Test: Grandezza 25S
Skrur på V8-sjarmen
Et svært typisk trekk ved båter i 7–8 meters klassen er at de nesten utelukkende er å få med utenbordsmotor. Vil du ha V8-motor og hekkaggregat er Grandezza 25S et av de få alternativene.
Det var på starten av 2000-tallet at du fikk utenbordsmotorer store og kraftige nok til å drive båter i denne klassen. Det var på mange måter Yamarin 76 DC med den trofaste Yamaha F250 på hekken som virkelig satte store daycruisere med utenbordsmotor på kartet. Og etter hvert har stadig flere båt- og motorprodusenter gått denne veien.
Selv i USA er hekkaggregat på vikende front i forhold til nye utenbordsmotorer med 300 til 400 hk.
LES OGSÅ: Buster XL og Buster XXL - med en god nyhet for deg som liker å fiske
Derfor vakte det en smule oppsikt for et par år siden, da Grandezza annonserte sine nye 7,5-meters daycruiser med hekkaggregat. Men kikker man bak kulissene, er det ikke så vanskelig å forstå. Merket er tur- og feriebåt-grenen av Finnmaster og har alltid laget båter med hekkaggregat. I tillegg hadde Finnmaster nettopp lansert sine fine T7 og T8 daycruisermodeller for utenbordsmotor. Derfor behøvde man ikke ta kostnaden med å lage en helt ny båt, men kunne tilpasse skrog og løsninger derfra til den nye Grandezza-modellen.
V8 og solseng
Du kan få båten med V6- og V8-motorer fra Mercruiser og Volvo. I vårt testeksemplar sitter det heldigvis en V8 – en 6,2 liters Mercruiser som bringer båten opp i godt over 40 knop. Når jeg sier heldigvis, er det fordi jeg tenker at en av de virkelig gode grunnene til fortsatt å kjøpe en båt med hekkaggregat, er å få på plass en grovkalibret V8 under dørken. Ellers kan det neste være det samme.
LES OGSÅ: Lekker turbåt for norske forhold
Med et viktig unntak, et som også har gitt amerikanske båtprodusenter hodebry: Mange, særlig amerikanerne, elsker sine solsenger akter. Og der en utenbordsmotor stikker forstyrrende i været, er det med hekkaggregat bare å rulle ut myke puter, badehåndkle og finne frem kjøleboksen.
Og selvsagt er det noe Grandezza vet å utnytte på 25S: Her er det bare å slange seg på hekken, der ryggstøtten i aktersofaen også fungerer som recliner-aktig ryggstøtte på solplattformen. Slik har du ikke i en T7 …
Siden vi de siste 15 årene i stadig mindre grad møter på båter i denne klassen med hekkaggregat, har vi heller ikke fått med oss den betydelige tekniske utvikling som har foregått. Det er ikke slik at en V8 bensinmotor i dag er den samme, bensinslurpende, smårølpete brumlebassen som før.
Mercruisers 6,2-liter er utviklet for bruk i båt og har et forbruk som ikke ligger langt unna tilsvarende sterke utenbordsmotorer. I marsjfart og urolig sjø bruker testbåten rundt 1,5 liter per nautisk mil, noe som kan senkes ned mot 1,4 l/Nm, ifølge Grandezza.
Lavt tyngdepunkt
Nå vel, med den dype, sjarmerende V8-klangen fra motorrommet, er det liten grunn til å finregne på bensinkronene.
Det handler om følelser i en båt av denne typen, og du skal uansett kjøre langt og lengre enn langt før drivstoffregnestykket blir avgjørende på vektskålen. Et bestemt trykk på gassen og dreiemomentet slynger Grandezza 25S opp i plan som om den er en jolle. Skroget er velkjørende, med mer vekt på turegenskaper enn maksimal toppfart. Likevel ser vi 44 knop på GPS-en og selv høyt på 30-tallet er både kjøre- og støykomfort en GT-båt verdig.
Ved siden av den åpenbare solseng-faktoren er det også en annen, mindre synlig fordel med hekkaggregat kontra utenbordsmotor. Det handler om tyngdepunkt og til en viss grad vektfordeling. Siden motoren sitter lenger ned og frem i båten enn om den henges på hekken, gir det et lavere tyngdepunkt.
Det kjenner vi spesielt i sidesjø, der det er minimalt med rulling og vi i alle fall følelsesmessig synes høyfartstabiliteten er svært bra.
Nå handler jo ikke båt bare om motor, og en rask gjennomgang av Grandezza 25S viser en klassisk daycruiser-layout med L-formet aktersofa og to sportsstoler i fartsretningen. På styrbord side er det en ekstra sitteplass, alternativt en enkel bysseløsning med kjøleskap. Under dekk finner du en skråttstil dobbeltkøye og mulighet for marinetoalett med septiktank i kabinen.
Tekniske data: Grandezza 25S
Lengde, m: 7,56
Bredde, m: 2,59
Dypgang, m: 1,0
Vekt med motor, kg: 2200
Drivstoff, l: 214
Vann, l: 39
Septik, l: 47
Personer: 9
Soveplasser: 2
Kabiner: 1
Anbefalt motor: 280–350 hk
Pris: Fra ca. 915 000 med Mercruiser V8 6,2-350
Vi Menn Båt mener:
Grandezza 25S er en sjelden fugl med sin V8-motor og hekkaggregat. Kanskje ikke storselgeren i daycruiserklassen, men kan by på egenskaper ikke mange andre har. Og spisskompetanse har sine fordeler.