Test: Bayliner 111 GT med Mercruiser 3,0 l MPI 135 hk
Til lek og vannsport
Nykommeren fra Bayliner er mistenkelig lavt priset, men holder mer enn den lover.
Oppskriften er enkel: Støp en liten 17 foter på den mest kosteffektive måten mulig, gi blaffen i finish og fikse løsninger, og putt deretter en firesylindret treliters motor med teknologi fra 1960-tallet under motorluka.
Så bygger du den i tusenvis av eksemplarer.
Resultatet blir, som i dette tilfellet, en billig båt for massene.
En suksesshistorie i småbåtsammenheng, faktisk.
Riktignok omtaler jeg her forgjengeren Bayliner 175, som er verdens mest solgte i sitt segment, men avløseren 111 Gran Turismo er nesten identisk med originalkonseptet.
En stort enklere båt får du ikke med innenbordsmotorisering - faktisk er også interiøret skrekkelig likt hva man så i båtene på 1960-tallet.
Dermed skiller 111 GT seg ganske markant fra de nordiske konkurrentene i denne testen.
Vannsport
Dét skulle imidlertid ikke bety at dette ikke funker. Amerikanerne kan bowridere, og selv om dette er en billigversjon er det aller meste på plass for å kunne nyte solrike dager på fjorden.
111 GT er kort fortalt en vannsportbåt. Her er solsengen over motorkassen droppet for å gi bedre dørkplass, og en av de fem stolene er vendt akterover for å passe til vannskivakten.
En minimal badeplattform med vannskikrok og badestige gjør nytten. Stuv er det høyst sparsommelig med, med unntak av rommet under dørken, der vannski, brett, tau og fendere får plass.
Stol og benker er trukket i imitert skinn og er lette å holde rene for skitt og vannsprut. Det mest avanserte med denne skuta må være at man kan senke de to sammenhengende setene og få en slags solseng ut av det.
Ikke veldig komfortabelt, men det funker.
Takler bølger
Bayliner har testens minste sittegruppe foran konsollene - her er det kun plass til to personer.
Til gjengjeld har amerikaneren smarte ryggputer mot konsollene, så her ligger man fint med ansiktet mot fartsretning. De lave fribordene gjør likevel ikke dette til et sted for de minste barna.
Bayliner 111 GT går overraskende bra i sjøen. Dette er en typisk amerikansk skrogløsning med relativt brede chines for løft og sidestabilitet, men båten kjennes likevel ganske myk og kompakt i sjøen.
Innenbordsmotoren gjør den baktung, men desto lettere å trimme rett, og selv opp til en meter store bølger takler denne båten.
Med 135 bensinhester er den testens mest lekne, en skikkelig ungdomsbåt med god trøkk i motoren, fin og lett servostyring og en nesten vannjetliknende prestasjon i svingene.
Det vi savner da er skikkelig sidestøtte i førerstolene, plass til en liten plotter på dashbordet, samt noen støydempende bomullsdotter å stikke i øra.
O/min |
Støy dBA |
Drivstoff l/nm |
Fart i knop |
4900 |
96 |
1,08 |
38,2 |
4500 |
93 |
1,00 |
35,0 |
4000 |
89 |
0,86 |
30,5 |
3500 |
84 |
0,79 |
24,8 |
3000 |
83 |
0,79 |
20,0 |
2500 |
80 |
0,89 |
14,4 |
2000 |
75 |
1,05 |
7,5 |
Denne saken ble første gang publisert 17/06 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.