Test: Beneteau Antares 8.80 m/2 x Suzuki 150 hk, 2011
Spennende helårsbåt
Antares 8.80 fra Beneteau er spennende og rommelig. Og så har den utenbordsmotor.
Takket være kort sommersesong og veldig ustabilt vær selges det stadig flere helårsbåter i Norge. Det har båtprodusentene lagt merke til, og nesten like ofte som nye modeller av båttypen dukker opp ser vi nye konsepter. Sist, men definitivt ikke minst, er en nesten ni meter lang hyttebåt fra Beneteau med utenbordsmotor.
Nei, det er ikke en skrivefeil. Båten har faktisk utenbordsmotor. Eller utenbordsmotorer. Enkel eller dobbel, det velger kunden selv.
Beneteau selv anbefaler to motorer på grunn av deres gode moment i forhold til enkel motorinstallasjon. Testbåten, som ble vist under den flytende messa Båter i Sjøen i Sandvika, har to motorer på 150 hk, og overrasker med særdeles gode ytelser. Men først litt om båten.
Enorm plass
Tekniske data Beneteau 8.80
- Lengde: 8,78 m
- Bredde: 2,98 m
- Vekt: 2800 kg
- Motor testbåt: 2 x Suzuki 150 hk
- Personer: 8
- Bensintank: 400 l
- Pris, fra: kr 849 900
- Pris testbåt: kr 965 000
- www.erling-sande.no
Testdata Beneteau 8.80
Turtall, o/min |
Fart/knop |
Forbruk, l/nm |
Støy, dBA |
1500 |
5,4 |
1,63 |
60 |
2000 |
6,8 |
2,12 |
61 |
2500 |
7,9 |
2,73 |
63 |
3000 |
9,9 |
3,15 |
69 |
3500 |
14,1 |
3,09 |
73 |
4000 |
20,1 |
2,49 |
74 |
4500 |
26,8 |
2,27 |
75 |
5000 |
30,9 |
2,23 |
78 |
5500 |
34,6 |
2,59 |
80 |
6000 |
37,0 |
2,93 |
82 |
Å kalle Antares 8.80 styrhyttebåt er litt feil, den stiller mer i liten "cabincruiser"-klassen.
Plassen innvendig er meget godt utnyttet og har med sine to gode dobbeltsenger langtur-alibiet i orden.
Lengden på sengene kunne riktignok vært litt bedre, da Beneteau har valgt å ofre noe av lengden til fordel for bedre stuveplass. Eget toalettrom med dusjmulighet finnes også nede under dekk.
Beneteau har valgt å gå for den populære åpne løsningen fra cockpit og ned under dekk. Det gir god romfølelse, men vi stiller oss noe skeptiske til om gardinene klarer å hindre lyset å trenge ned på lyse sommernetter.
I cockpit er planløsningen veldig tradisjonell. Kommer man inn skyvedøren fra akterdekket har man en sittegruppe med plass til fire voksne på babord side.
På styrbord side har man et lite pantry med vask, koketopp og kjøleskap, samt førerplassen, helt framme under en av de to store taklukene i glass. Og når vi snakker om glass; store glassflater slipper inn masse lys og gir en veldig rommelig følelse i cockpit.
Men som i andre tilsvarende båter har det en tendens til å skrangle litt i overbygget når man kjører i røff sjø.
Førerplassen liker vi veldig godt. Setet, som har god sittekomfort og tilstrekkelig støtte i sidene, kan justeres i lengden og sitter fornuftig plassert i forhold til ratt, motorkontroll og knapper. Vipper man opp sitteputen, står man også veldig fint her. Sikten fra førerplass er meget god gjennom de store vinduene, og oversikten over instrumenteringen slik vi liker den.
Overraskende rask
I et marked der innenbordsdiesel har stått for mesteparten av salget, har mange av produsentene nå fått øynene opp for fordelene som ligger i utenbordsmotorene. Ikke bare er disse mye rimeligere i innkjøp, men kostnadene er dessuten vesentlig lavere i ettertid.
Servicekostnadene er i seg selv et godt eksempel, det samme er eventuelle reparasjoner. De moderne firetakterne støyer også vesentlig mindre enn innenbordsdieselene og nøyer seg i tillegg med forholdsvis lite drivstoff. Allerede fra første pådrag lar vi oss imponere av kraften i de to 150-hesterne fra Suzuki.
Sammen virker de sterke og gir 8.80 bedre ytelser enn forventet. En viss planingsterskel er det, men like etter 3000 o/min og 14 knop legger den seg rolig ned og sklir fint gjennom vannet. Toppfarten på hele 37 knop vitner om at båten hadde klart seg fint selv med svakere motorer.
Akkurat som de mindre styrhyttemodellene fra Beneteau og Jeanneau fremstår båten trygg og stabil i sjøen, og rynker ikke på nesen om man kaster den inn i full sving i god fart.
Skroget krever ikke utstrakt bruk av motortrim, men vi ville nok valgt å utstyre båten med trimflaps da det høye overbygget gjør den litt følsom for sidevind.
I følge Stein Harald Jørgensen hos importøren Erling Sande, så vil trimflaps bli standard på 2012-modellen - uten at det påvirker prisen.
God pris
Tross mange positive overraskelser på vår vei gjennom denne båten får vi den største når vi går gjennom prislisten. Med enkel 250-hesters Suzuki på akterspeilet starter prisen på hyggelige 849 900 kroner. Da med baugpropell, landstrøm, kjøleskap, kokeapparat, varmt og kaldt vann og stereoanlegg inkludert i prisen.
Blant ekstrautstyret finner vi ting som kalesje, ankervinsj og varmer. Testbåten er på riktig side av millionen med sine 965 000 kroner.
Denne saken ble første gang publisert 08/11 2011, og sist oppdatert 25/06 2017.