test: boston whaler 230 outrage

Den koster mye og er verdt det

Det er lett å lure på hvorfor en Boston Whaler er så dyr. Helt til du har kjørt en.

Pluss ikon
ROBUST: En tung og solid 23-foter med egenskaper utenom det vanlige. (FOTO: Terje Bjørnsen)
ROBUST: En tung og solid 23-foter med egenskaper utenom det vanlige. (FOTO: Terje Bjørnsen)
Publisert

En gang spurte jeg en representant for et kostbart bilmerke hvorfor de priset bilene sine mye høyere enn konkurrentene. – Fordi vi kan, var det enkle svaret.

For bilmerkets del lå mye av prisstyrken i et velpolert image. Ikke at det nødvendigvis var så mye bedre enn de andre.

Det er ikke noe i veien med imaget til Boston Whaler. Ikke med prisnivået heller. Eller hva sier du om 1,2 millioner for en skjærgårdsjeep på 7 meter? En subtil måte å fortelle resten av båthavna at takk som spør, men det står faktisk greit til med økonomien om dagen.

Men i motsetning til en del andre produkter, der en høy pris er det viktigste for å vise fram rikdommen, sitter man igjen med en helt annen smak i munnen etter møtet med Boston Whaler 230 Outrage. Veldig kort kan det beskrives med “boff”.

Kompakt følelse

La meg forklare: Jeg har kjørt Boston Whaler-modeller før. Det er riktig nok blitt noen år siden, men det jeg husker best er den bunnsolide følelsen av tyngde, kvalitet og det vi kaller et “stumt” skrog. Boston Whaler skumfyller hulrommet mellom ytterskrog og innredning. Både for sikkerheten og fordi du får en kjøreopplevelse uten ulyd og vibrasjoner selv om du dundrer inn i bølge etter bølge.

Pluss og minus

Pluss

Enestående kvalitetsfølelse, høy komfort, solid fartspotensial

Minus

Kostbar

Men noen ganger lurer jeg på om hukommelsen spiller meg et puss og har gjort minnet bedre med årene. Det finnes da rimeligere båter med tilsvarende egenskaper. Eller..?

På en dag der indre Oslofjord er skuffende stille og bølgeløs blir en 50-fots flybridgebåt i 17 knop redningen. Skarpe, hardt brytende hekksjøer som med sitt blotte utseende får ryggsøylen til å jamre og knærne til å kjennes som gelé.

Jeg holder stø kurs. 30 knop. Kjenner blikket fra sidemannen. Skal han ikke slå av på farta? Han fester grepet, hvitknoket på begge hendene og spenner imot. Et lite sekund, mens vi svever mellom himmel og hav tenker jeg: Du overvurderte det. Svaret kommer, med enkelt og overbevisende "boff". Vi ser på hverandre og lurer. Hvordan var det mulig?

Vi mener

Det er morsomt at noen fortsatt bygger båter som dette. Kostbare og tilsynelatende med nær kompromissløs kvalitet. Høy dollarkurs hjelper ikke på prisen i Norge, men kan du betale får du også en båt som bør tilfredsstille selv de mest kresne blant oss.

Svaret må være det samme som før: Over 2,5 tonn skumfylt båt med dyp V-bunn er fortsatt en effektiv resept mot ubehagelige landinger. Vi kjører gjennom de samme hekksjøene på kryss og tvers helt til vi innser at ja, det er noe med måten en Boston Whaler 230 Outrage takler bølger på. En vi aldri har opplevd maken til fra en tilsvarende stor båt.

PASSER PERFEKT: Mercury Verado 350 gir gode fartsressurser med elegant gange. Men det koster noen bensindråper å drive en tung båt. (FOTO: Terje Bjørnsen)
PASSER PERFEKT: Mercury Verado 350 gir gode fartsressurser med elegant gange. Men det koster noen bensindråper å drive en tung båt. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Kamuflerer fartsfølelsen

BEHAGELIG: Komforten og detaljfinishen ombord kjennes upåklagelig. (FOTO: Terje Bjørnsen)
BEHAGELIG: Komforten og detaljfinishen ombord kjennes upåklagelig. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Motoren passer perfekt inn i stemningen. En 350 hesters utgave av Mercury Verado gir ikke bare det rette fartspotensialet med rundt 50 knop toppfart. Den kompressormatede rekkesekseren har også en supersmidig gange og elegant lydbilde. Følelsen av tung luksus blir nesten overveldende når du tror du glir av gårde i 25 knop, men i virkeligheten nærmer deg 40.

Men kjøreopplevelsen er ikke det eneste som kjennes kostbart. “Look, touch, feel” er mantraet når du skal bygge inn høy opplevd kvalitet i et produkt. Den tekniske kvaliteten kommer ikke alltid til overflaten uten videre. Den opplevde kan alle få et forhold til. Ikke alle luksusmerker klarer begge deler. Noen kan være fantastisk bra laget, uten at det kommer til syne før du bruker ekstremegenskapene. Andre klarer det visuelle og følelsesmessige, men kommer til kort når det virkelig gjelder.

TESTDATA: Boston Whaler 230 Outrage med Mercury Verado 350
TESTDATA: Boston Whaler 230 Outrage med Mercury Verado 350

Klarer begge deler

Tilsynelatende klarer Boston Whaler begge deler. Du synker ned i solide stoler med dype puter. Hengsler, luker og mekanismer glir tillitvekkende: Passe tungt, presist og uten lyd. Materialfinishen kjennes og ser påkostet ut. Før du har hoppet på en eneste bølge sier interiøret det samme som skroget: Boff.

Tekniske data

Lengde: 7,01 m

Bredde: 2,59 m

Vekt, tom: 1724 kg

Vekt, med motor og drivstoff: 2500 kg

Personer: 10

Motor: 225–350 hk

Drivstoff: 416 l

Vann: 76 l

Pris: Ca. 1,2 millioner (med Verado 350)

Nei, det er ikke alt som er like praktisk og bra med selve konseptet. Boston Whaler 230 Outrage er i utgangspunktet en konsollbåt laget for sportsfiske. USA-inspirert sportsfiske. Ergonomien med sitteløsning og konsollutforming følger samme, for oss litt fremmede stil.

Men glem slike praktiske detaljer et øyeblikk. Tenk på det viktige. Når du først har brukt 1,2 millioner på en 23-foter, er det ikke deilig at du blir minnet om hvor pengene er plassert hvert eneste minutt du tilbringer ombord …?

Denne saken ble første gang publisert 22/10 2017.

Les også