det andre har med step'et akter i skroget å gjøre: Båten blir gående flatt i sjøen og er lite trimmevillig, og dersom man har vekt i den fine sittebenken foran konsollene, blir båten noe fremtung.

Se også:

Skroget kan betegnes som et slags kompromiss som skal takle motorer fra 75 og helt opp til 150 hk. Spørsmålet er om folk flest har behov for toppmotoriseringen.

Testdata

O/min

Støy dBA

Ved cruisingfart på rundt 25 knop, som tross alt er det viktigste fartsområdet, har Nordkapp med Evinrude 115 H.O. støyniva på imponerende 78 dBA.
Ved cruisingfart på rundt 25 knop, som tross alt er det viktigste fartsområdet, har Nordkapp med Evinrude 115 H.O. støyniva på imponerende 78 dBA.

Drivstoff l/nm

Fart i knop

6000

88

1,18

39,7

5500

83

1,15

36,2

5000

80

1,12

32,1

4500

80

1,11

29,7

4000

77

1,08

23,6

3500

79

0,97

21,6

3000

75

0,89

16,7

2500

73

1,00

10,2