Test Jeanneau Cap Camarat 9.0 Serie 2 og 10.5 CC
Denne båttypen burde flere
få øynene opp for
Ved første øyekast ser de to modellene ut som forvokste badebrygger. Men de kan så mye mer enn kun soling og badeliv.
Mens franske Jeanneau er mest kjent for sine styrehyttebåter i Merry Fisher-serien, er det langt fra den eneste populære modellrekken i programmet. Cap Camarat-serien består av fem konsollbåter på mellom 5,5 til 10,5 meter, mens walkaround-entusiastene kan velge mellom seks utgaver på 5,5 til 12,5 meter.
Vi har fått anledning til å prøve to av de nyeste utgavene blant Cap Camarat-modellene. Cap Camarat 10.5 CC er den største modellen blant konsollbåtene, mens Cap Camarat 9.0 Serie 2 er nummer tre på rangstigen i WA-serien.
Begge har det til felles at de tipper over i den størrelsen der disse konseptene blir noe enn en ren dagsturbåt. Her er den nemlig plass til relativt store boområder under dekk. I utgangspunktet er WA-modellene mest egnet for turbruk, men det er likevel imponerende hva Jeanneau har fått til i 10.5 CC.
Det begynner smart: En skyvedør på babord side av konsollen, i stedet for den vanlige nedgangen gjennom konsollen. Da blir det ryddigere på førerplass, samtidig føles lugarområdet mer privat.
I forhold til all uteplassen i den store konsollbåten, er det ganske overraskende hva man har fått plass til her nede. Det er en lugar i baugen og en midtkabin under cockpitdekket, samt et kombinert dusj/toalettrom på styrbord side. Naturlig nok er det ikke plass som i en ren turbåt, men 3–4 personer tåler helt fint et par netter om bord. I alle fall i godvær, for noe annet sted å oppholde deg enn i køya har du ikke under dekk.
Flott sitteområde
I stedet er uteplassen i 10.5 CC gedigen. Det svære akterdekket i testbåten har innholdsrik wetbar bak førerplassen og en stor L-sofa med bordløsning. Uten sofa og bord blir dette også en båt i god amerikanske havfisketradisjon.
Førerplassen gir ordentlig kapteinsfølelse med tre opphøyde stoler og en lang rekke imponerende skjermer. Brede, dype gangveier sørger for trygg og beskyttet ferd til baugen selv i fart. Der viser båten hvilke fordeler stort volum trukket langt forut gir: Rundsitteren er dratt godt ut i hjørnene, med smarte ryggputer som kan vippes ut i bakkant av sofaen. I fartsretningen er det en fin loungesofa med plass til to.
Om bord i Cap Camarat 9.0 WA får du umiddelbart noen sundeckvibrasjoner. Det skyldes et høyt og nesten flatt dekk, der en minimal nedsenking rundt dekket forut ikke har veldig mye med walkaround å gjøre.
Tekniske data
Cap Camarat 9.0 WA | Cap Camarat 10.5 CC
Lengde, m: 9,08 | 10,09
Bredde, m: 2,98 | 3,25
Vekt tom, kg: 2960 | 4580
Drivstoff, l: 400 | 800
Vann, l: 100 | 160
CE-kategori/personer: Personer B-6, C-10 | B-9, C-11
Soveplasser: 4 | 4
Kabiner: 2 | 2
Anbefalt motor: 2x250 hk | 2x350 hk
Pris, ca: 2,4 millioner | 4,1 millioner
Uansett gir løsningen et stort fortrinn under dekk, siden du får daycruiseraktig høyde i forkabinen. Den dobler som en liten sofagruppe, og bra dobbeltkøye med en ileggspute i midten. Det er ikke all verdens takhøyde i midtlugaren under cockpitdørken, uten at det kjennes klaustrofobisk.
Her er dobbeltkøya plassert på tvers og gjør at den som sover innerst må krype over sidemannen. Men det er ikke noe uløselig problem, i alle fall ikke for en natt eller to. Kombinert dusj/toalettrom på styrbord med bra dimensjoner avslutter et hyggelig sove- og oppholdskvarter.
Går tungt og trygt
Uteplassen er en hyggelig kombinasjon av sitte- og solplasser. Vi vet av erfaring med lignende løsninger at det fort blir opptatt på de tre formsydde sitteplassene i baugen, men vi kimser heller ikke av aktersofaen i kombinasjon med utklappbare sideseter. Det gir fleksibilitet mellom dørk- og sitteplass, mens utfellbar badeplatting fra skrogsiden på babord også avlaster cockpiten når det er tid for en svømmetur.
Begge båtene har den samme tunge, stødig og solide følelsen i sjøen. Her er det mer komfort enn sport, noe som nok passer den tur- og familievennlige innredningen om bord. Misforstå meg rett, for det mangler ikke på kraft eller fart. Fra førerplassen med to sportsstoler har du god kontroll på to Yamaha F250 på hekken av 9.0 WA.
Testdata Jeanneau Cap Camarat 10.5 CC med 2xYamaha F350
Turtall, o/m | Fart, knop | Forbruk, l/t | Forbruk, l/Nm
1000 | 4,5 | 9 | 2,0
1500 | 7,0 | 16 | 2,3
2000 | 8,5 | 25 | 3,0
2500 | 9,5 | 40 | 4,3
3000 | 10,5 | 54 | 5,1
3500 | 15,0 | 68 | 4,5
4000 | 25,0 | 90 | 3,6
4500 | 30,0 | 109 | 3,6
5000 | 34,5 | 145 | 4,2
5500 | 39,5 | 177 | 4,5
6000 | 42,0 | 223 | 5,3
Forholdene er preget av merkbar dønning og hekksjøer fra alle kanter, slik at jeg setter pris på den tunge, klassiske V-bunngangen i bølgene. Båten klarer fint slike forhold i 25–30 knop med god komfort. Full gass blir i overkant, men det er fortsatt litt å gå på gasspakene ved rundt 40 knop.
Enda tyngre og stødigere blir det om bord i Cap Camarat 10.5 WA. Den går inn i bølgene med en opplevelse av å tåle det aller meste en fritidsbåt i denne størrelsen bør utsettes for. Med egenvekt på drøyt 4,5 tonn dunker den småsjø til side uten å rugge på seg, mens store dønninger skyves unna med myke «boff».
Ofte utstyres 10.5-modellen med Yamahas store V8-motorer, men i anledning japanernes nye 350 hesters V6 har testbåten to slike på akterspeilet. Og de går til verket med stor bravour, og kjennes sterke i akselerasjon og ved fartsøkning underveis. Ombord i en så stor båt kjennes ikke marsjfart på 30 knop særlig dramatisk ut, og det er her motorene jobber mest effektivt.
Ifølge Yamahas egne målinger drar de to 350-hesterene 3,6 liter per nautisk mil i denne farten, mens den med 2x450-hester V8 bruker ca. 15 % mer i samme område. Forskjellen i toppfarten med de to er ikke dramatisk, 42 mot 46 knop. Det viser at Yamahas nye F350 også kan ta jobben på større båter med twininstallasjon.
Vi Menn Båt mener
De to Cap Camarat-modellene fra Jeanneau viser tydelig at ikke bare tradisjonelle daycruisere eller kabinbåter kan være aktuelle for overnattingsturer. Vi er imponert over allsidigheten i den store konsollbåten 10.5 CC, mens en rommelig walkaround/sundeck-modell som 9.0 WA virker en smule undervurdert hos skandinaviske båtkjøpere. Mest som godværsbåt, men det er jo da de fleste vil være på fjorden.