uttern d70 og t70

Stødige nykommere

De to nye Uttern-modellene er snille familiebåter med velprøvde løsninger.

Pluss ikon
UTTERN T70: Robust utseende og høyt fribord preger den nye 70-serien fra Uttern.  (FOTO: Terje Bjørnsen)
UTTERN T70: Robust utseende og høyt fribord preger den nye 70-serien fra Uttern.  (FOTO: Terje Bjørnsen)
Først publisert

En av 2017-sesongens store nyheter er de to tvilling­modellene fra Uttern. D70 er daycruiserutgaven, mens T70 har ofret kabinen til fordel for et bowriderkonsept med sitteplasser i baugen. Dermed blir den nye T70 den største av nå fire bowridermodeller i Uttern-sortimentet, mens daycruiser­utgaven plasserer seg ganske midt mellom D62 og storebror D77.

Båtene bygger på samme skrogplattform, med total lengde på 6,99 meter, 20 graders V-bunn og 2,55 meter bredde. D70-versjonen veier 1550 kilo, mens T70 er rundt 100 kilo lettere. Det gir typiske dimensjoner for moderne båter i denne størrelsen med ganske stor bredde i forhold til lengden. Også på designsiden legger de nye Uttern-modellene seg ganske trygt til. Du har et snev av den rette baugen som har vært moderne de siste årene, uten at det er blitt et veldig markant trekk. Et høyt forskip og solid fribord gir båten et robust utseende, mens dekorstriper og moderne lugarvinduer på DC-modellen forsøker å strekke ut linjene mest mulig.

Kjente løsninger

Uttern-merket er for lengst en del av Brunswick-konsernets båtkonglomerat, og inntrykket av båten langt mer internasjonalt enn de mer svenskinspirerte utgavene som ble så populære i Norge for 10–15 år siden. Samtidig er det ikke tvil om at Brunswick mener alvor når de snakker om at de nye Uttern-modellene er inspirert av skandinavisk båtbyggertradisjon. Du finner mange fellestrekk med finske og norske båter i samme segment, ikke minst med tanke på innredningskonseptet.

Nå er det riktignok et begrenset antall måter du kan bygge en 7 meters daycruiser på, uten å lage noe som er så sært at de færreste vil kaste to blikk på båten. Uttern finner også her en trygg middelvei. Under dekk er det skråstilt dobbeltkøye, en liten sittebenk ved nedgangen til kabinen og et lite separat toalettrom på høyre side. De store vindusflatene i skrogsidene og lys­slisser i dekket gjør det fint og lyst under dekk. Men i likhet med en del andre båter i denne klassen, kan man undre seg over om hvor tidlig du blir vekket av morgenlyset i en slik kabin.

En lys, matt skyvedør gir passasje ut i cockpit. Området er velorganisert, med sportsstol for føreren, samt en halvannen-seters copilotbenk på venstre side med vipperygg slik at man kan sitte begge veier. Aktersofaen er en ordinær L-formet sak der du kan ha bord og solputer. Den nedfellbare sofaryggen sørger for at sofaen kan rigges om til en ganske rommelig solseng.

Premium-utgave med mer utstyr

Tekniske data Uttern D70

Lengde, total: 6,99 m

Bredde: 2,55 m

Tomvekt: 1550 kg

Drivstoff: 280 l

Vann: 80 l

Motor: 150–300 hk

Pris: Ca. 800 000 kroner (med 300 hk og Premium utstyrspakke)

Vårt prøvekjøringseksemplar var en såkalt Premium Edition, der det følger med en del utstyr i en pakkeløsning som 9-tommers kartplotter, Fusion stereo og dusj. For cockpitområdet er bysseanordningen med vask, skap og en Wallas koketopp det viktigste i utstyrspakken. Både fordi det gjør båten mer velegnet for en langtur og fordi den stjeler en del plass i passasjen ut og inn av båten. Helt akter er det store plattformer ut på hver side av motoren, men stuerommene akter er ikke spesielt rommelige og førsteinntrykket er at det kunne vært noe enklere å legge vekk fendere og tauverk.

Førerplassen følger et helt tradisjonelt og velfungerende oppsett med sentralt plassert kartplotter og ryddig plassering av brytere, betjening av trimflaps og gir/gasspak. Vi setter pris på gråfargen i dashbordet. Den minimerer ubehagelige reflekser. Vindskjermen tar godt av for fartsvind og sjøsprøyt forut i båten, men er ikke trukket like langt rundt cockpit som i noen av konkurrentene. Trinnene som fører opp fra cockpit og ut på dekk er ikke bredere enn de absolutt må være, og småtasser eller de med benføring som har sett bedre dager bør helst komme seg inn og ut av båten via akterdekket.

Ta gjerne en sekser

LANGTUR: Fin komfort og marsjfart rundt 30 knop gjør at du kommer deg langt avgårde i Uttern D70. (FOTO: Terje Bjørnsen)
LANGTUR: Fin komfort og marsjfart rundt 30 knop gjør at du kommer deg langt avgårde i Uttern D70. (FOTO: Terje Bjørnsen)

Ut fra havna har du god oversikt fra førerplass og på tross av størrelsen kjennes Uttern D70 lettmanøvrert ut. En av årsakene er selvfølgelig den kraftige Mercury Verado 300 på hekken med rikelig skyvekraft selv i langsom fart. Motoralternativene starter med Mercury F150, en kraftig treliters firer, fortsetter med den firesylindrete Verado 200 med overlading, før du kan velge mellom tre utgaver av de sekssylindrete Verado-motorene på 225, 250 og 300 hester. Siden rekkesekserne i de tre største motorene gir en helt overlegen gange og støyutvikling, skal du ha tungtveiende grunner for ikke å velge en av de. Både fordi båten kler en smule motorkraft, men mest av alt fordi kjørekomforten blir så mye bedre. Dyrere, ja – men båtkjøp handler i liten grad om fornuft – her er det bare å skjemme seg selv bort etter beste evne.

Begge er lettkjørte

Det blåser en passe frisk bris og sjøen er pisket opp i hissige, småkrappe meters­bølger. Perfekte forhold til å plage en bred og familievennlig daycruiser, men Uttern D70 takler sjøen på en respektabel måte. Den kjennes bred og stødig ut, slipper fint med hekken når du svinger og har ingen ubehagelige overraskelser på lager.

Ute i bølgene tar den unna det meste uten harde slag, særlig hvis du passer på å bruke trimflapsene slik at båten ligger rett i vannet og skroget kan jobbe effektivt med sidesjø og bølger skrått inn forfra. Et blikk ned på GPS-en viser at vi holder rundt 30 knop i smårøffe forhold, drar du av 5–10 knop til blir opplevelsen enda mer komfortabel.

Med 300 turtallsvillige Verado-hester på hekken ligger toppfarten på rundt 44 knop. I en såpass stor og robust båten kjennes det helt udramatisk, men det aller viktigste med den kraftige motoren er at den går harmonisk og uten sjenerende støy i typisk marsjfartområde på 25–30 knop.

Inntrykket av en snill og velfungerende familiebåt forsterkes når vi tar turen ut med T70-modellen. De fleste av de 100 kiloene er slanket bort forut, noe som gjør båten en anelse mer leken i sjøen og litt mer trimvillig oppe i fart. Her er det en Verado 250 hester på hekken, og forskjellen i toppfart er marginal. Vi logger 42 knop på topp og motoren gir de samme fine marsjfartegenskapene som D70 med Verdao 300. I baugen har du to sittebenker på hver siden, godt polstret med ryggputer. Som ekstrautstyr kan du få puter slik at de blir en komplett solseng forut. Døren mellom cockpit og baug virker tilstrekkelig solid og en dreneringsrist skal sørge for at regnvann eller sjøsprøyt fra baugen ikke renner inn på cockpitdørken.