Prøvekjørt: Kaasbøll 660 og 760
Dette er årsaken til at den helnorske båten skiller seg ut
To herlige sportsbåter med egenskaper utenom det vanlige.
Kaasbøll er en spennende produsent av aluminiumsbåter med utgangspunkt i det ekspansive maritime miljøet på Hitra. Det er lange avstander på denne delen av kysten, og flere åpne strekk uten særlig mulighet til å søke ly.
Kaasbøll-modellene skiller seg ut, både fordi området setter strenge betingelser til båtproduktene ut fra den geografiske plasseringen, og fordi flere av kundene kommer fra kommersielle miljøer.
Flere av båtene går til profesjonelle aktører, enten det er eventselskaper eller aktører innen sportsfiske. Fordelen for vanlige båtkjøpere er at kravene til kvalitet og soliditet også kommer oss til gode.
Sportslige egenskaper
Det er en fin dag på anlegget til Kaasbøll mellom Ansnes og Knarrlagsundet nordøst på Hitra. Kanskje litt for fin, siden de to båtene ved brygga tåler langt mer bølger enn det den lette brisen klarer å rote opp.
Kaasbøll 660 SC og 760 SC hører begge til i den nye generasjonen av Kaasbøll-båter, med et konsept og design det lukter fart og kjøreglede av. Verftet har et todelt modellprogram for de mindre fritidsbåtene, med noen båter rettet mer mot fiske, og en nyutviklet del med egenskaper mot sportslig fritidsbruk. I tillegg til 660 og 760, havner også 780-modellen inn i den gruppen.
Du ser fort at de to Kaasbøll-modellene er bygget med et entusiastisk publikum for øyet. Dette er klassiske kjørebåter i ordets rette forstand; slanke, lange og elegante, med dyp V-bunn og interiør det oser kvalitet av.
Uten sammenligning for øvrig – det minner litt om klassiske kjøremaskiner fra produsenter som Hydrolift eller Wellcraft.
Skiller seg ut
En av årsakene til at Kaasbøll skiller seg ut fra mye annet på markedet er selvsagt at de utelukkende bygger i aluminium. Der vi «søringer» er vant til at glassfiber er greia, setter oppdrettsnæring og bruksmiljøet her helt andre krav til materialet.
Soliditet og strukturell stivhet kan ingen argumentere mot, men «hyggefaktoren» kan fort bli liten hvis man bruker de røffeste aluminiumsbåtene som målestokk.
Men Kaasbøll har vært flinke til å unngå den fella. Det har de gjort ved å bruke finere materialer i deler av innredningen, men også med fin kvalitet på seter og puter samt spenstige fargekombinasjoner i skrog og innredning.
I tillegg til at alt du kan se og ta på virker overdimensjonert ut fra standarden i en vanlig fritidsbåt.
Nydelig førerplass
Jeg starter opp i Kaasbøll 660 SC, som tross navnet måler over syv meter i lengden. En fint utformet konsoll, og vindskjerm med deflektorer trukket godt rundt konsollen gir en relativt lun sitteposisjon.
Gode sportsstoler og solide bøyler sørger for stabilitet under hard kjøring og i sjøgang. Gledelig nok er ergonomien på førerplass bortimot perfekt. Jeg setter spesielt pris at du kan sitte tett på ratt, gass og instrumenter samt bøylen du kan støtte føttene mot.
En Garmin-skjerm sørger for navigasjonen, mens en fra Mercury holder orden på motordataene. Den elektroniske gir/gass-spaken stikker fint ut fra konsollen og jeg legger merke til et par elegant utformede drikkeholdere innerst til høyre i konsollen. Her skal alt stå stødig.
Tekniske data:
Kaasbøll 660 SC Kaasbøll 760 SC
Lengde, m 7,08 7,8
Bredde, m 2,3 2,45
Vekt, kg 1240 1500
Personer 6 8
Motor, hk 115–300 150–450
Konseptet for øvrig er omtrent slik du forventer deg av en sportslig konsollbåt: Det er aktersofa, god passasje på begge sider av konsollen, sitteplass i baugen og i forkant av konsollen. Pluss et godt dimensjonert dørkområde imellom.
Utsparringer i siden gir plass til oppbevaring og enkel tilgjengelighet for ting du ofte bruker underveis.
Perfekt motorisering
Da er det bare å fyre opp V8-motoren fra Mercury og gi seg øyriket i vold. 300-hesteren passer perfekt til en båt av denne typen, og kombinerer vakker motorlyd med lavt støynivå og høyt temperament. Som en bonus holder forbruket seg på et hyggelig nivå, ned mot én liter per nautisk mil i marsjfartområdet.
Kaasbøll 660 SC går lett i plan og cruiser fint i området rundt 30 knop. På nordsiden av Ulvøya er det åpent farvann, men ikke stort annet enn noe dønning og hekksjøer å leke seg med.
De antyder at sjøegenskapene tåler vesentlig mer fra elementene enn som så. De rolige bølgeforholdene gjør det lett å hente ut toppfart på drøyt 50 knop og bekrefter at dette er en sjømilsluker av rang.
Tilpasningsdyktig
Over i 760 SC er det enkelt fortalt mer av det samme. Båten måler 7,8 meter og alle som har tilbrakt noen timer på sjøen vet at en snau meter i denne klassen har mye å si for evnen til å takle mer bølger, uten at det går utover roen om bord.
Akkurat denne båten er også et godt eksempel på at Kaasbøll i stor grad kan gjøre mange tilpasninger til hvordan du ønsker deg båten.
En ting er den friske fargekombinasjonen i hvitt og en nesten rødoransje farge, som også er gjentatt på konsollen og i hekken. Litt heftig for enkelte, men vekker definitivt oppsikt når du kommer glidende.
Den ekstra lengden gjør at 760-modellen ser enda smekrere ut enn 660. Et annet bevis på tilpasningsevnen er de solide Xcraft-stolene med demping. Det tar snerten av bølgeslagene og passer båtens komfortable langsturskapasitet fortreffelig.
Jeg tar samme turen som med 660, og noe av lekenheten forsvinner naturlig nok med ekstra vekt og dimensjoner, som man sikkert vil sette pris om vinden skulle piske opp krappsjø på en – to meter, noe den gjør ganske ofte i dette området.
God for 60 knop
Motoren er den samme 300-hesteren fra Mercury, men i toppfartstesten ender vi likevel tett på 50 knop.
Vil du ha enda mer punch når du trykker gasspaken i bunn, kan båten også leveres med den kompressormatede utgaven av den 4,6-liters V8-motoren; Mercury 450R. Da havner toppfarten rett oppunder 60 knop.
For mitt vedkommende hadde jeg klart meg fint med 300 hk, siden du fortsatt har et bredt marsjfartregister. Fra rundt 20 til 40 knop kjennes båt- og motorkombinasjonen helt uanstrengt ut.
Selv om vi bare er to om bord, er det all grunn til å tro at motoren uten å mukke hamler opp med de inntil åtte personene 760 er godkjent for.
Turen opp det idylliske Knarrlagsundet viser også at både 660 og 760 egner seg godt til rolig hyggekjøring, særlig for de to bak vindskjermen og i aktersofaen.
760 kan også leveres i en HT-versjon, der du får et solid tak over førerplassen. Det gir en viss værbeskyttelse, og er i tillegg praktisk for feste til fiskestenger eller radarantenne.
Kundetilpasningene behøver ikke bare gå i retning av nytte. Det viser Kaasbøll med en av 660 SC-leveringene sine til Oslofjorden. Der ønsket kunden seg en løsning med solseng i baugområdet.
Det ser du naturlig nok ikke like mye av på Hitra, men beviser at Kaasbøll-båtene kan mer enn kjøring under tøffe vær- og bølgeforhold.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 12 2022