Test: jeanneau Merry Fisher 895 Serie 2
Familiebåt for både sol og regn
Jeanneaus helårsbåter i Merry Fisher-serien har lenge vært populære her i Norge. Nå klemmer verftet til med en ny utgave av den rommelige 895-modellen.
Merry Fisher-serien er en omfattende rekke av styrehyttebåter med helårskapasitet. Her finner du 8 båter mellom 5,6 til 12,6 meter. På våre breddegrader har de mindre modellene slått best an, med 895 som en slags toppmodell med en viss utbredelse.
Tidvis har Merry Fisher-modellene vært relativt enkle båter. Materialer og innredningsdetaljer setter ikke kostbare premiumbåter til veggs, i stedet har vekten vært lagt på funksjonalitet og lav pris. Godt nok er bra nok for mange båtkjøpere, særlig når prisen står i stil.
Sjøegenskapene til de mindre Merry Fisher-modellene har fulgt i samme spor. Det er relativt lettdrevne og lettplanende båter. Fokuset har vært på en utforming som gir mest mulig plass om bord, i stedet for knivskarp gange i krappe bølger.
Når Jeanneau-representantene går gjennom den nye Merry Fisher 895 Serie 2 med meg, understreker de til stadighet at «Serie 2» er noe mer enn fem bokstaver og et tall. I dagens verden av fantasifulle modellbetegnelser er jeg enig i at det ikke akkurat signaliserer voldsom grad av fornyelse, og at forklaringsiveren i så måte er berettiget.
Ifølge Jeanneau løfter ikke bare de synlige endringer i interiøret båtopplevelsen i Serie 2-versjonen. Vakumstøpt skrog skal gi en stivere og stummere gange, særlig når bølgene ypper seg, og forbedringer i skroget skal gjøre møtet med dem til en mykere opplevelse.
Fine motoralternativer
Mens det på motorfronten er enkeltinstallasjon som gjelder på de tre mindre modellene, utstyres 895 med to motorer. Da kan du velge mellom Yamahas firesylindrete 200-hestere, eller V6-motorer med 250 hk per motor. Kort fortalt gir til sammen 400 hk en toppfart på 35,5 knop, mens 500 hk sørger for 39 knop. Marsjfart ligger rundt 25 knop og 27 knop med minste og største motorisering.
Båten kan også utstyres med 2x150 hk. Da er prisen 2 044 000,-. Med 2x200 hk og 2x250 hk koster den fra 2 174 000,- og 2 314 000,-. De fleste kundene legger til rundt 200-250 000 kroner i ekstrautstyr.
Vår testbåt er utstyrt med V6-motorer. Det kjennes veldig riktig ut når de starter opp med sin dype, behagelige brumming. På 895 er førerplassen ganske langt fra motorene, som dessuten sitter dypt bak aktersofaen. Når du på typisk styrehyttevis stenger bakdøren i hytta, kan du isolere deg godt fra motorstøy på lengre etapper i høy fart.
Tekniske data
Lengde, m 8,94
Bredde, m 3,0
Dypgang, m 0,7
Vekt tom, kg 3680
Drivstoff, l 600
Vann, l 160
Personer 10
Soveplasser 4
Kabiner 2
Anbefalt motor, hk 400–500
Pris, ca. 2,1-2,4 millioner
CE-kategori B-6/C-10
Når du snakker om en båt til over 2 millioner, utgjør ikke prisforskjellen mellom 2x200 og 2x250 hk noen stor andel av prisen. Jeanneaus testdata viser også at forskjellen i drivstofforbruk i de mest brukte fartsområdene ikke er spesielt stor. I marsjfart bruker V6-installasjonen ca. 10 liter mer per time. Da hadde i alle fall jeg valgt båten med de mer behagelige og kraftigere V6-motorene.
På testdagen er det bare en lett bris med småbølger, men kraftigere vind tidligere i uken sørger for solide dønninger på inntil et par meter. Kombinert med krappe hekksjøer fra annen båt- og fergetrafikk, får jeg en god følelse med sjøegenskapene i 895 Serie 2.
Det ville være en overdrivelse å si at båten er blitt sportslig, men siden jeg også kjører andre båter med bedre kjøreskrog denne dagen, er det enkelt å slå fast at nye 895 klarer brasene svært bra. Skroget liker seg spesielt godt når det får jobbe med litt større sjø, der det med tyngde og autoritet går med fin komfort.
Også mindre, krappere bølger skjærer båten gjennom uten for mye slag. Får du slike bølger inn fra siden er det viktig å bruke flapsene til holde båten horisontalt, slik du ikke får unødvendig juling av den markerte overgangen mot en rett skrogside. Jeg opplever også at det er mindre skrogstøy og vibrasjoner i innredningen her enn ved tidligere testkjøringer av Merry Fisher-modeller.
Allsidige egenskaper
Med ni meter lengde og tre meter bredde får du plass nok til at denne styrehyttebåten både fungerer som daycruiser og turbåt. I mine øyne har Jeanneau funnet en bortimot perfekt balansegang mellom de ulike områdene om bord. Under dekk er det god soveplass for fire personer, to i baugen og to i en luftig midtkabin. Kombinert toalett- og dusjrom er en begrensende faktor for riktig lange turer, men det du har her inne holder god standard.
Testdata med 2x250 hk
Turtall, o/m Fart, knop Forbruk, l/t Forbruk, l/Nm
1000 4,5 10,0 2,2
1500 6,5 16,0 2,5
2000 8,0 26,5 3,3
2500 9,0 40,5 4,5
3000 11,0 53,0 4,8
3500 16,5 68,5 4,2
4000 26,5 89,5 3,4
4500 30,5 117,0 3,8
5000 35,5 148,0 4,2
5500 37,5 189,0 5,0
6000 39,0 194,0 5,0
I hytta er det velkjent layout, både fra andre Merry Fisher-modeller og båtsjangeren ellers. Grei førerplass med god mulighet til å finne en behagelig sittestilling, og den obligatoriske sidedøren på styrbord. Sittegruppen med bord har akkurat plass nok til de som er med på overnatting, og bak førerplassen finner du en bysseløsning. Også her med nøyaktig det du trenger, men ikke så mye mer.
Uteplassen er der 895-modellen virkelig briljerer. Hobbyfiskeren med garn og teiner må se seg om etter noe annet, men bade- og solentusiaster vil glede seg over løsningene. På akterdekket det rigges til en stor sittegruppe med bord, mens åpningen akter og døren i styrbord skrogside sørger for flere veier til badevannet. Solsengen for to-tre personer i baugen er det beste stedet å steke på fine dager, da skal det faktisk en del til før du savner en ren daycruiser.
Dommen
Det er ingen tvil om at Jeanneau har tatt et viktig sted i riktig retning med den nye Serie 2-utgaven av Merry Fisher 895. Med nytt skrog er sjøegenskapene og komforten løftet til et langt bedre nivå.
Interiøret gir et mer kvalitetsmessig og moderne inntrykk. Likevel liker vi kombinasjonen av god inne- og uteplass aller best. Med våre vær- og temperaturforhold er det fint å ha en båt som fungerer uansett, hele året.