Test: Buster XL med Yamaha F130
Klassikeren flyr høyt
Små, men viktige forbedringer skal holde evigunge Buster XL på salgstoppen.
Buster XL har helt siden den kom for snart 25 år siden vært en slags aluminiumsbåtenes sveitsiske lommekniv. Et svært bredt register av egenskaper, der størrelse, innredning og pris treffer kjernen av det norske markedet for dagsturbåter.
Men de senere årene har Busters aluminiums hegemoni blitt utfordret fra flere hold. Aluminiumsbåter er spesielt populære i Finland, Baltikum, Russland og på den svenske østkysten. Også her i Norge har alubåter tatt større markedsandeler, og konkurransen fra Yamarin Cross, Silver og ikke minst nykommer Husky merkes for Buster.
Bedre plass bak konsollen
Med en lengde på snaut seks meter har Buster XL god nok plass til en stor, lun vindskjerm med to separate stoler og en aktersofa. I forbindelse med oppdateringen har båten fått en ny kalesjegarasje, og den gjør at sofaen kan flyttes lenger akter og det blir bedre plass i cockpit. Dessuten har den innvendige bredden økt noe. Selve skroget har man i hovedsak latt være i fred, men tyngdepunktet i båten er flyttet noe akterover. Ifølge verftet skal det gi bedre prestasjoner. I samme åndedrag har man øket maksimal motorstørrelse fra 115 til 130 hk, slik at Buster XL i likhet med konkurrenten Husky R6 kan benytte seg av Yamahas nye F130-modell.
På utstyrssiden har Buster XL nå trimplan og offshore-seter fra XXL-modellen som standard. I tillegg kommer XL-modellen med 10-tommers versjonen av Buster Q – en elektronikkenhet som kombinerer kartplotter, ekkolodd, motorinstrumenter og har mulighet for musikkavspilling. Med i Q-pakken følger kart og internettoppkobling for to år.
Testdata
Lengde: 5,94 m
Bredde: 2,17 m
Vekt: 625 kg
Personer: 6
Anbefalt motor: 80–130 hk
Pris: 367 000 kroner (med Yamaha F115)
Kjenner oss igjen og liker det
Som ventet byr ikke den nye Buster XL på noen store overraskelser. Det er noe av kunsten ved å holde en klassiker i vigør – du kjenner deg igjen, samtidig virker båten moderne og oppdatert.
Vi mener
Den er kanskje ikke like vakker og finslepen som alubåtene med glassfiberinnredning. Men det skal godt gjøres å finne en mer robust og allsidig båt i denne prisklassen. Oppgraderingene er vellykkede og båten kler de ekstra kreftene i 130-hesteren.
Vår testbåt har naturlig nok den nye toppmotoriseringen på hekken. Yamaha F130 er en litt sprekere og mer turtallsvillig utgave av F115, så de grunnleggende egenskapene er omtrent som før. Men for litt mindre, lettere båter som ikke kan ta steget opp til den langt tyngre F150, er F130 et godt alternativ om man ønsker ekstra toppfart.
Og fartspotensialet er mer enn tilstrekkelig, vi logger nøyaktig 40 knop i toppfart og noe særlig fortere enn det trenger ikke en seksmetersbåt å gå. I alle fall takler Buster XL toppfart uten nykker og går stabilt i sjøen. Skroget oppfører seg slik vi er vant til, med komfortabel gange i krappsjø og hekkbølger typisk for det du møter i norsk sommerskjærgård. På Buster-typisk vis er det liten skrogstøy, mens både innredning og skrog etterlater en robust følelse.
Pluss og minus
Pluss
Gode sjøegenskaper, praktisk interiør, lettbetjent kartplotter, lavt drivstofforbruk.
Minus
Noe motorstøy på høye turtall
Bruker lite drivstoff
Våre støy- og forbruksmålinger viser at Buster XL tilsynelatende har et lettdrevet skrog som passer bra sammen med den nøysomme Yamaha-motoren. Rundt 20 knop planer båten ut og nøyer seg med rundt 0,6 liter per nautisk mil, eller rundt 11–14 liter i timen. Både motorlyd og forbruk holder seg pent i bakgrunnen opp til snaut 30 knop, men fra ca. 5000 o/m opp til toppturtall på 6000 o/m blir motorlyden langt mer markert. Noen drivstofføkonomisk ruin blir Buster XL med Yamaha F130 uansett ikke; ut fra testmålingene vil et typisk sesongforbruk ligge på ca. 15 liter per time eller rundt 0,75 liter per nautisk mil.
Innredning og førerposisjon fungerer fint og Buster skal ha skryt for å få til en navigasjonsenhet der betjeningsvennligheten er på nivå med et vanlig nettbrett. Det er en diskusjon hvorvidt en ren skjermbetjening er rett vei å gå til båtbruk, men hvis det først skal være skjermbetjening, bør den i alle fall være like god i bruk som på Buster
Denne saken ble første gang publisert 14/06 2017, og sist oppdatert 23/06 2017.