Test: Linssen Grand Sturdy 40.9 AC
Stillhet av stål
På innsiden av stålskroget i Grand Sturdy 40.9 AC kan du nyte en stillhet man vanligvis bare finner i seilbåter.
Det er en grå høstdag med sørlig frisk bris som pirrer sansene i Oslofjorden. Nyheten Linssen Grand Sturdy 40.9 AC (AC er den med akterkabin) er noe så uvanlig som en stålbåt, noe vi oppdaget først etter en halvtime om bord. Her hadde researchrutinene sviktet, første bud er nemlig alltid å vite hvilket materiale skroget er laget av. Men her ser du ikke at det er lakkert rustfritt og ikke polert gelcoat du har foran nesa - før du spør. Dette er definitivt noe annerledes.
To serier
Nederlandske Linssen Yacths deler opp produksjonen sin i to serier, hvor den ene er standard og den andre er laget etter skreddersøm. I standardserien er det 40.9 i to varianter som troner på toppen av lista. Linssen Yachts er godt kjent lenger sør i Europa, men nå er de altså kommet til Norge med sine spesielle stålbåter.
Les også:
Dashew FPB 64: Komfortabel miljøkrysser
Rommelig
Tekniske data Linssen Grand Sturdy 40.9 AC
- Lengde (LOA): 12,85 m
- Bredde: 4,30 m
- Marsjfart: 7 kn
- Toppfart: 8 kn
- Drivstoffkapasitet: 840 l
- Motor: Volvo Penta D3-110, 110 hk
- Pris: Kr 2 980 000
- www.trn.no
Importøren hevder dette skal være et skikkelig alternativ til hytte, og det kan vi si oss helt enige i. Her er det overnattingsplass til hele slekta, og salongen er rommelig i forhold til størrelsen.
Komforten under fart er også upåklagelig, iallfall om du er opptatt av lite støy, for den er omtrent like lav som i en seilbåt.
I salongen er det en hovedsittegruppe til babord med byssa i styrbord, hvor man vanligvis ville ha funnet en styreposisjon. Forut er det en stor eierlugar, og jammen er det en akter også. Og en liten stikkabin til babord forut fungerer også fint til overnatting.
Kvaliteten på interiøret er gjennomgående høy.
Utestyring
I denne klassen er utestyring noe fremmed i norsk båtflora, og det er på akterdekket det foregår. Her er det ikke all verdens med knapper og spaker, og den komplette oversikten får du fort, både over båten og instrumentene. Det mest avanserte er autopiloten, som er et must på denne etter vår smak.
For de grå dagene kan man rigge en kalesje for å beskytte seg mot vær og vind. Men det hadde nok da vært langt mer komfortabelt å ta styringen i salongen - det er salongmodellen rigget for.
Les også:
Stor rekkevidde
Denne 42-foteren har en svært lav toppfart, 7-8 knop med Volvo Pentas velprøvde rekkefemmer D3. Til gjengjeld får du relativt beskjedne driftskostnader, og rekkevidden blir gledelig stor. Vi snakker altså om en motorbåt for seilbåttempo.
Testdagen er det medvind nordover i Oslofjorden - ikke det beste været å få med seg, men båten klarte seg respektabelt, selv om det rullet en del. Men at skrog og overbygg er stål, legger du ikke merke til i det hele tatt hva sjøegenskaper angår.
En annen med god rekkevidde er Grand Banks East Bay 45 SX, se testen her.
Lydisolerende sand
Siden noe av poenget med denne båten er stor rekkevidde og stille gange, kan vi ikke godt etterlyse mer motorkraft, men det er uvant å toppe loggen med åtte knop. Uansett gjør den vesle D3-en fra Volvo Penta en ok jobb, nærmest uten å høres; støyisoleringen består blant annet av store kasser fylt med sand, og støybildet er i praksis det samme enten det går for fullt eller på tomgang.
Testdata Linssen Grand Sturdy 40 AC, De Luxe
Turtall |
Knop |
Forbruk (l/t) |
Støy dBA |
700 |
2,4 |
1,1 |
- |
1000 |
3,4 |
1,8 |
58 |
1500 |
5,0 |
3,2 |
62 |
2000 |
6,1 |
7,1 |
67 |
2400 |
7,0 |
11,0 |
71 |
2710 |
7,6 |
18,0 |
71 |
2950 |
8,4 |
22,0 |
72 |