Test av skjærgårdsjeep: Buster XXL 2009
Robust skjærgårdsglede
Buster XXL er ikke bare en solid aluminiumsbåt. Den er i tillegg praktisk, og gøyal å kjøre med stor motor.
Buster XXL er en stor og solid skjærgårdsjeep. I en båtklasse som domineres av glassfiberbåter, skiller den seg ut ved å være bygget i aluminium.
Konseptmessig er Buster XXL nesten å regne som en kombinasjon av bowrider og skjærgårdsjeep. Den koster ca. 375-410.000 kroner, avhengig av motorstørrelse.
Den har to separate konsoller med utgang til et rommelig, nedsenket dekk. Her er det plassert bokser som fungerer både som oppbevaringsplass og som sete. Utsparringer i konsollen og festepunkter i dørken gjør at det fungerer utmerket.
Buster-modellene i klikks båtkatalog
Dørløsning kan forbedres
De to konsollene for fører- og passasjer er store og robuste, med vindskjermer som gir god ly for vind og sjøsprøyt. Vil du ha det helt tett bak vindskjermen, lukker du døra mellom konsollene.
Låsemekanismen kan med fordel forsterkes, siden døra gikk opp når vindpresset ble stort.
Du sitter bra i moderat sportslige seter, som er lette å justere frem og tilbake. Stolsøylene har en demper, slik at det fjærer ganske godt unna når du treffer hissige bølger.
Selve konsollen foran fører og passasjer har låsbare rom på hver side, og "brønner" på toppen som kan lukkes og tar vare på småting. På førersiden er det gjort plass til en kartplotter oppe i brønnen.
Skjærgårdsjeeper fra 200-500 000 i klikks båtkatalog
Også for gråværsdagene
Instrumentene er plassert flatt og ute til høyre i konsollen, noe som gjør dem vanskelige å lese av når du sitter, mens girspaken er godt innen rekkevidde både når du står eller sitter.
Innvendig gir Buster XXL et røft og tøft preg med svarte dørkplater, matt aluminium i sidene og robuste puter i grånyanser. Med en såpass stor bruksorientering innvendig, blir du ikke spesielt forbløffet over å finne defrosteruttak ved rutene.
Båten kan leveres med varmer, om du skal bruke den utenom sommersesongen. Noe som sikkert gjør det triveligere under den store kalesjen, som for øvrig har praktisk kalesjegarasje når den ligger nedfelt.
Trives med 150 hk
Det er stor dørkplass bak konsollstolene, og en "lastekasse" akter utgjør både stuverom og aktersofa. Den kan flyttes på skinner eller tas ut, men sittekomforten matcher ikke helt de beste solskinnsjeepene. I første rekke grunnet en lav ryggstøtte.
Vi har ofte latt oss imponere av sjøegenskapene i de ulike Buster-modellene. XXL er ikke noe unntak, men den møter hard konkurranse siden flere båtprodusenter har hevet lista i denne klassen de siste årene.
Buster XXL går lekent i sjøen, og svarer villing når du trimmer Yamahas F150 som sitter på hekken av testbåten. Med full fyr i sylinderne går det respektable 43 knop, og det er ikke mye av skroget som er i vannet.
Bredt fartsregister
Vi kjørte Buster XXL i alt fra flatt vann, til krappe og utfordrende bølger på 0,5 til 1,5 meter. Kjører du for tøft, blir det fort noen harde slag. Det er nok litt mer lyd i aluminiumsskroget enn hos de beste glassfiberkonkurrentene. Buster XXL kan likevel kjøres behagelig, siden du kan bruke motortrimmen slik at den går fint i alle fartsområder. Dermed kan du enkelt tilpasse deg de rådende bølgeforholdene.
Båten er anbefalt med motorer fra 90 til 150 hk, og vil sikkert fungere mer enn bra nok med en 115 hk på hekken. Kraften i den volumsterke 150 hk'en setter likevel en underholdende en spiss på kjøreopplevelsen. Den går mest økonomisk mellom 17-23 knop, men skroget og kjøreopplevelsen trives aller best mellom 27-32 knop.
Det blir aldri mye støy om bord, og Yamaha F150 går med en fin, dyp klang som ikke blir sjenerende. Den er også kjapp i akselerasjonen, og gjør unna 0-25 knop på 5,8 sekunder.
Test: Boston Whaler Dauntess 200