Test: Buster XL med Yamaha F130

Klassikeren flyr høyt

Små, men viktige forbedringer skal holde evigunge Buster XL på salgstoppen.

Pluss ikon
Buster XL har gode sjøegenskaper, praktisk interiør, lettbetjent kartplotter og lavt drivstofforbruk. (FOTO: Petter Handeland)
Buster XL har gode sjøegenskaper, praktisk interiør, lettbetjent kartplotter og lavt drivstofforbruk. (FOTO: Petter Handeland)
Først publisert Sist oppdatert

Buster XL har helt siden den kom for snart 25 år siden vært en slags aluminiumsbåtenes sveitsiske lommekniv. Et svært bredt register av egenskaper, der størrelse, innredning og pris treffer kjernen av det norske markedet for dagsturbåter.

Men de senere årene har Busters aluminiums hegemoni blitt utfordret fra flere hold. Aluminiumsbåter er spesielt populære i Finland, Baltikum, Russland og på den svenske østkysten. Også her i Norge har alubåter tatt større markedsandeler, og konkurransen fra Yamarin Cross, Silver og ikke minst nykommer Husky merkes for Buster.

Bedre plass bak konsollen

TYPISK: Litt enklere og røffere enn alubåtene med glassfiberinnredning. (FOTO: Petter Handeland)
TYPISK: Litt enklere og røffere enn alubåtene med glassfiberinnredning. (FOTO: Petter Handeland)

Med en lengde på snaut seks meter har Buster XL god nok plass til en stor, lun vindskjerm med to separate stoler og en aktersofa. I forbindelse med oppdateringen har båten fått en ny kalesjegarasje, og den gjør at sofaen kan flyttes lenger akter og det blir bedre plass i cockpit. Dessuten har den innvendige bredden økt noe. Selve skroget har man i hovedsak latt være i fred, men tyngdepunktet i båten er flyttet noe akterover. Ifølge verftet skal det gi bedre prestasjoner. I samme åndedrag har man øket maksimal motorstørrelse fra 115 til 130 hk, slik at Buster XL i likhet med konkurrenten Husky R6 kan benytte seg av Yamahas nye F130-modell.

RASKERE: Maksimal motoreffekt er nå 130 hk og gjør at du kan se 40-tallet på knopmåleren uten at forbruket går bananas. (FOTO: Petter Handeland)
RASKERE: Maksimal motoreffekt er nå 130 hk og gjør at du kan se 40-tallet på knopmåleren uten at forbruket går bananas. (FOTO: Petter Handeland)

På utstyrssiden har Buster XL nå trimplan og offshore-seter fra XXL-modellen som standard. I tillegg kommer XL-modellen med 10-tommers versjonen av Buster Q – en elektronikkenhet som kombinerer kartplotter, ekkolodd, motorinstrumenter og har mulighet for musikkavspilling. Med i Q-pakken følger kart og internettoppkobling for to år.

Testdata

Lengde: 5,94 m

Bredde: 2,17 m

Vekt: 625 kg

Personer: 6

Anbefalt motor: 80–130 hk

Pris: 367 000 kroner (med Yamaha F115)

Kjenner oss igjen og liker det

Som ventet byr ikke den nye Buster XL på noen store overraskelser. Det er noe av kunsten ved å holde en klassiker i vigør – du kjenner deg igjen, samtidig virker båten moderne og oppdatert.

Vi mener

Den er kanskje ikke like vakker og finslepen som alubåtene med glassfiberinnredning. Men det skal godt gjøres å finne en mer robust og allsidig båt i denne prisklassen. Oppgraderingene er vellykkede og båten kler de ekstra kreftene i 130-hesteren.

Vår testbåt har naturlig nok den nye toppmotoriseringen på hekken. Yamaha F130 er en litt sprekere og mer turtallsvillig utgave av F115, så de grunnleggende egenskapene er omtrent som før. Men for litt mindre, lettere båter som ikke kan ta steget opp til den langt tyngre F150, er F130 et godt alternativ om man ønsker ekstra toppfart.

BEDRE KOMFORT: Større plass for baksetepassasjerene og behagelige, tøffe sportsseter. (FOTO: Petter Handeland)
BEDRE KOMFORT: Større plass for baksetepassasjerene og behagelige, tøffe sportsseter. (FOTO: Petter Handeland)

Og fartspotensialet er mer enn tilstrekkelig, vi logger nøyaktig 40 knop i toppfart og noe særlig fortere enn det trenger ikke en seksmetersbåt å gå. I alle fall takler Buster XL toppfart uten nykker og går stabilt i sjøen. Skroget oppfører seg slik vi er vant til, med komfortabel gange i krappsjø og hekkbølger typisk for det du møter i norsk sommerskjærgård. På Buster-typisk vis er det liten skrogstøy, mens både innredning og skrog etterlater en robust følelse.

ENKEL: Bryteren for trimflaps er blant de enkleste vi har brukt. (FOTO: Petter Handeland)
ENKEL: Bryteren for trimflaps er blant de enkleste vi har brukt. (FOTO: Petter Handeland)

Pluss og minus

Pluss

Gode sjøegenskaper, praktisk interiør, lettbetjent kartplotter, lavt drivstofforbruk.

Minus

Noe motorstøy på høye turtall

Bruker lite drivstoff

Våre støy- og forbruksmålinger viser at Buster XL tilsynelatende har et lettdrevet skrog som passer bra sammen med den nøysomme Yamaha-motoren. Rundt 20 knop planer båten ut og nøyer seg med rundt 0,6 liter per nautisk mil, eller rundt 11–14 liter i timen. Både motorlyd og forbruk holder seg pent i bakgrunnen opp til snaut 30 knop, men fra ca. 5000 o/m opp til toppturtall på 6000 o/m blir motorlyden langt mer markert. Noen drivstofføkonomisk ruin blir Buster XL med Yamaha F130 uansett ikke; ut fra testmålingene vil et typisk sesongforbruk ligge på ca. 15 liter per time eller rundt 0,75 liter per nautisk mil.

ALT-I-ETT: Buster Q-enheten samler alle funksjoner i en skjerm og frigjør dermed mye plass på dashbordet. (FOTO: Petter Handeland)
ALT-I-ETT: Buster Q-enheten samler alle funksjoner i en skjerm og frigjør dermed mye plass på dashbordet. (FOTO: Petter Handeland)
TESTDATA: Buster XL med Yamaha F130
TESTDATA: Buster XL med Yamaha F130

Innredning og førerposisjon fungerer fint og Buster skal ha skryt for å få til en navigasjonsenhet der betjeningsvennligheten er på nivå med et vanlig nettbrett. Det er en diskusjon hvorvidt en ren skjermbetjening er rett vei å gå til båtbruk, men hvis det først skal være skjermbetjening, bør den i alle fall være like god i bruk som på Buster